Partners

Michael Nilsson, startade Manifesto 1995.
Varumärkesstrateg och copywriter

E-post: michael[at]manifesto.se
Facebook: www.facebook.com/nilssonline

Michael Nilsson - Heart Director, varumärkesstrateg, copywriter
Utbildning:
Civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg
Fil. mag. i filmvetenskap med inriktning på svensk reklamfilm, biämnen: engelska, konst- och bildvetenskap (Den digitala bildens estetik), Japans kulturhistoria, miljövetenskap (Agenda 21 i praktiken)

Affärsutveckling på IHM i Göteborg
Kreatör+, pilotutbildning i entreprenörskap för de kreativa näringarna vid Malmö högskola, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg samt Konstfack i Stockholm

Böcker:
Den sociala revolutionen: Varumärkets guide till de sociala medierna, 2009.
Sociala? Medier? En antologi om en ny tid (redaktör och författare), 2011
Logoboken: Varumärkets största gemensamma nämnare (tillsammans med Petra Lundin), 2012.

Undervisningsuppdrag (i urval):
Lunds universitet, Campus Helsingborg: Om copywriting på utbildningen Strategisk kommunikation (2014).
Malmö högskola; Brand Yourself – Att sälja designtjänster på produktdesignprogrammet (2010–14).
IHM Malmö; Omvärldsanalys och affärsval på utbildningen Business Management (2011–13).
Academedia Malmö; ansvarig för kursen Kampanjplanering på utbildningen Kreativ Marknadsföring (2011–13.
Forsbergs skola i Malmö; ansvarig för kursen Copywriting (2001–2002.

När tiden medger är Michael Nilsson en flitig föreläsare inom sina specialområde place branding, varumärkesutveckling och sociala medier. 2009–10 deltog han som ensam svensk i Danmarks nationella varumärkesprocess – Branding Danmark.

Personligt:
Göteborgare som skrev sina första artiklar i skoltidningen »Vår tid« som nådde en neslig andraplacering i Göteborgs-Postens skoltidningstävling 1978. 20 år senare blev GP Manifestos första egna kund – på rekommendation från Forsman & Bodenfors. Började copykarriären som frilansare för just F&B och hann samarbeta med ett dussin andra byråer innan de egna kunderna tog överhanden. Har ett fotbollshjärta stort nog att rymma både GAIS och Rosengård. Samlar på kokböcker och driver ett antikvariat på nätet chefstable.se

Bortglömd talang: Kunde det periodiska systemet utantill på högstadiet.

 

Petra Lundin, på Manifesto sedan 2003.
Art Director (grafisk formgivare MFA), destinationsdesigner

E-post till Petra: petra[at]manifesto.se
Twitter: petralundin
Facebook: www.facebook.com/petra.lundin

Petra Lundin 150120_0310

Utbildning:
Master of Fine Arts vid Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK i Göteborg)
Commercial Art på The American College i London
Corporate Identity på Malmö högskola
Konstskolan Basis i Stockholm

Böcker:
Logoboken: Varumärkets största gemensamma nämnare (tillsammans med Michael Nilsson), 2012.

Personligt:
Stockholmstjej som tillbringade tonåren på Hässelby IP:s löparbanor. Efter utbildning i Göteborg och London har hon arbetat på olika byråer i Sveriges tre största städer. Har varit art director för kunder som IKEA, Telia och Malmö Symfoniorkester. Petra har även arbetat på kundsidan, med såväl konsument- som producentvarumärken. På WM-Data Caran fick hon erfarenhet av B2B, och som AD på Lindex var hon ansvarig för varumärkets visuella profil och kommunikation i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Fritiden går åt till att fika och filma, och till ett och annat löparpass.

Okänd sida: Har tränat kung fu och karate. Med betoning på har.