1995 släppte D&AD en blivande bästsäljare om att skriva reklam. Häromåret gick D&AD och förlaget Taschen ihop för att producera en ny utgåva av The Copy Book (2011).

The Copy Book

I boken delar 48 av världens mest namnkunniga copywriters med sig av sin kreativa process. Och visar utvalda jobb från sina portfolios. David Abbott, Lionel Hunt, Steve Hayden, Dan Wieden och Neil French är några av namnen.

Boken ger rejält med utrymme åt bilder (läs printannonser) och jag har svårt att sluta bläddra i den. Med sina 368 sidor och 2,3 kg är den inget man går till sängs med, men den gör sig riktigt bra i bokhyllan, på soffbordet och i knäet. Att bilderna tar för sig i boken hindrar inte att skribenterna även bidrar med en hel del givande reflektioner. Tony Brignull är en av dem som sätter ord på sina insikter på ett skönt sätt:

“I have come to think that helping companies turn into friends is the greatest thing we advertising people can do for our clients. I start by asking if this company were already a friend what wouldn’t it do? Well, it wouldn’t lie, boast, shout, bore us or evade issues. It wouldn’t change much over time, either. If a friend suddenly changes, develops a mid-Atlantic twang, for instance, we grow anxious. We like consistency, we feel comfortable with it.”

För att du ska få ett hum om vad The Copy Book ger dig som läsare, har vi betygsatt den på det här viset:

Kunskap 2 av 5

Inspiration 4 av 5

Utvecklande 3 av 5

 

The Copy Book, Tony Barry
En av mina personliga favoriter från boken. Tony Barry visar hur man gör reklam för Olympus Superzoom. Byrå: Lowe, 1998.