Manifesto X tidskriftshållare

Manifesto X tidskriftshållare

Manifesto X är designad av Manifesto och tillverkas i Sverige. Tidskriftshållaren, som är gjord i vitlackerad metall, monteras enkelt på vägg med två skruvar och rymmer 1–2 tidningar. Att sätta flera Manifesto X i rad, både lodrätt och vågrätt på en vägg, blir också snyggt. Den kan även användas till annat, som brickhållare i köket till exempel.

Normalpris: 500 kr inkl moms. Fram till den 31 augusti säljer vi ett antal för 300 kr inkl. moms. Ev. frakt tillkommer.

Bredd: 180 mm. Höjd: 231 mm. Djup: 27 mm. Vikt: 470 g.

Manifesto X säljes till både företag och privatpersoner. Beställ genom att maila till info@manifesto.se  Samma mailadress gäller vid frågor. Har du vägarna förbi är du välkommen att handla direkt av oss så slipper du frakten.

Här nedan syns Manifesto X på väggen hos PR-byrån Grayling i Malmö.

Manifesto X hos Grayling

 

Resultatet. Resultatet. Resultatet.

CMP ppt start1

Förlåt om vi verkar tjatiga men i slutändan är det bara resultatet som räknas. Vartenda större uppdrag vi har fått de senaste åren har tillkommit på direkt förfrågan från kund, t.ex. strategiska varumärkesarbeten för Mariestad, Kristinehamn, Söderhamn och Landskrona. Likaså Heja Malmö-kampanjen, uppdraget för Njudung Energi samt två visionsarbeten för Copenhagen Malmö Port – för hamnarna i Malmö respektive Köpenhamn (bilden).

Alla har vänt sig till oss för att de gillar något vi har gjort eller för att de har hört talas om oss. Det som skapar goda resultat är att allt vi gör utgår från våra kunders målsättningar. I Malmö förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj i Skåne, om man ska tro branschtidningen Resumés jury. I Söderhamn hjälpte vi kommunen till deras första positiva befolkningsnetto på 21 år. (Och fick ett nytt strategiuppdrag för grannkommunen Hudiksvall.) Att kunder lyfter luren är det bästa kvitto man kan få på att det lönar sig att göra ett bra jobb.

Malmö stad och Polisen. Kommunikationsstrategi, kampanjproduktion.

PROBLEM: Malmö stad och Polisen ville få Malmöborna att förstå sambandet mellan den organiserade brottsligheten och de val många gör i vardagen.

LÖSNING: Vi skapade avsändaren Heja Malmö och förvandlade moralproblematiken till plånboksfrågor.

RESULTAT: Redan de första mätningarna visade en förändrad attityd till svart taxi, svartklubbar, smuggelcigaretter etc. En annan positiv effekt var att kampanjen stärkte Malmö stad och Polisen internt. Enligt Resumés jury var Heja Malmö den bästa kampanjen i Skåne 2012, alla kategorier.

Heja Malmö, kampanj för Malmö stad och Polisen

Från arkiv till pannå: Annonser 1995–2012

Även om vi har stort fokus på webben och det sociala medielandskapet, jobbar vi också med traditionella medier. I konferenshörnan på nya kontoret passar vi på att visa en del av annonserna vi gjort sedan starten 1995. En blandning av nunnor, skor och organiserad brottslighet. Klicka på bilderna för större format:

Annonser

 

Instant

1997: Instant Datasystem.

 

Folkhälsoinstitutet

2003: Folkhälsoinstitutet.

 

Håkanssons skor

2004: Håkanssons Skor.

 

Heja Malmö, Malmö stad och Polisen

2012: Malmö stad och Polisen.

 

DAX, CCS Healthcare

2012: DAX, CCS Healthcare.

 

Petra och Kalle skissar på en ovanligt kul app

Under hösten har vi haft flera roliga projekt att bita i. Just nu har vi en ovanligt kul app på skissbordet, som kommer att vara fullproppad med nöjen efter årsskiftet. Vi kan inte avslöja för mycket i nuläget, men så här ser det ut när Petra och Kalle spånar på funktioner och kopplingar till sociala medier:

Apputveckling

Fortsättning följer…

Malmö och den organiserade brottsligheten

I våras rullade de första enheterna i Heja Malmö ut – vår kampanj för Malmö stad och Polisen. Syftet är att öka medvetenheten kring de ekonomiska drivkrafter som ligger bakom den organiserade brottsligheten. Och på så sätt få fler att ta avstånd genom att inte stödja den svarta ekonomin. (Att inte köpa smugglade cigaretter och alkohol, åka svarttaxi eller gå på svartklubb, till exempel.)

Det är kul att se att kampanjen har fått ett bra mottagande. Inte minst utomhuskampanjen, som är den bästa i Skåne i år om vi ska tro Resumé. I våra undersökningar ser vi också en mer negativ attityd till den svarta ekonomin på senare tid. Generellt ser vi en låg benägenhet att t.ex. handla smuggelcigaretter och gå på svartklubb. Och en hög medvetenhet om att stora delar av pengarna går till organiserad brottslighet. Det går inte snabbt, men det går åt rätt håll. Och genom att ta diskussionen när den dyker upp kan vi alla bidra till att öka medvetenheten om kopplingen mellan det kvittolösa samhället och den organiserade brottsligheten.

Malmö

Malmö – en hållbar stad 2025 (?)

