Det finns inga tjuvstarter i näringslivet.

SocialaMedier SocRev_2257_1800px

När vi skrev den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, tyckte en och annan att vi hade tur eftersom boken kom precis när intresset började vakna. De flesta vet att tur och timing bara är ytligt bekanta. »Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag«, som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden.

Vårt nyhetsbrev Trends & Brands gör vi för att du ska få turen på din sida. Maila till oss så får du en liten kostnadsfri trendrapport en gång i kvartalet. Våra böcker om sociala medier är slutsålda men här kan du ladda ner dem gratis (och även Logoboken: om varumärkets största gemensamma nämnare).

Stockholm School of Economics Institute for Research (SIR), bokformgivning, kommunikationsdesign.

PROBLEM: Hur får vi fler att ta till sig ekonomisk forskningslitteratur?

LÖSNING: Efter att innehållet i utvalda avhandlingar om ekonomi komprimerats av SIR, gjorde vi en design för bokserien Forskning i Fickformat som både stack ut och kändes lätt att ta till sig.

RESULTAT: Bokserien är idag populär i en krets även utanför ekonomiforskare. Och författarna har hållit föredrag, pratat på bokmässor och använt böckerna i undervisning.

FiF 12ex_0460

Forskning i fickformat 12 ex

Boktips: The Copy Book

1995 släppte D&AD en blivande bästsäljare om att skriva reklam. Häromåret gick D&AD och förlaget Taschen ihop för att producera en ny utgåva av The Copy Book (2011).

The Copy Book

I boken delar 48 av världens mest namnkunniga copywriters med sig av sin kreativa process. Och visar utvalda jobb från sina portfolios. David Abbott, Lionel Hunt, Steve Hayden, Dan Wieden och Neil French är några av namnen.

Boken ger rejält med utrymme åt bilder (läs printannonser) och jag har svårt att sluta bläddra i den. Med sina 368 sidor och 2,3 kg är den inget man går till sängs med, men den gör sig riktigt bra i bokhyllan, på soffbordet och i knäet. Att bilderna tar för sig i boken hindrar inte att skribenterna även bidrar med en hel del givande reflektioner. Tony Brignull är en av dem som sätter ord på sina insikter på ett skönt sätt:

”I have come to think that helping companies turn into friends is the greatest thing we advertising people can do for our clients. I start by asking if this company were already a friend what wouldn’t it do? Well, it wouldn’t lie, boast, shout, bore us or evade issues. It wouldn’t change much over time, either. If a friend suddenly changes, develops a mid-Atlantic twang, for instance, we grow anxious. We like consistency, we feel comfortable with it.”

För att du ska få ett hum om vad The Copy Book ger dig som läsare, har vi betygsatt den på det här viset:

Kunskap 2 av 5

Inspiration 4 av 5

Utvecklande 3 av 5

 

The Copy Book, Tony Barry
En av mina personliga favoriter från boken. Tony Barry visar hur man gör reklam för Olympus Superzoom. Byrå: Lowe, 1998.

 

Boktips: Två bra böcker om typografi

Vår Art Director Petra Lundin har jobbat med grafisk design i 20 år. Här ger hon två snabba tips på böcker som innehåller allt du behöver veta om typografi:

»Om du är ute efter en bok på svenska är Typografisk handbok (Christer Hellmark, 2004) svårslagen. Ett annat tips är The Elements of Typographic Style (Robert Bringhurst, 2005), som är riktigt bra. Den förklarar regler och begrepp, och passar såväl nya som erfarna designer. Jag använde den senast i förmiddags, när jag ville veta i hur stor utsträckning man använder gåsögon (» och «) i engelsk text. Då hittade jag flera sidor om citationstecken, och en beskrivning kring vilka man använder för olika språk, och varför. Hur bra som helst.«

Boktips, två bra böcker om typografi

 

 

Bok nummer tre om sociala medier i startgropen

Efter två böcker om sociala medier (Den sociala revolutionen – slutsåld och tillgänglig för gratis nedladdning via länken – och Sociala? Medier – En antologi om en ny tid) jobbar vi just nu på den tredje. Arbetsnamnet är Why Your Returns Are Love, och boken kommer bl.a. att ta upp den sociala webbens lönsamhet i termer av mål, mätningar och kommunikativ effekt. Hur mäter företagen sitt arbete i sociala medier? Vad får de ut av sin närvaro i det nya medielandskapet? Och varför väljer vissa att inte satsa i social media?

