Co-branding i världsklass

I början av februari öppnade Clarion Hotel Sign på Norra Bantorget i Stockholm. Hotellet är ett riktigt skolboksexempel på co-branding, med flera starka varumärken som ger draghjälp åt varandra. Hotellets restaurang är en filial till Aquavit i New York och även i Stockholm har göteborgaren Marcus Samuelsson ett finger eller två i grytan. Hotellets spa-avdelning har sina rötter i Spa Selma Lagerlöf i värmländska Sunne, som i stockholmsk tappning heter Selma CitySpa+. På arkitektsidan hittar vi ännu ett starkt varumärke; Gert Wingårdh har ritat hela härligheten, med en glasad fasad mot torget och baksida av svart granit.

För att förstärka det skandinaviska uttrycket har hotellet låtit varje våningsplan präglas av någon framstående möbelformgivare, t.ex. Arne Jacobsen och Alvar Aalto. En genomgående tanke är att varje rum ska ha minst en fåtöljklassiker. I ett hotell med 558 rum (störst i Stockholm) innebär detta att möbelinköpen gick på 100 miljoner kronor.

Läs även andra bloggares åsikter om arkitektur, design och varumärken.

Foto interiör, Clarion hotel Sign, restaurang Aquavit Grill & Raw Bar
Restaurang Aquavit Grill & Raw Bar på Clarion Hotel Sign. Foto: Anne Jorunn

 

Clarion Sign HotelWingårdhs Arkitekter02-2008, Stockholm

 

Clarion Hotel Sign, exteriör. Foto: Åke E:son Lindman