Välkommen till En grön jul!

En grön jul FB collage

En grön jul är vinterns stora utställning på Branding by Design Center. Här hittar du grön design av formgivare som arbetar med fokus på ekologisk hållbarhet, och gröna klappar att lägga under granen. Allt för att du ska få en lite grönare och skönare jul.

Utställare: Annika Göth Nilsson/ANDfair.se, Sabina Kramle/HugSmile, Anna Haupt & Terese Alstin/Hövding, Tanja Larsson/Konstantin-Larsson, Marie Kristina Carlsson/MARiKRiNA, Patrick Iu & Mattias Chrisander/Múk Design, Jennifer Lempinen/Redesign, Louan Wang/Tiny Reworks, Karolina Persson/Treat, Anna Falk/Unfolding Fashion.

Premiär: lördagen den 9 november, kl 11–16. Välkommen.

En grön jul visas till och med 14/12. Öppettider tisdag–fredag 11–17, lördag 11–16.

OBS! Ett undantag är 12–14/11, då är utställningen stängd.

Plats: Henry Dunkers plats 3 i Helsingborg där BBDC delar lokaler med Manifesto Trends / Brands.

Future Story 2014 – vårt nya framtidsseminarium

Future story Manifesto

Torsdagen den 21 november är det premiär för Future Story 2014. Till skillnad från våra tidigare framtidssseminarier tar vi nu ett lite större grepp om näringslivet. Även den här gången handlar det till viss del om sociala medier, men också om hållbar marknadsföring, den digitala industrialismen och om ambassadoers, som utvecklar ditt varumärke utan att du behöver göra reklam.

På programmet, som du kan ladda ned här:

• Dislike-knappen. Sociala medier som du aldrig har sett dem.  

• När grönt blir lönsamt. Hållbar marknadsföring. 

• World Wide Workshop. Den digitala industrialismen. 

• Ambassadoers. Varumärkesutveckling utan reklam. 

Fjolårets arrangemang i Helsingborg – Generation ÅÄÖ – fick vi flytta till större lokaler på SHIP på grund av det stora intresset. Eftersom vi har egna lokaler i  år har vi däremot ett begränsat antal platser. Vi hoppas att få se de som är mest intresserade av framtiden ombord på premiären. Först till kvarn, eller rättare sagt först till Henry Dunkers plats 3.

 

Destination: Slututställning

I helgen som gick åkte vår designpraktikant från Berghs, Louise Dustler hem till Stockholm för att besöka designskolornas slututställningar. Självklart fanns det många spännande projekt att se men nedan har Louise listat ett par favoriter från Berghs, Beckmans, Forsbergs och Konstfack . Vill du spana in andra duktiga studenter på skolor runt om i landet så tycker vi att du ska kika in på HDK, Broby Grafiska och Umeå Institut of Design.

Fabutella

Fabutella är namnet på ett spel som grafiska designern Sara Böttiger från Berghs har tagit fram. Läs mer om spelet här.

 

Hanna Dalrot - Textila landskap - Textile Landscapes_Joakim Johansson

Textila Landskap är ett examensarbete av Formstudenten Hanna Dalrot från Beckmans. Här hittar du fler vackra bilder på textilierna.

 

Rebecka Kockgård och Rebecca Forsström från Forsbergs funderade över sitt val av yrke och gjorde ett examensprojekt av detta. Här kan du läsa om hur de provade sig genom olika sätt att arbeta på som kreatörer.

ba_ia_cecilia_cronelid_02

Cecilia Cronelid från Inredningsarkitektur och möbeldesign på Konstfack har tagit fram ett spännande byggredskap för barn med namnet Building Pieces, läs mer här.

 

Är du nyfiken på designprojekt av nyutexaminerade kreatörer i Skåne? I augusti visar Manifesto upp flera unga talanger från/med anknytning till nordvästra Skåne och deras examensprojekt under namnet Best of Northwest 2013. Manifestos ambition är att utställningen ska återkomma varje år – håll utkik efter mer information här!

 

Inspirationskväll med Helsingborgs Gaseller

DI Gasell Louise Petra 640

Varje år utser Dagens industri de snabbast växande företagen i Sverige till utmärkelsen Gaseller. På Di’s årliga Gasellträffar bjuds företag in till möjligheten att få inspiration från andra företag, träffa de utnämnda Gasellerna och knyta värdefulla kontakter.

För att kunna bli utsedd till en Gasell krävs det att man uppfyller ett antal olika kriterier, bland dessa är att företaget har en omsättning som överstiger 10 Mkr, minst tio anställda, ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren och att man har sunda finanser. Läs mer på Di.

Gasellträffarna sträcker sig från Malmö i söder till Umeå i norr och i år var det premiär för träffen i Helsingborg. Manifestos AD Petra Lundin och designpraktikant Louise Dustler begav sig till Sundspärlan för en givande och inspirerande eftermiddag bland Gaseller och entreprenörer. På plats fick vi frågan ”Hur gör ditt företag för att växa i motvind?”. Som du kan se ovan på bilden från Dagens industri svarade vi att vi satsar på att synas mycket när andra inte gör det, framför allt i nya kanaler. Detta gör vi bland annat genom vår senaste satsning Branding by Design Center – världens minsta designmuseum som du hittar på vårt kontor på Henry Dunkers plats 3 i Norra Hamnen i Helsingborg, välkommen!

