DR-företagens brist på transparens

När jag kom hem från jobbet igår låg en hel hög med reklam till Manifesto på dörrmattan, bl.a. en katalog för Elfack-mässan 2011 och ett utskick från Animero. Jag har aldrig fått reklam adresserad till Manifesto med min hemadress tidigare så jag blev nyfiken på vad som hade hänt. Därför sparade jag reklamen, trots att Elfack-mässans katalog såg ut att vara producerad i desktop-erans barndom och trots att det kändes väldigt konstigt att få en tryckt broschyr med programförklaringen: ”digitala medier skapar nya affärer” (Animero).

I morse tog jag med mig trycksakerna till kontoret och ringde numret på mässkatalogen adressetikett. Enligt etiketten går numret 08-51901300 till Parad. ”Välkommen! Just nu är det många som ringer men vi tar strax emot ditt samtal.” När jag äntligen kommer fram ber jag att få bli kopplade för den som är ”kvalitetsansvarig för adressregistrret”. ”Det är Stig Häggkvist”, upplyser telefonisten mig, ”han är tillbaka i eftermiddag.” Då ber jag att få prata med någon av Stigs kollegor. Jag väntar en dryg minut innan en Pierre svarar. Jag förklarar mitt ärende och får då veta att jag kommit till Bisnodes IT-avdelning. Men jag bad att få tala med någon som är ansvarig för adressregistret. ”De har kopplat dig fel. Det här är Biosnode.” ”Men numret på adressetiketten ska gå till Parad.” ”Jo, jag vet men det är fel. Du ska ringa 08-51911500.”

Jag ringer numret: ”Välkommen vi tar snart emot ditt samtal.” Snart visar sig för ovanlighetens skull vara ganska snart. Jag får tala med ”Marianne Andersson, PAR”. När jag förklarar mitt ärende visar det sig att Marianne inte alls arbetar på PAR utan på Relevant Information. ”Jag säger PAR för att jag jobbar med det”, berättar Marianne. Hmm. Men tyvärr vet hon inte varför den adress Elfack har köpt till Manifesto är ställd till min hemadress.

Jag ringde till Animeros vd redan igår och vet därför att de har köpt sina adresser från Smart Delivery. Hos Smart Delivery pratar jag med vd:n Mikael Milestad som berättar att han i sin tur köper adresser från något som heter Infoadress. Jag berättar för Mikael att jag tänker skriva ett blogginlägg om alla turer och han säger att han själv ska ta reda på vad som hänt. Mikael Milestad kan inte heller säga varför Manifestos adress plötsligt är min privata. En kort stund efter att jag talat med Mikael blir jag uppringd av Andreas på Infoadress. Han berättar ivrigt att han i sin tur köper sina adresser från många olika adresskällor. I det här fallet har han handlat adresser från Business Check, men Andreas kan tyvärr inte heller säga varför Manifestos adress plötsligt är min hemadress. När jag kollar vart Andreas mobilnummer går får jag veta att det är Online Publishing AB.

Det känns ganska ironiskt att två företag med digitala affärsidéer satsar på DR; ett av dem som kund och ett annat som leverantör. Efter en halvtimmes letande gav jag upp. Jag vet fortfarande inte varför jag har fått reklam till Manifesto med min hemadress. Men jag har lärt mig att DR-träsket är allt annat än transparent. Jag hoppas att de fortsätter så, för snart kommer alla att ha tackat nej till reklam och nixat telefonen. Sociala medier, anyone?