Wegoism på Cnema i Norrköping

Wegoism-turnén fortsätter till Norrköping. Torsdagen den 8 februari gästar vi biografen Cnema. I det här seminariet visar Michael Nilsson steg för steg hur du utvecklar det interna engagemanget – en bristvara i många verksamheter – till en ovärderlig strategisk tillgång. Han förklarar varför det är viktigt att ha sina största fans i de egna leden i dagens sociala medielandskap. Naturligtvis luftar han också flera idéer från vår kommande bok: Wegoism: Hur platser och andra varumärken får superkrafter när alla spelar hjälteroller.

Alla deltagare får ladda ned ett gratisex när boken kommer i april.

På agendan:
• Supervarumärkets DNA – Delaktighet/Nytänkande/Ansvar
• Co-Creation – Världens minsta designmuseum
• CSR i ny tappning – Creating Social Return

Plats: Cnema i Norrköping, Kungsgatan 56. Salong Statisten.
Datum/tid: 8 februari, kl. 15.00–16.30.
För anmälan: info@manifesto.se

Publikröster från premiären i Umeå:
»Arrangemanget fungerade mycket bra och jag har fått många positiva kommentarer från deltagare. Så en uppföljning tycker jag absolut kan vara på sin plats så småningom.«
Nils Paulson, ordförande för Marknadsföreningen Umeå. (Uppdragsgivare.)

»Tack för en suverän föreläsning på frukostklubben.«
Camilla Söderlund, kommunikatör, Umeå kommun

»Tack för en fantastisk föreläsning, väldigt tydlig och underhållande.«
Jörgen Lindqvist, affärsområdeschef, Nolia AB – Norrländska mötesplatser

»Såväl framförande som innehåll var bra och jag ser att jag kan bära med mig en hel del tankar, vad vi gör bra och vad vi behöver göra bättre.«
Clas Högvall, VD, Tieto DU Radio Europe

»Tack för en intressant och bra föreläsning.«
Ulrika Leijerholt, Doktorand, Handelshögskolan vid Umeå universitet

»Tack för en fantastiskt inspirerande och rolig föreläsning i Umeå.«
Jörgen Wikström, marknadschef, Z-Profil

 

Varumärkesskolan våren 2017

Startup Stock Photos

Utbildning ligger Manifesto varmt om hjärtat. Vi har undervisat i en rad olika sammanhang: IHM, Malmö högskola och Lunds universitet Campus Helsingborg, för att bara nämna några. Varumärkesskolan är Manifestos eget utbildningskoncept. Grundidén är korta, casebaserade utbildningar som du har nytta av direkt i ditt arbete.

Vårens tema är intern varumärkesutveckling. Wegoism – en utbildning för internt bruk omfattar två halvdagar. Du får bland mycket annat lära dig att utveckla en strategi för att skapa ett starkare ”Vi”. Och hur du drar fördel av varumärkesstrategin i förankringsarbetet.

Första kurstillfället:
• Varumärkesanalys
• Strategiutveckling för Vi
• Varumärket från insidan
• Vi-sion eller Ni-sion?

Andra kurstillfället:
• Internt förankringsarbete
• Mål, Mät, Möt
• Idéprocessen som värdeskapare
• Uppföljning och utvärdering

Kursen går från januari och framåt. Exakta kursdatum fastställs enligt överenskommelse med gruppen. Räkna med två veckor mellan kurstillfällena. Max 8 deltagare per kurs. Pris: 3900 kr exkl moms. För intresseanmälan (ej bindande i detta skede): info@manifesto.se.

Vill du hellre ha en kurs i era egna lokaler, be om offert. Vill du veta mer om utbildningen, slå en signal till Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

Wegoism fick premiär i Umeå

Mitt föredrag om det interna varumärkesarbetet fick premär i Umeå, en stad som har utvecklats i rekordfart sedan sist jag var där för tjugo år sådan. Då var det filmfestivalen som lockade, denna gång inledde jag marknadsföreningens höstsäsong. Det är åtta år sedan jag skriv mina första artiklar om hur man utvecklar den interna varumärkeskulturen, först nu märks det att intresset har vaknat ordentligt. Nästa föredrag om intern varumärkesutveckling – Wegoism som jag kallar processen – äger rum under näringslivsveckan i Helsingborg den 6 oktober då Marknadsföreningen intar Dunkers kulturhus. Här är några deltagarröster från Umeå:
160826 IMG_2159

»Arrangemanget fungerade mycket bra och jag har fått många positiva kommentarer från deltagare. Så en uppföljning tycker jag absolut kan vara på sin plats så småningom.«
–Nils Paulson, ordförande för Marknadsföreningen Umeå. (Min uppdragsgivare.)

»Tack för en fantastisk föreläsning, väldigt tydlig och underhållande.«
–Jörgen Lindqvist, affärsområdeschef, Nolia AB

»Tack för en suverän föreläsning på frukostklubben.«
Camilla Söderlund, kommunikatör, Umeå kommun

»Vill gärna passa på att tacka för föreläsningen. … Såväl framförande som innehåll var bra och jag ser att jag kan bära med mig en hel del tankar, vad vi gör bra och vad vi behöver göra bättre.«
–Clas Högvall, manager, Tieto DU Radio Europe

»Tack för en intressant och bra föreläsning.«
Ulrika Leijerholt, Doktorand, Handelshögskolan vid Umeå universitet

 

Platskonferensen om platsmarknadsföring på Victoriateatern

Den 19 oktober hyrde vi Victoriateatern i Malmö för att arrangera Platskonferensen: om platsmarknadsföring, varumärken och andra upplevelser. I år fokuserade vi på förankringsprocessen eftersom många platsmarknadsförare har problem med att få en bra utväxling på det arbetet. Här kan du ladda ned en sammanfattning av Platskonferensen 2011.