 

Sociala mediekompassen


Sociala mediekompassen. (© Manifesto. Ange källan om du använder bilden.)

Forskning i Fickformat och SSE Research Award

Häromdagen var jag med på utdelningen av Handelshögskolans årliga utmärkelse SSE Research Award. I år gick priset till Anders Nyrén, vd för Industrivärden, som gjort betydande insatser för samarbetet mellan näringsliv och forskning. Det mest oväntade under kvällen skedde i aulan efter vackert spel av harpisten Monica Ramos – då tågade trumpetaren Tommy Adolfsson in spelandes trumpetliknande sköna toner i stora havssnäckor.

Foto på  Anders Nyrén under utdelningen av SSE Research award

Under ceremonin presenterades även boken Den svenska buss- och tågtrafiken, 20 år av avregleringar, av författaren Gunnar Alexandersson. Boken ingår i serien Forskning i Fickformat som ges ut av Stockholm School of Economics Institute for Research (SIR)* och PwC. Manifesto har gett form åt serien och de enskilda böckerna.

Bild på bokserien Forskning i Fickformat, projicerad på en duk under SSE Research Award

Trumpetaren Tommy Adolfsson spelar på en snäcka under SSE Research award 2011 på Handelshögskolan i Stockholm

………………………………………………………………………………………………………………………………….

*Stockholm School of Economics Institute for Research (SIR) är en självständig forskningsstiftelse, grundad 2010. Institutet har till ändamål att bedriva kvalificerad akademisk forskning inom det ekonomiska fältet som syftar till att förena vetenskaplig stringens med empirisk relevans. Syftet med institutets publikationer är att sprida forskning om företag och samhälle.

 

 

Sociala? Medier? – Beskrivning och beställning

Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid är en bok som är bred nog att rymma 36 skribenters syn på det sociala medielandskapet. Och djup nog att inkludera några av landets främsta profiler inom ämnet.

I boken betraktas den sociala webben dels ur ett marknadsföringsperspektiv; copywriters och sociala mediecoacher ger sin syn på saken, dels utifrån andra aspekter i kapitel från exempelvis forskare, journalister, jurister, pedagoger och studenter.

Baksidan med en lista över författarna och vad de skriver om:

Så här skrev Femina i mars 2012:  »En ovanligt intressant bok om nutidsfenomenet sociala medier, angripet av 36 skribenter med olika yrken och infallsvinklar. Vi måste inte alla bli experter, men att blunda helt för det nya medielandskapet fungerar inte längre. Dessutom är det kul! Börja med den här boken, och om du redan är inne i matchen – använd läsningen till att fördjupa dig i samhällsperspektivet.«

Du kan beställa Sociala? Medier? direkt från oss eller från din ordinarie bokhandel. Enklast är att maila till michael@manifesto.se för att göra din beställning.

Boken kostar 250 kr exkl. moms och frakt. Om du har vägarna förbi vårt kontor i Helsingborg kan du spara in frakten genom att handla direkt från oss. Välkommen in.

Vinnarna i »Tweet eller dubbelt!«

Inför boksläppet av Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid ordnade vi en liten tävling på Twitter, där tre vinnare kammade hem 2 exemplar av boken var. Nu säger vi grattis till vinnarna:  Jenny Arvidsson, Claes Kanold och Rutger Hagstad. Ni får hem 2 böcker var genom att maila era adresser till michael@manifesto.se. Lina Larsson tilldelas även ett exemplar som stöd i uppsatsskrivandet. Grattis!

Sociala? Medier? - En antologi om en ny tid