Ingen här på Manifesto har kunnat förstå hur det egentligen gick till när den ryska storstjärnan Dima Bilan gick och vann Eurovision Song Contest. Låten är förskräckligt ointressant, killen sjunger på sin höjd halvbra, inget ont om att låna en Stradivarius av en schweizisk bank men konståkning på plastmatta är rent genant.

Det var först när vi kom att tänka på att Britney Spears nya parfym också heter Believe som vi började se ett solklart samband. Kopplingen mellan Dima Bilan och Britney är glasklar. Medan Dima Bilans nya platta är producerad av Timbaland och Jim Beanz i Timbalands stall, är Britneys senaste producerad av Danja, Timblands högra hand.

Kan det vara så att Timbaland-stallet har surnat till för att det inte finns en motsvarande tävling i USA och helt enkelt gett sig sjutton på att skriva en vinnarlåt? Jim Beanz och Dima Bilan står som upphovsmän. Samtidigt är Timbaland som bekant en smart businessman som ser till att få dubbelt betalt genom att produktplacera Britney-parfymen i låttiteln.

Ja, det kan faktiskt vara precis så här det har gått till. Här på kontoret råder nu en febril diskussion om inte hela Melodifestivalen egentligen är en enda stor PR-kupp för Britney Spears parfym. Målgruppen är ju klockren. Det skulle också kunna förklara varför Charlotte Nilsson (Perelli) och inte Sanna Nielsen vann. Charlotte påminner onekligen mycket mer om Britney än vad stilfulla Sanna gör.

Att SVT håller tyst om saken beror på att det knappast är frågan om Fri television i det här fallet. Kom ihåg var ni läste det först. Stora Journalistpriset nästa.

 

Glittering background by Asif Akbar SXC

 

 

Foto: Asif Akbar, SXC.hu