Det känns fint att bo i en stad som strävar efter en hållbar utveckling. Malmö stads vision är att vi år 2025 ska vara en hållbar stad. Som grädde på moset ska Malmö dessutom bli världsbäst på hållbar stadsutveckling. Världsbäst, kan det verkligen bli så fantastiskt? Eller är allt bara en enda stor dröm? Vi får helt enkelt hålla våra tummar. Och bidra. För kanske måste vi alla hjälpa till för att en riktig förändring ska kunna ske. För vi vill ju alla ha en skönare, tryggare och bättre stad. Ett grönare samvete. Och ett starkare varumärke för vår stad. Och för Sverige!

Vi har alltså 13 år på oss. Och jag tänker att det kan vara på sin plats med lite inspiration för hur vi kan göra Malmö lite skönare. Jag drar mitt första lilla strå till stacken:

Greenaid Seedbomb Vending Machine
Greenaid Seedbomb Vending Machine

Tänk om man kunde spontanköpa sig en liten fröbomb på väg hem från jobbet? Och tänk om alla människor som av någon oförståelig anledning MÅSTE skräpa ner våra gator kunde göra det med något lite trevligare än tuggummipapper och ölburkar! Denna automat finns redan utställd på mer än 150 platser och gör gerillaodlingen lätt.

The Uni
The Uni

Kanske ett portabelt bibliotek skulle passa in på Gustav Adolfs torg?

Edible Schoolyard
Edible Schoolyard

En ätbar skolgård borde vara obligatorisk! Inte bara för att det inte finns något godare än egenodlade grönsaker, utan också för att lära barnen att grönsaker faktiskt kommer från jorden och inte från mataffären.

Är du intresserad kan du kolla in Malmö stads vision här.

/Erica Lundström

Sommarbloggarna: Erica Lundström om måsar och människor

Dagens sommarbloggare heter Erica Lundström och läser tredje året på programmet Produktdesign på Malmö Högskola. Erica drömmer om gröna fingrar och ett jobb på IDEO.

Erica Lundström: Malmö är en krigszon. Det är måsarna mot människorna.

De skriker utanför fönstret på nätterna, de bajsar på alla bänkar och de ÄR ÖVERALLT. På uteserveringarna, på balkongerna, på trottoarerna, på vägarna, på återvinningsstationerna, på cyklarna… Överallt!

Under sommaren har måsungarna vuxit sig så stora att de kan spatsera runt själva. Och det är just det som är problemet, de kan inte flyga. Vilket gör att måsmamma och måspappa måste vakta från luften när den lille trippar runt. Och trippar runt gör de gärna på platser där vi människor håller till. Särskilt verkar de gilla parkeringar och entréer, gärna i kombination. Jag har hört att måsarna har evolutionerat bort hud mellan tårna (vad heter tå på fåglar?) för att enklare kunna hoppa runt i stadsmiljö och käka pommes frittes. Borde de inte kunna evolutionera fram en snabbare flygupplärningsprocess också så att måsmamma och måspappa inte behöver vara curlingföräldrar hela sommaren? För måsföräldrarna verkar ha det stressigt. Varje människa som kommer måsungen närmare än 20 meter måste attackeras. Attacken börjar alltid med högt skränande och cirkulerande i luften ovanför fienden (dvs. du och jag) för att sedan avslutas med en flygattack riktad rakt ned mot fiendens huvud.

Det sägs att det hjälper om man har ett paraply… men jag vet inte jag. På många arbetsplatser tar folk hellre med sig matlåda än går ut på lunchen för att de är rädda för måsattacker (tro mig, jag har jobbat där). När ska måsarna fatta att vi inte vill dem något illa? Många av oss försöker till och med att hjälpa dem. Den här sommaren har jag till exempel både ringt mås-ambulansen (Fågelskydd Spillepeng) och varit på en mås-begravning. Vad mer kan de begära?

Jag tror att måskriget kommer att trappas upp. Om några år kommer löpsedlarna att skrika ut ”Nu är måssäsongen här!” och ”De fem bästa tipsen för att slippa måsattacker” när sommaren börjar. Speciella måsavskräckande huvudbonader och paraplyer kommer att säljas och ordet ”måssäsong” kommer att skrivas in i ordboken.

Kom ihåg var ni hörde det först!

 

Heja Malmö – sjätte bästa utomhuskampanjen i Sverige

Vår utomhuskampanj för Malmö stad och Polisen (Heja Malmö) ligger sexa i Resumés Månadens kampanj. (Mars-maj 2012.) Det gillar vi!

Kampanjens syfte är att öka förståelsen kring kopplingen mellan den organiserade brottsligheten och de val man själv gör i vardagen. Det kan handla om inköp av misstänkt billiga cigaretter, smuggelsprit, svarttaxiturer och svartklubbsbesök. Malmö går miste om bortåt 6 miljarder kronor varje år till följd av den svarta ekonomin. Pengar som driver den organiserade brottsligheten framåt. Heja Malmö vill få fler att aktivt ta avstånd från det kvittolösa samhället.

Malmö

Manifesto står för strategi och kommunikation. Internt och externt. Utomhuskampanjen är ett exempel. Heja Malmö finns också på den sociala webben, där vi bl.a. har utvecklat bloggen. Nu blir det extra gott fredagsfika, i vanlig ordning!

Studentbyrån Manifestoo agerar jury

Manifestoos fredag började på gymnasieskolan ProCivitas i Malmö. Efter ett par dagars granskande och poängsättande var det äntligen dags att samla juryn och de tävlande grupperna i CaseNite 2012 – för feedback och prisutdelning. Juryuppdraget blev klurigare än väntat, eftersom bidragen höll en genomgående hög nivå. Segern gick till slut till Grupp 3, som gjorde ett kanonjobb. Grattis säger vi! (Och passar på att tacka Lena Sundin för det roliga uppdraget.)

Grupp 3, segrare i CaseNite 2012
De glada vinnarna.