Petra Lundin höll en workshop om platsvarumärkets identitet … helt unik eller ganska lik? Michael Nilsson talade om Det helhjärtade varumärket och intern förankring, Maria Hillerström presenterade två verktyg för intern och extern förankring, Spelet om varumärket och Brand Caching. Förmiddagen avslutades med Going Places om place branding i sociala medier. En uppvärmning inför eftermiddagens The Workshop som innehöll en rad övningar på temat sociala medier.

En provkarta på ett antal nationella varumärkens identiteter. 

Välkommen till Platskonferensen 2011 på Victoriateatern i Malmö

Platskonferensen 2011 har fokus på platsvarumärken och platsmarknadsföring. Här kan du ladda ned programmet, med föreläsningar om place branding, sociala medier och en workshop om platsers identitet.

Den 19 oktober intar vi Victoriateaterns scen. Förmiddagen ägnar vi oss åt platsmarknadsföring, varumärken och andra upplevelser, medan eftermiddagen är vikt åt The Workshop, Sveriges största professionella workshop om sociala medier. Missa inte den om du är intresserad av social media. Här hittar du det programmet. Du väljer själv om du vill stanna hela dagen eller bara vara med på en av aktiviteterna. Maila till oss om du har några frågor.

Planeringsdag med Söderhamns koncernledning i Växbo

Igår var jag i Växbo i Hälsingland tillsammans med Söderhamns kommuns enhets- och bolagschefer. De hade en planeringsdag för det fortsatta varumärkesarbetet och jag ledde dem i en workshop som syftade till att prioritera alla inkomna förslag utifrån varumärkesplattformens tre teman. Så här ser Växbo Krog ut, och så här ser det ut om man vänder sig om. Såna här omgivningar borde fler konferensställen kunna skryta med. En ganska perfekt inramning för en konferens, eller hur?Fikapaus i varumärkesfabriken, mannen till vänster i bild, köksmästaren Micke Eriksson, fixade en grym tågmacka till mig. Bra kille på ett riktigt bra ställe! Självfallet jobbades det en hel del under dagen. Vi prioriterade och projektifierade alla förslag för att ha hanterbara enheter att arbeta med i det fortsatta varumärkesarbetet. Under eftermiddagen talade jag om den interna förankringsprocessen och visade bland annat en skiss på Spelet om varumärket, ett verktyg som vi håller på att utveckla för det interna varumärkesarbetet. En riktigt bra konferensdag på ett perfekt konferensställe. Missa inte Växbo Krog när ni är i Hälsingland.

Presentation för Söderhamns kommunstyrelse

Igår presenterade jag Söderhamns nya varumärkesplattform för kommunstyrelsen. Vi har lett processen och utvecklat en varumärkesplattform bestående av tre utvecklingsteman, lika många värderingar samt en vision för varumärket Söderhamn. Att döma av reaktionerna och kommentarerna efteråt mötte den väldigt bra respons. Det bådar gott inför fortsättningen. Den 9 september ska KS fatta beslut i frågan.Presentationen innehöll även en miniworkshop. Här funderar en av grupperna på utbudet i skärgården. Från vänster: Birgitta Tapper, Kenth Pudas och de två kommunalråden Eva Tjernström och Lennart Olsson.

Kommunstyrelsens sammanträdesrum strax innan dörrarna öppnades.

The writings on the wall

När Markus Sjöborg skickade sin portfolio och en förfrågan om en praktikplats, tvekade jag inte många sekunder innan jag bestämde mig för att det här var en ung man som man borde bjuda upp på en fika. Det goda intrycket bestod under mötet och i maj praktiserade han tre veckor på Manifesto. Ingen annan har tillbringat mer tid ute i vårt trapphus än Markus, eftersom hans uppdrag var att utveckla vår identitet ända ut i trappan. Markus har gjort ett väldigt bra jobb för nu får man en idé om vad Manifesto handlar om redan innan man kommer upp på kontoret. På bilden är han i full färd med att lägga sista handen vid entréväggens budskap.

Träff med Branding Danmark

I torsdags var det slutsummering på Branding Danmarks marknadsföringspanels arbete. Panelens medlemmar, från fyra olika departement och danska storföretag som Dong Energy och Arla, har träffats fyra gånger under det gångna året. Till varje tillfälle har panelen bjudit in olika specialister. Själv ledde jag en workshop på temat sociala medier när panelen sammanstrålade på Designskolan i Kolding. När det var dags för avrapportering på DI (Dansk Industri) kunde jag konstatera att jag varit den enda svensken som deltagit i processen. Panelens ordförande Mette Kynne Frandsen, Henning Larsen Architects, avtackas med en blomsterbukett av Danmarks ekonomi- och näringslivsminister Brian Mikkelsen.

Föredrag för Scan Coin på Mallorca

Vissa arbetsdagar är det särskilt lätt att stiga upp om morgonen. Scan Coins Sales Conference 2010 ägde rum i Palma de Mallorca. Jag gästade konferensen med två föredrag om sociala medier. Temat var »From world wide web to Win Win Win« och handlade om fördelarna med nya medier jämfört med det traditionella medielandskapet. Scan Coins dotterbolag respektive distributörer verkade rörande överens om att den sociala webben har en hel del att erbjuda även när man arbetar Business to Business.