PR-prat eller resultat?

På senare år har jag konstaterat att tävlingar och diverse utmärkelser blir allt vanligare även i det offentliga. Det finns en uppsjö av ”Årets”-utnämningar om allt från digitalisering till stadsutveckling. Skrapar man lite på ytan visar det sig ofta att bara en bråkdel av Sveriges kommuner, exempelvis, har ingått i rankingen. Just detta talas det förstås tyst om när undersökningsresultatet marknadsförs.

Det är fullt förståeligt att många frestas att suga åt sig av berömmet, men det är olyckligt om det skapar ett PR-brus kring de jämförelser som är att räkna med. Jag tycker mig också se en tendens till att platsvarumärken som arbetar mycket med mer perifera rankings i sin marknadsföring inte lyckas lika bra i t.ex. Företagarnas och SKL:s jämförelser eller i i tidskriften Fokus ranking Här är bäst att bo. Det är dags att vi lär oss skillnaden mellan PR-prat och faktiska resultat. Detta var för övrigt Årets mest värdefulla blogginlägg, om jag får säga det själv.

 

arets-blogginlagg

 

Wegoism fick premiär i Umeå

Mitt föredrag om det interna varumärkesarbetet fick premär i Umeå, en stad som har utvecklats i rekordfart sedan sist jag var där för tjugo år sådan. Då var det filmfestivalen som lockade, denna gång inledde jag marknadsföreningens höstsäsong. Det är åtta år sedan jag skriv mina första artiklar om hur man utvecklar den interna varumärkeskulturen, först nu märks det att intresset har vaknat ordentligt. Nästa föredrag om intern varumärkesutveckling – Wegoism som jag kallar processen – äger rum under näringslivsveckan i Helsingborg den 6 oktober då Marknadsföreningen intar Dunkers kulturhus. Här är några deltagarröster från Umeå:
160826 IMG_2159

»Arrangemanget fungerade mycket bra och jag har fått många positiva kommentarer från deltagare. Så en uppföljning tycker jag absolut kan vara på sin plats så småningom.«
–Nils Paulson, ordförande för Marknadsföreningen Umeå. (Min uppdragsgivare.)

»Tack för en fantastisk föreläsning, väldigt tydlig och underhållande.«
–Jörgen Lindqvist, affärsområdeschef, Nolia AB

»Tack för en suverän föreläsning på frukostklubben.«
Camilla Söderlund, kommunikatör, Umeå kommun

»Vill gärna passa på att tacka för föreläsningen. … Såväl framförande som innehåll var bra och jag ser att jag kan bära med mig en hel del tankar, vad vi gör bra och vad vi behöver göra bättre.«
–Clas Högvall, manager, Tieto DU Radio Europe

»Tack för en intressant och bra föreläsning.«
Ulrika Leijerholt, Doktorand, Handelshögskolan vid Umeå universitet

 

Platskontoret blir Trends & Brands

Nu blir vårt nyhetsbrev Platskontoret en kvartalsvis trendrapport. I Trends & Brands skriver vi fortfarande om platser och varumärken men också om trender och tendenser. Trend Management blir allt viktigare för varumärkesutveckling. I det första numret hämtar vi inspiration i de småländska skogarna och i Norrköpings industrilandskap. Modevetaren Hanna Cronsjö har besökt Formex-mässan och en modeutställning på Liljevalchs i Stockholm. Vi skriver om politikens betydelse inom place branding och så berättar vi varför vissa varumärken vinner. Klicka på bilden för att ta del av första numret.

Vill du ha en gratisprenumeration, maila till info@manifesto.se så får du en färsk trendrapport fyra gånger om året. (Om du redan är prenumerant på Platskontoret behöver du inte göra något.)

Trends_Brands_nr1_2016-1

Kommunikation ska kommunicera.

Goodreel gruppbild

Deltagarna i Goodreel, vårt filmprojekt för ett rörligare och roligare Helsingborg

Allt fler tackar nej till reklam så det gäller att hitta nya vägar. Vi gör vad vi kan för att överlista mediebruset. När Findus Foodservices ville slå ett slag för kvaliteten på maten i äldrevården, skapade vi bloggen Godare Nyheter. När möbelföretaget Hulténs ville lyfta fram sitt grillsortiment, utvecklade vi bloggen Hulténs Grillar. Att personalen började grilla tillsammans väckte även kundernas grillintresse samtidigt som det stärkte den egna varumärkeskulturen. I Helsingborg betraktade vi alla helsingborgare som potentiella marknadsförare och öppnade Sveriges första filmbassad på goodreel.se. Enligt Resumés jury har vi gjort årets kampanj i Skåne två gånger om, för Malmö stad och Polisen respektive Folkhälsoinstitutet.

