Wegoism fick premiär i Umeå

Mitt föredrag om det interna varumärkesarbetet fick premär i Umeå, en stad som har utvecklats i rekordfart sedan sist jag var där för tjugo år sådan. Då var det filmfestivalen som lockade, denna gång inledde jag marknadsföreningens höstsäsong. Det är åtta år sedan jag skriv mina första artiklar om hur man utvecklar den interna varumärkeskulturen, först nu märks det att intresset har vaknat ordentligt. Nästa föredrag om intern varumärkesutveckling – Wegoism som jag kallar processen – äger rum under näringslivsveckan i Helsingborg den 6 oktober då Marknadsföreningen intar Dunkers kulturhus. Här är några deltagarröster från Umeå:
160826 IMG_2159

»Arrangemanget fungerade mycket bra och jag har fått många positiva kommentarer från deltagare. Så en uppföljning tycker jag absolut kan vara på sin plats så småningom.«
–Nils Paulson, ordförande för Marknadsföreningen Umeå. (Min uppdragsgivare.)

»Tack för en fantastisk föreläsning, väldigt tydlig och underhållande.«
–Jörgen Lindqvist, affärsområdeschef, Nolia AB

»Tack för en suverän föreläsning på frukostklubben.«
Camilla Söderlund, kommunikatör, Umeå kommun

»Vill gärna passa på att tacka för föreläsningen. … Såväl framförande som innehåll var bra och jag ser att jag kan bära med mig en hel del tankar, vad vi gör bra och vad vi behöver göra bättre.«
–Clas Högvall, manager, Tieto DU Radio Europe

»Tack för en intressant och bra föreläsning.«
Ulrika Leijerholt, Doktorand, Handelshögskolan vid Umeå universitet

 

Föreläsning och handledning på Campus Helsingborg

För andra året i rad gästade jag Strategisk kommunikation vid Lunds universitet Campus Helsingborg. Första dagen  föreläste jag om copywriting i tre timmar. Jag pratade halva tiden, och resten av tiden fick studenterna ägna sig åt åt fundera, skriva och presentera sina idéer. Här svarar klassen på frågan om hur mycket mer lönsamma varumärkesorienterade organisationer är. (100 % enligt Frans Melin, Ekonomie Doktor vid deras eget universitet.) Dagen efter träffade jag klassen uppdelad i 13 grupper som fick så mycket feedback på sina arbeten som jag bara mäktade med under en heldag. Det här var ett skönt gäng som jag hoppas få se mer av i tvåan och trean.

Campus 160524 IMG_2097

Workshops och föredrag

Föredrag
Vi anlitas ofta som föreläsare och workshopledare inom sociala medier, varumärkestänkande, branding, design, strategiarbete, kampanjplanering, reklamfilm, intern varumärkesutveckling, inredning som varumärkesbygge och kreativt skrivande.

 

Workshops
Det krävs en hel del magkänsla om man ska lyckas utveckla ett varumärke, men oddsen blir betydligt bättre om man försäkrar sig om att det är en gemensam magkänsla. En workshop är ofta ett bra sätt att sprida känslan för  det egna varumärket, och att sprida kunskap, förstås.

Andra bra workshopteman är trend management/omvärldsanalys, vårt varumärke, inredning som varumärkesbygge, för att bara ta några exempel. Vi har utvecklat ett särskilt koncept för workshops inom ramen för design- och varumärkesarbetet.

Vi har ett utbildningspaket för sociala medier, med workshops, föredrag och howroom. Maila till Michael om du vill veta mer.

 

Exempel på uppdrag – föreläsningar och workshops:

Scan Coin Sales Conference 2010 Mallorca: From world wide web to Win Win Win (Två föredrag om sociala medier för dotterbolag och återförsäljare)

Söderhamns kommunstyrelse: Söderhamn och varumärket (föredrag om platsmarknadsföring)

Marknadsföreningen i Malmö (MiM)Den sociala revolutionen (föredrag om sociala medier)

Cap & Design Live: Sociala medier för reklambyråer (föredrag om sociala medier för reklambyråer i Göteborg)

Branding Danmark (intressentorganisation som arbetar med marknadsföringen av Danmarks nationella varumärke): Tribal/Viral/Social (Workshop om sociala medier)

Stockholm Business Region: Om konsten att skapa en upplevelse (föredrag om platsmarknadsföring)

Lundaland: Om platsen och identiteten (föredrag om platsmarknadsföring)

POFF: Om platsen och upplevelsen (föredrag om konstnärers potentiella roll i platsmarknadsföringen)

