Varumärkesskolan hösten 2017

Varumärkesskolan är Manifestos eget utbildningskoncept. Grundidén är korta, casebaserade utbildningar som du har nytta av direkt i ditt arbete. Utbildningsformen är en blandning av korta introduktioner och övningspass. Utbildningen ges i mindre grupper vilket skapar större engagemang.

Höstens tema är strategisk varumärkesutveckling.Kursen är relevant för alla som arbetar med att utveckla varumärken i en eller annan form. Bland mycket annat lär du dig att utveckla en strategi för ett starkare »Vi« och att analysera ett platsvarumärke. Du behöver inga förkunskaper om platsutveckling för i det här fallet kan platsen lika gärna vara en arbetsplats. Före kursstart gör deltagarna en mindre hemuppgift (ca 2–3 timmar).

Förmiddagen:
• Platsen som värdeskapare
• Casepresentation
• Varumärkesanalys
• Strategiutveckling

Eftermiddagen:
• Vi-sion eller Ni-sion?
• Det interna varumärket
• Förankringsarbetet
• Kommunikation som fungerar

Kursledare: Michael Nilsson. Michael har undervisat i en rad olika sammanhang: IHM, Malmö högskola och Lunds universitet Campus Helsingborg, för att nämna några. Som föreläsare ingår han i +100 klubben.

Första kursen i höst går torsdagen den 7 september. (Fler datum tillkommer om intresse finns.) Max 8 deltagare per kurs. Pris: 4900 kr exkl moms. I kursavgiften ingår fika, lunch och dokumentation. Vill du hellre ha en kurs för flera personer i era egna lokaler, be om offert.

För intresseanmälan (ej bindande i detta skede): info@manifesto.se. Vill du veta mer, slå en signal till Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

När 2 varumärken blir 1

När de lokala energibolagen i Vetlanda och Sävsjö bestämde sig för att gå under gemensam flagg – Njudung Energi – fick Manifesto uppdraget att utveckla det nya varumärkets strategi och identitet. Att två olika företagskulturer ska förenas ger varumärkesanalysen en extra dimension. Förutom strategi- och designarbetet omfattade uppdraget kund- och medarbetarundersökningar och ett antal workshops i både Sävsjö och Vetlanda.

Resultatet. Resultatet. Resultatet.

CMP ppt start1

Förlåt om vi verkar tjatiga men i slutändan är det bara resultatet som räknas. Vartenda större uppdrag vi har fått de senaste åren har tillkommit på direkt förfrågan från kund, t.ex. strategiska varumärkesarbeten för Mariestad, Kristinehamn, Söderhamn och Landskrona. Likaså Heja Malmö-kampanjen, uppdraget för Njudung Energi samt två visionsarbeten för Copenhagen Malmö Port – för hamnarna i Malmö respektive Köpenhamn (bilden).

Alla har vänt sig till oss för att de gillar något vi har gjort eller för att de har hört talas om oss. Det som skapar goda resultat är att allt vi gör utgår från våra kunders målsättningar. I Malmö förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj i Skåne, om man ska tro branschtidningen Resumés jury. I Söderhamn hjälpte vi kommunen till deras första positiva befolkningsnetto på 21 år. (Och fick ett nytt strategiuppdrag för grannkommunen Hudiksvall.) Att kunder lyfter luren är det bästa kvitto man kan få på att det lönar sig att göra ett bra jobb.

Strategisk design är svaret på rätt frågor.

Bild på logotyp, diplom och guldmedalj för Svenska Designpriset

Vårt jobb handlar inte om att »snygga till« och »fräscha upp«. För oss är design ett strategiskt verktyg som ska skapa resultat, oavsett om det gäller logotyper, grafiska profiler, namnidentiteter eller en bokserie. Det är ingen slump att just Handelshögskolan i Stockholm är vår äldsta kund. De vet att även designkalkyler måste gå ihop. Vi har hjälpt Handels med god design sedan 2004, till exempel den uppskattade bokserien Forskning i Fickformat. Det känns fel att tävla i design för i de sammanhangen ligger fokus enbart på tycke och smak. Men det känns helt rätt att det var vi som fick uppdraget att designa identiteten till Svenska Designpriset.

 

Vad är skillnaden på kommunikation?

