Boktips: The Copy Book

1995 släppte D&AD en blivande bästsäljare om att skriva reklam. Häromåret gick D&AD och förlaget Taschen ihop för att producera en ny utgåva av The Copy Book (2011).

The Copy Book

I boken delar 48 av världens mest namnkunniga copywriters med sig av sin kreativa process. Och visar utvalda jobb från sina portfolios. David Abbott, Lionel Hunt, Steve Hayden, Dan Wieden och Neil French är några av namnen.

Boken ger rejält med utrymme åt bilder (läs printannonser) och jag har svårt att sluta bläddra i den. Med sina 368 sidor och 2,3 kg är den inget man går till sängs med, men den gör sig riktigt bra i bokhyllan, på soffbordet och i knäet. Att bilderna tar för sig i boken hindrar inte att skribenterna även bidrar med en hel del givande reflektioner. Tony Brignull är en av dem som sätter ord på sina insikter på ett skönt sätt:

”I have come to think that helping companies turn into friends is the greatest thing we advertising people can do for our clients. I start by asking if this company were already a friend what wouldn’t it do? Well, it wouldn’t lie, boast, shout, bore us or evade issues. It wouldn’t change much over time, either. If a friend suddenly changes, develops a mid-Atlantic twang, for instance, we grow anxious. We like consistency, we feel comfortable with it.”

För att du ska få ett hum om vad The Copy Book ger dig som läsare, har vi betygsatt den på det här viset:

Kunskap 2 av 5

Inspiration 4 av 5

Utvecklande 3 av 5

 

The Copy Book, Tony Barry
En av mina personliga favoriter från boken. Tony Barry visar hur man gör reklam för Olympus Superzoom. Byrå: Lowe, 1998.

 

Malmö och den organiserade brottsligheten

I våras rullade de första enheterna i Heja Malmö ut – vår kampanj för Malmö stad och Polisen. Syftet är att öka medvetenheten kring de ekonomiska drivkrafter som ligger bakom den organiserade brottsligheten. Och på så sätt få fler att ta avstånd genom att inte stödja den svarta ekonomin. (Att inte köpa smugglade cigaretter och alkohol, åka svarttaxi eller gå på svartklubb, till exempel.)

Det är kul att se att kampanjen har fått ett bra mottagande. Inte minst utomhuskampanjen, som är den bästa i Skåne i år om vi ska tro Resumé. I våra undersökningar ser vi också en mer negativ attityd till den svarta ekonomin på senare tid. Generellt ser vi en låg benägenhet att t.ex. handla smuggelcigaretter och gå på svartklubb. Och en hög medvetenhet om att stora delar av pengarna går till organiserad brottslighet. Det går inte snabbt, men det går åt rätt håll. Och genom att ta diskussionen när den dyker upp kan vi alla bidra till att öka medvetenheten om kopplingen mellan det kvittolösa samhället och den organiserade brottsligheten.

Malmö

Nytt kommunikationskoncept för DAX

En av våra allra nyaste kunder heter CCS Healthcare. Det är vi glada för! Under veckan har delar av vårt arbete för varumärket DAX blivit synligt. DAX produkter används av de flesta svenska sjukhus och finns numera även på apoteket. Handdesinfektion är ett av de enklaste sätten att hålla sig frisk på. Vi har utvecklat konceptet Friskhandvård, och de första enheterna i kampanjen rullade ut häromdagen:

Sluta krya på dig

 

Hoppa över bättringsvägen