Civilekonomerna i Helsingborg: Sociala medier och andra sociala medier

Mentorskapsakademin/Expandera: Omvärldsbejakning: Att tacka ja till förändring

Creative Day 2009 i Stockholm, Göteborg och Malmö: Creative Spaces – Rum för kreativitet

Marknadsföreningen i Malmö (MiM): The Future of Branding

Göteborg International Film Festival: 90 minuter 1900-tal: en reklamfilmsodyssé

Humanistdagarna vid Göteborgs universitet: Om varans olidliga lätthet

Valentin Byhr reklambyrå: workshop om reklamfilm

Industrihistoriska föreningen i Skåne: Den svenska reklamfilmen

Exempel på undervisningsuppdrag/föredrag på skolor:

Forsbergs skola i Malmö, huvudlärare i copywriting

AcadeMedia i Malmö, huvudlärare i kampanjplanering

AcadeMedia i Malmö, Brand Day: Hur man skapar ett eget varumärke

ProCivitas Gymnasium i Malmö: varumärken och varumärkestänkande

Malmö högskola: Att sälja sig själv och sina tjänster

Varumärket i sociala medier – ny utbildning med start i april

Det senaste tillskottet i vår utbildningsserie Framtidsakademin är en kurs i digital marknadsföring. Varumärket i sociala medier är ett paket med två workshops som ger dig bättre förutsättningar att lyckas på den sociala webben. Utbildningen varvar föredrag och övningar och ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper.

Vi tar oss an det sociala medielandskapet i två moment:
1. Strategi och koncept.
2. Innehåll och verktyg.

Kursen hålls hos Manifesto i Helsingborg, eller som uppdragsutbildning i en lokal nära dig. Information om utbildningen och hur du anmäler dig hittar du  i programmet:
Framtidsakademin: Varumärket i sociala medier (pdf)

Varumärket i sociala medier, program

Vad sägs om ett utbildningspaket med tre workshops i sociala medier?

Häromdagen höll vi den sista delen i Social Media Works, en fullbokad utbildning om sociala medier för Företagarna i Höör. Ett dussin företagare deltog i tre workshops om marknadsföring och varumärkesutveckling på den sociala webben.

Nu planerar vi inför 2013 och är öppna för fler samarbeten med företag, kommuner och föreningar. Lite längre ner kan du bekanta dig med programmet för Social Media Works. Om det låter intressant kan du alltid skicka ett mail till daniel@manifesto.se så pratar vi mer. (Om det låter ointressant kan du göra likadant, och berätta vad du hellre skulle vilja se på programmet.)

Social Media Works, del 1

Social Media Works är ett utbildningspaket med tre workshops. Varje del är två timmar lång:

1. Strategi och koncept.
Den första delen handlar om den sociala webbens möjligheter och hur man kan tänka när det gäller strategi och konceptutveckling. Vi går igenom hur man kan skapa ett större engagemang kring varumärket och arbetar sedan två och två utifrån de strategiska huvudnycklarna man måste ha med sig. För att ge tankarna en bättre acceleration jobbar vi både med ett fiktivt case och strategin för det egna varumärket.

2. Bloggar och innehåll.
Del två betonar vikten av att skapa innehåll som både är kreativt och långsiktigt. Vi pratar bland annat om varför företagsbloggar får större betydelse framöver. Vi går igenom publiceringssystemet WordPress och vad man bör tänka på när man publicerar innehåll på webben, inte minst för att stå på god fot med sökmotorerna. Samtidigt bloggar vi på Manifestos övningsblogg.

3. Plattformar och verktyg.
Vid det sista utbildningstillfället fokuserar vi på det praktiska. Vi går igenom vad man behöver veta för att jobba effektivt på plattformar som t.ex. Facebook, Twitter ochYoutube. I takt med att det sociala medielandskapet mognar blir det viktigare att hålla koll på var det största och starkaste engagemanget finns, än på vilka kanaler som har flest användare. Därför tittar vi också på vilka plattformar som blomstrar just nu. Del tre lägger den praktiska grunden du behöver innan du lyfter ut ditt varumärke i de sociala kanalerna.

Välkommen till Platskonferensen 2012

Program - Platskonferensen 2012

Den 17 oktober är det dags för Platskonferensen 2012. Vi ser fram emot fyra föredrag och en workshop, med fokus på platsmarknadsföring och platsvarumärken. På programmet står sociala medietrender, Branding Sweden, varumärkesutveckling i Mariestad, Svenska Turistföreningen i sociala medier och destinationer i världsklass.

Förra året gick premiären för Platskonferensen av stapeln på Victoriateatern i Malmö. I år har vi valt att placera vårt största event på Spritmuseum i Stockholm. (Årets mest trivsamma konferenslokal, om du frågar oss.)

