Att utveckla sitt personliga designervarumärke

I dagarna två har en klass blivande produktdesigners på Malmö högskola träffat vår Heart Director Michael Nilsson. Första dagen var temat Att sälja sig själv, den andra Att sälja sina tjänster.
Förhoppningsvis är klassen ännu lite bättre rustad inför tiden efter examen i vår. Det ska bli spännande att se slututställningen på Form/Design Center som förmodligen presenteras i såväl fysisk som tryckt och digital form.

I den främre ”hissen” sitter Felicia Culler. Längst bak i bild lyssnar Kasimir Hellström (sittande) på Sofia Sjöholms pitch. I mitten står Anders Stenqvist (i vit t-shirt) och lyssnar på Erik Melin (med ryggen mot väggen). Erik berättar att han vill göra viktig design för riktiga människor och att glädje är både målet och medlet. Bra talat, Erik!

Första dagens programpunkter – Att sälja sig själv:
1. Första intrycket – det egna uttrycket
2. Är du ett designervarumärke?
3. Priset på osthyvlar
4. Design-It-Yourself (Your BEST self)
5. I hissen – 30 sekunders hemuppgift

Det andra lektionstillfället – Att sälja sina tjänster:
1. I hissen – Erik, Dan, Mikael, Jens, Sofia
2. Designsäljarens fallgropar
3. Brand Yourself (Ditt varumärkes personlighet)
4. Priset på utländska arkitekter
5. Benchmark: Danmark
6. Frågor och en del svar

Här är några länktips för produktdesigners som vill utveckla det personliga varumärket:

Två bra sajter att visa portfolion på (det finns mängder):
Coroflot
Behance

Ett bra WordPress-tema om du vill bygga en egen presentationssajt:
The folio elements WordPress theme

En smart e-shoplösning för WordPress:
The King Cart E-commmerce theme

Ett stort tack till Helena Ondrus, programansvarig för produktdesign, för en trevlig inbjudan.

3 thoughts on “Att utveckla sitt personliga designervarumärke

  1. Jens

    Tack ska du ha Michael för dina uppriktiga och inspirerande föreläsningar. Tror att vi alla kommer att ha stor nytta av dina tips både som yrkesmänniskor och hisspassagerare.

  2. Mikael

    Tack för två mycket intressanta föreläsningar. Mycket bra tankar, idéer och tips att ta med sig in i framtiden.

  3. Erik Melin

    Hallå där!

    Tack för den inspirerande föreläsningen! Jag såg ett program om reklam igår och dom tog upp reklambyrån Studio Totals galna pr-trick. Deras arbete säger en del om hur man kan få medierna att arbeta för en. Har du sett det? Kobras senaste om reklam. Det ska jag ta med mig och ja, jag kommer gärna förbi nån dag och visar upp min parfym.

Comments are closed.