Det finns inga tjuvstarter i näringslivet.

SocialaMedier SocRev_2257_1800px

När vi skrev den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, tyckte en och annan att vi hade tur eftersom boken kom precis när intresset började vakna. De flesta vet att tur och timing bara är ytligt bekanta. »Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag«, som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden.

Vårt nyhetsbrev Trends & Brands gör vi för att du ska få turen på din sida. Maila till oss så får du en liten kostnadsfri trendrapport en gång i kvartalet. Våra böcker om sociala medier är slutsålda men här kan du ladda ner dem gratis (och även Logoboken: om varumärkets största gemensamma nämnare).

Resultatet. Resultatet. Resultatet.

CMP ppt start1

Förlåt om vi verkar tjatiga men i slutändan är det inget annat än resultatet som räknas. Allt vi gör utgår från våra kunders målsättningar och det skapar resultat. Vartenda större uppdrag vi har fått de senaste åren har tillkommit efter en direkt förfrågan. CMP (Copenhagen Malmö Port), Findus Foodservices, Hudiksvall, Kristinehamn, Malmö stad/Polisen, Mariestad och Söderhamn. Alla har vänt sig till oss efter att ha hört något om oss eller sett något vi har gjort. Det är det bästa kvitto vi kan få på att det lönar sig att göra ett bra jobb.

Strategisk design är svaret på rätt frågor.

Bild på logotyp, diplom och guldmedalj för Svenska Designpriset

Vårt jobb är inte att »snygga till« och »fräscha upp«. För oss är design ett strategiskt verktyg som ska skapa resultat, oavsett om det handlar om logotyper, grafiska profiler, namnidentiteter eller en bokserie. Det är ingen slump att just Handelshögskolan i Stockholm är vår äldsta kund. De vet att även designkalkyler måste gå ihop. Vi har hjälpt Handels med god design sedan 2004, till exempel den uppskattade bokserien Forskning i Fickformat. Det känns fel att tävla i design för då ligger fokus enbart på tycke och smak. Men det var helt rätt att vi fick uppdraget att designa identiteten till Svenska Designpriset.

 

Strategier måste betala sig.

Bild på utomhuskampanj för Heja Malmö på gågatan i Malmö

Strategiarbete handlar om att hitta den mest effektiva vägen mellan A och B. Det finns inga garantier för att varumärkes- och kommunikationsprojekt ska lyckas, men om du hoppar över analysen av A och B kan vi garantera att du kommer att misslyckas.

För Malmö stad och Polisen förvandlade vi kriskommunikation till en integrerad kampanj som påverkade Malmöbornas attityd till den svarta ekonomin. Resumés jury rankade Heja Malmö kampanjen högst av all kommunikation i Skåne 2012. Söderhamn hade haft en negativ befolkningsutveckling i två decennier när vi tog vid. Vid årsskiftet 2013/14 ledde vårt varumärkesarbete till kommunens första positiva befolkningsnetto på 21 år.

 

Föredrag om nollbudget branding för Nuvab i Vetlanda

Häromdagen föreläste vår varumärkesstrateg Michael Nilsson för Nuvab (Näringslivsutveckling i Vetlanda AB). På Stadshotellet talade han bland annat om nollbudget branding, dvs. varumärkesarbete med minsta möjliga budget. Han förklarade att mediebruset gör varumärkesutveckling än mer lönsamt. Mot den bakgrunden undrade han varför nyheterna på vetlanda.se är mellan tre och fem gånger så långa som nyheterna på övriga höglandskommuners hemsidor. »Stadshusbrus«, konstaterade han.

Att Vetlandas näringsliv är topp-tio i Sverige i flera avseenden är det inte många som vet. I Företagarnas ranking Årets företagskommun 2015 placerade sig Vetlanda 5:a i Sverige i kategorin omsättningsökningar medan man är sjua i SKL:s öppna jämförelser av 197 kommuners Företagsklimat. Men stadshusbruset gör att den här bilden av det lokala näringslivet aldrig berättas i Vetlanda. Alternativkostnaden för att inte utveckla Vetlandas varumärke ordentligt är åtminstone 50 miljoner kronor om året, mycket lågt räknat.

Responsen på föredraget tyder på att intresset för varumärkesutveckling är stort bland de närvarande företagarna.

Nuvab 160128_1849 fx

Längst fram i bild syns Vetlandas båda kommunalråd Henrik Tvarnö (S) och Jan Johansson (Vetlanda Framåtanda).