Tre nya uppdragsgivare på tre augustiveckor

Sedan vi kom tillbaka från semestern har vi hälsat tre nya uppdragsgivare välkomna till Manifesto. För Sparbanken Öresunds räkning utvecklar vi en strategi för deras närvaro i sociala medier. För Destinationsbolget YstadÖsterlen utvecklar vi ett koncept för säsongförlängning och destinationsutveckling som de ska erbjuda sina medlemmar. För Karlshamns kommun har vi fått ett uppdrag via Metro Arkitekter. Metro vann en upphandling om att utveckla en vision för en central del i Karlshamn och Manifesto fanns med som ett optionsalternativ som kommunen valde att utnyttja. Vi kommer att följa processen och vara med som strategiskt bollplank för varumärkesutvecklingen och svara för delar av presentationen.

Här är fyra nya projektkollegor från Metro Arkitekter och danska Kragh-Berglund. Från vänster: Sofie Månsson, Anna-Karin Joelsson och Håkan Forss (alla tre Metro) tar cyklarna för att bli bättre bekanta med de delar av Karlshamn som berörs av projektet medan landskapsarkitekten Jonas Berglund visar åt vilket håll han tänker bege sig. Manifestos Heart Director Michael Nilsson passade på att göra påstana intervjuer. Han klarade av 11 personer (och en Engelholms-glass) på en dryg timme. Trevligt folk i Karlshamn.

Management by Pippi och 23 andra ledarskapsbedrifter

Vad kan vi lära oss av ledarskapet inom danskt näringsliv och vad kan danskarna lära av oss? Det var temat för dagen på Börshuset i Malmö när 12 svenska och 12 danska ledarskapsbedrifter presenterades. Professorerna Christer Karlsson och Allan Malm talade om de svenska bedrifterna, som bl.a. IKEA och Hennes & Mauritz stod för. Andra svenska bedrifter som lyftes fram var det svenska musikundret, välfärdssamhället och Astrid Lindgrens unika perspektiv på ledarskap – Management by Pippi, som Christer Karlsson kallade det. Jag fick en känsla av att han tyckte att Pippi var en väl så bra förebild som någon av de mer förväntade herrarna. Jag gjorde också reflektionen att det kändes typiskt att den svenska titeln var Ledarskapsdagen 2010 medan danskarna kallade den Ledelseskanon 2010. Ett dagsländeperspektiv jämfört med att tillhöra en tradition som utvecklas över årtionden. Det ligger också helt i linje med min egen uppfattning att danskarna är betydligt bättre än vi på att arbeta mer integerat, vilket även lyftes fram i det danska exemplet Roskildefestivalen (”samarbejde på tværs”).

Som av en händelse hittade jag dagen därpå Pippi Långstrumps eget konferensrum hos Vedum Kök & Bad i Malmö.

Daniel Perssons sista hamburgare på Tusen2 (för den här gången)


I dag gjorde Daniel Persson sin sista dag här på Manifesto. Nästa vecka är han klar med sin utbildning i internationell affärsutveckling. Han har varit med oss ända sedan slutet av februari och det är längre tid än någon annan praktikant. Under sin tid här har han utvecklat en affärsplan för vårt kommande förlag, Letters.se Det har han gjort med den äran och förutom det har han även fått ägna sig åt en rad andra uppgifter. Alltid med inställningen att jobbet ska göras bra om det ska göras och det gillar vi skarpt. Daniel har bidragit till en skön stämning över huvud taget och vi vågar påstå att hans sociala talanger ligger på elitserienivå. Även om Daniels praktikdagar är över kommer han att vara en del av Manifesto även i fortsättningen. Det räknar vi lugnt med. Ha det skönt i sommar, Daniel, och ha det gôtt på Siesta-festivalen ikväll!

Träff med Branding Danmark

I torsdags var det slutsummering på Branding Danmarks marknadsföringspanels arbete. Panelens medlemmar, från fyra olika departement och danska storföretag som Dong Energy och Arla, har träffats fyra gånger under det gångna året. Till varje tillfälle har panelen bjudit in olika specialister. Själv ledde jag en workshop på temat sociala medier när panelen sammanstrålade på Designskolan i Kolding. När det var dags för avrapportering på DI (Dansk Industri) kunde jag konstatera att jag varit den enda svensken som deltagit i processen. Panelens ordförande Mette Kynne Frandsen, Henning Larsen Architects, avtackas med en blomsterbukett av Danmarks ekonomi- och näringslivsminister Brian Mikkelsen.

Föredrag för Scan Coin på Mallorca

Vissa arbetsdagar är det särskilt lätt att stiga upp om morgonen. Scan Coins Sales Conference 2010 ägde rum i Palma de Mallorca. Jag gästade konferensen med två föredrag om sociala medier. Temat var »From world wide web to Win Win Win« och handlade om fördelarna med nya medier jämfört med det traditionella medielandskapet. Scan Coins dotterbolag respektive distributörer verkade rörande överens om att den sociala webben har en hel del att erbjuda även när man arbetar Business to Business.