Mer information om Platskonferensens program och anmälan finns i inbjudan, som du även kan använda om du vill tipsa andra:
Platskonferensen 2012

Varmt välkommen!

Platskonferensen
Förra årets platskonferens på Victoriateatern i Malmö. Foto: Mikael Andreasson

Föredrag om kreativitet för Marknadsföreningen i Helsingborg

I fredags morse talade vår varumärkesstrateg Michael Nilsson på temat kreativitet för Marknadsföreningen i Helsingborg. Föreläsningssalen i Dunkers kulturhus var fullsatt och publikens engagemang gick inte att ta miste på, bra respons både under och efter föredraget.

Michaels föredrag, Från Ööh till Aah!, har undertiteln »Om Toyota, flow-how, den hemliga kärleken, Sverige inside the box och, inte minst, hur du blir en kreativ katalysator för de andra på jobbet.« Föredraget bygger dels på vårt kommande bokprojekt med samma namn (Från Ööh till Aah! En kreativ uppslagsbok), dels handlar det om de kreativa näringarnas potentiella betydelse för varumärket Sverige. Michael talade också om vårt eget initiativ Branding Sweden, som vi sjösätter under hösten.  Här kan du ladda ned Michaels anteckningar till föredraget.

 

 

 

Social trendspaning på Spritmuseum i Stockholm

I fredags presenterade vi vår nya trendrapport om utvecklingen i sociala medier. Generation ÅÄÖ handlar om vilka möjligheter som öppnar sig för marknadsförare när den sociala webben mognar. Vi gick också igenom vad du bör tänka på när du utvecklar strategi för sociala medier. Premiären i Stockholm gick av stapeln på nyöppnade Spritmuseum, ett perfekt konferensställe. Att vi lyckades få Metro att ta upp rapporten samma dag var också ett lyckokast. Mot slutet av augusti släpps fullängdsversionen av rapporten. Maila till info(at)manifesto.se om du vill bli uppsatt på mailinglistan.

Daniel Svensson med Mälaren i bakgrunden. Klart man ska bra utsikt när man talar om framtiden.

De skönaste stolar konferensvärlden har skådat, Mario Bellinis Cab Chair från det sena 1970-talet. Bättre blir det inte.

Vi vill passa på att tacka deltagarna från Di Luca & Di Luca, Giertz Vinimport, Gröna Lunds Tivoli, Kristinehamns kommun, Lidingö stad, Matxpress.se, Motormännen, SNS Förlag, Svenska Turistföreningen, Svensk Mjölk och Södertörns högskola. Sist men inte minst vill vi rikta ett stort tack till Helen Ericsson på Spritmuseum som gav oss ett erbjudande vi inte kunde tacka nej till. Vi lär få anledning att återkomma till Spritmuseum.

 

Frukostföreläsning om sociala medier i Höör

Imorse gick jag upp nästan två timmar tidigare än vanligt, för att hoppa på tåget till Höör. Företagarna i Höör och Höörs kommun arrangerade en företagsträff, där en föreläsning om sociala medier med Manifesto stod på schemat.

Företagarna i Höör, Social Media Workout
Frukosten i det nya medielandskapet inleddes givetvis med en Social Media Workout.

 

Stiftsgården Åkersberg, föreläsning om sociala medier
Stiftsgården Åkersberg i oväntad morgonsnö.

Det var kul att se engagemanget i den fullsatta salen. Höörbor är uppenbarligen både trevliga och morgonpigga. En minst sagt bra start på dagen!

Föreläsning om sociala medier i Göteborg. Och en liten tidsresa.

Igår lämnade jag Skåne för att föreläsa i hemstaden, Göteborg. Branding i sociala medier var temat för kvällen, som lockade en blandad skara deltagare, mestadels studenter från Medie- och kommunikationsvetarprogrammet hos Göteborgs Universitet. NTI Gymnasiet stod som arrangör, vilket var extra kul eftersom jag själv tillhörde den första årskullen som tog studenten från NTI. Det är inte varje dag man får chansen att återvända både till hemstaden och gymnasiet.

Sociala medier - Föreläsningssalen hos NTI
Minuterna innan föreläsningen kunde jag konstatera att NTI Gymnasiet inte riktigt ser ut som för 9 år sedan.

social media workout, föreläsning om sociala medier
Givetvis värmde vi upp med en Social Media Workout. Att bege sig ut i det sociala medielandskapet helt ouppvärmd är inte alls lika roligt.

Det blev en riktigt trevlig kväll. Tack till Shahram Blomqvist och Anette Edström för initiativet. Och till alla andra som var på plats, givetvis!