Bild på utomhuskampanj för Heja Malmö på gågatan i Malmö

Vad är det som gör att viss kommunikation fungerar när mycket annat inte gör det? Svaret kan sammanfattas med ett enda ord: Idélängd. Det pratas på tok för mycket om strategi och kreativitet. Och alldeles för lite om strategi och kreativitet.

Att du måste ha en stark kreativ idé är nog de flesta överens om, trixet är att inte nöja sig med det. Din idé ska kunna utvecklas över tiden och hålla för flera olika medier. Idag är många idéer av engångskaraktär och tyvärr är det ofta tomteblossen som belönas i reklamtävlingar. I verkligheten funkar långa idéer bättre.

När vi skulle hjälpa Malmö stad och Polisen att påverka Malmöbornas attityd till den svarta ekonomin, var vår idé att inte tala om rätt och fel utan att sätta prislappar på alla samhällsproblem. Vi arbetade helt integrerat och varvade en kampanjhemsida med Facebook, Twitter, annonser och utomhusreklam. Dessutom delade polisens volontärer ut en tryckt plånbok på stan. Successivt förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj alla kategorier (åtminstone om vi ska tro branschtidningen Resumé).

 

Workshops och föredrag

Föredrag
Vi anlitas ofta som föreläsare och workshopledare inom sociala medier, varumärkestänkande, branding, design, strategiarbete, kampanjplanering, reklamfilm, intern varumärkesutveckling, inredning som varumärkesbygge och kreativt skrivande.

 

Workshops
Det krävs en hel del magkänsla om man ska lyckas utveckla ett varumärke, men oddsen blir betydligt bättre om man försäkrar sig om att det är en gemensam magkänsla. En workshop är ofta ett bra sätt att sprida känslan för  det egna varumärket, och att sprida kunskap, förstås.

Andra bra workshopteman är trend management/omvärldsanalys, vårt varumärke, inredning som varumärkesbygge, för att bara ta några exempel. Vi har utvecklat ett särskilt koncept för workshops inom ramen för design- och varumärkesarbetet.

Vi har ett utbildningspaket för sociala medier, med workshops, föredrag och howroom. Maila till Michael om du vill veta mer.

 

Exempel på uppdrag – föreläsningar och workshops:

Scan Coin Sales Conference 2010 Mallorca: From world wide web to Win Win Win (Två föredrag om sociala medier för dotterbolag och återförsäljare)

Söderhamns kommunstyrelse: Söderhamn och varumärket (föredrag om platsmarknadsföring)

Marknadsföreningen i Malmö (MiM)Den sociala revolutionen (föredrag om sociala medier)

Cap & Design Live: Sociala medier för reklambyråer (föredrag om sociala medier för reklambyråer i Göteborg)

Branding Danmark (intressentorganisation som arbetar med marknadsföringen av Danmarks nationella varumärke): Tribal/Viral/Social (Workshop om sociala medier)

Stockholm Business Region: Om konsten att skapa en upplevelse (föredrag om platsmarknadsföring)

Lundaland: Om platsen och identiteten (föredrag om platsmarknadsföring)

POFF: Om platsen och upplevelsen (föredrag om konstnärers potentiella roll i platsmarknadsföringen)

Civilekonomerna i Helsingborg: Sociala medier och andra sociala medier

Mentorskapsakademin/Expandera: Omvärldsbejakning: Att tacka ja till förändring

Creative Day 2009 i Stockholm, Göteborg och Malmö: Creative Spaces – Rum för kreativitet

Marknadsföreningen i Malmö (MiM): The Future of Branding

Göteborg International Film Festival: 90 minuter 1900-tal: en reklamfilmsodyssé

Humanistdagarna vid Göteborgs universitet: Om varans olidliga lätthet

Valentin Byhr reklambyrå: workshop om reklamfilm

Industrihistoriska föreningen i Skåne: Den svenska reklamfilmen

Exempel på undervisningsuppdrag/föredrag på skolor:

Forsbergs skola i Malmö, huvudlärare i copywriting

AcadeMedia i Malmö, huvudlärare i kampanjplanering

AcadeMedia i Malmö, Brand Day: Hur man skapar ett eget varumärke

ProCivitas Gymnasium i Malmö: varumärken och varumärkestänkande

Malmö högskola: Att sälja sig själv och sina tjänster