Beställ Den Sociala Revolutionen och Sociala Medier

Vid den här tiden på året får alla bokförlag något lystet i blicken, så även vi på Manifesto [Books for Better Branding]. Därför har vi snickrat ihop ett bra paketerbjudande till dig som är intresserad av sociala medier. Nu kan du beställa båda våra titlar om sociala medier till ett bra pris.

I våras kom Den sociala revolutionen: Varumärkets guide till de sociala medierna. Här kan du läsa mer om den: http://manifesto.se.preview.binero.se/den-sociala-revolutionen-varumarkets-guide-till-de-sociala-medierna/

Den 18 februari kommer bok nummer två: Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid. Här skriver vi om antologin där 36 olika skribenter medverkar: http://manifesto.se.preview.binero.se/sociala-medier-en-antologi-om-en-ny-tid/

Paketpris för båda böckerna: 400 kr exkl. moms och frakt. Faktura på 10 dagar medföljer leveransen. Maila din beställning till info@manifesto.se

Superbrands Insight #3: Varumärken på internet och e-handel

När jag var i Stockholm häromveckan passade jag på att delta i Superbrands seminarium Insight #3. Temat för dagen var »Varumärken på internet och e-handel«. Talarna kom från hitta.se, Youtube och Sneakersnstuff. Det var tre intressanta presentationer med en del nyheter som väckte en och annan fundering om framtidens e-handel.

Insight #3 gick av stapeln på Summit på Grev Turegatan, vilket visade sig vara ett riktigt skönt ställe för den sortens aktiviteter. Jag passar på att tacka Louisa Skyldeman, chefredaktör för Superbrands, för inbjudan och retorik-Patrik och propaganda-Jocke för trevligt sällskap i pausen.

Sara Vaughn plåtar Den sociala revolutionen

Vi håller som bäst på att producera en liten reklamfilm för Den sociala revolutionen: Varumärkets guide till de sociala medierna. Alla sociala medieböcker med självaktning förtjänar sitt eget lilla YouTube-klipp och så även vår. Vi har tagit hjälp av Sara Vaughn, som gjorde fantastiska filmer för oss redan under sin praktik i höstas. I dag var Sara uppe och plåtade boken till filmens avslutning. Premiär på manifesto.se inom kort.

DN:s vårmingel på Form/Design Center

Igår var det återigen dags för Dagens Nyheter att besöka Malmö. Peter Wolodarski berättade varför han tror att DN kommer att göra ett bra år 2011. Själv undrar jag hur det är möjligt när tidningen inte längre har någon enda liten journalist på plats i Göteborg. DN:s fotograf Paul Hansen, aktuell med boken »Människa, människa«, visade tre bildspel och talade om sitt arbete som pressfotograf. Paul visade många starka bilder från världens oroshärdar, bl.a. Haiti. En mer lättsmält uppenbarelse var den här bilden på Gunde Svan på renfällen framför brasan.

Anna Johansson från Vendel at Sturehof hade lagat den kalasgoda buffén. Årets godaste gratismat?

Första e-boken på svenska om sociala medier

Den 30 september släpptes testversionen av den första e-boken på svenska om sociala medier. Den sociala revolutionen: Varumärkets guide till de sociala medierna anlägger ett varumärkesperspektiv på den sociala webben. Boken är skriven av vår Heart Director Michael Nilsson. Boken visar hur varumärken kan utvecklas med hjälp av sociala medier och du får bekanta dig med ett nytt medielandskap, MediaOf Your Own™, alla medier du själv kan äga och förfoga över.

Under några veckor crowd sourcades en referensgrupp om ca 200 personer. Så här tyckte några av de första läsarna:

»Har bara snabbläst och det är väldigt intressant.« –Anna Haupt, SVT

»Din bok är en skitbra spark i röva som vi säger här i Göteborg…« –Åsa Friberg, Göteborgs Stadsteater

»Enkelt men inte trivialt. Tankeväckande utan att vara pretentiöst. Jag gillar det helt enkelt!« –Geza Csikasz, Mäklarhuset

»Må boken bli så uppskattad som den förtjänar att bli!« –Christina Svensson, Explizit

Bokens tryckta upplaga utkommer i slutet av januari.  Då kommer boken återigen att distribueras även som e-bok i pdf-format (URN:NBN:se-2009-32.). Introduktionspris: 200 kr exkl moms. Beställer du ett tryckt ex redan nu, bjuder vi på frakten. (Fakturan medföljer boken.) Mejla din beställning till info[at]manifesto.se.

Årets annons är en dikt

Nu har vi gjort årets annons för vår egen räkning. En gång om året brukar vi göra en annons för införande i Resumés byråvalsguide som utkommer i dagarna. För den som händelsevis inte läser denna publikation repeterar vi copyn här. Årets bidrag till reklambruset blev en dikt på 10 rader:

Manifesto är en framtidsbyrå på 14 vårar
Fasta offerter, aldrig några kalla kårar
Vi tror på rak kommunikation
Affärsidé: Media Of Your Own
Våra kunder äger sina egna kanaler
På mediebruset förlorar de inga riksdaler
Strategier för inredning och design
Integreras med koncept som funkar online
Inga luftslott skymmer sikten
Vår verklighet överträffar dikten

Dagens Nyheter på Form Design Center

För tredje året i rad träffade Dagens Nyheter delar av Malmös byråvärld på Design Form Center. Budskapet var att DN inte bara är en papperstidning, utan ett starkt varumärke inom nyhetsförmedling. Den förflyttningen i strategiskt fokus påminner om den resa många andra företag försöker göra som har hjärtat och kärnverksamheten kvar i den gamla ekonomin. En av de stora nyheterna för oss var att dagstidningen inte befinner sig i någon större kris. Enligt DN:s ledarskribent Peter Wolodarski (bilden) är Dagens Nyheters upplaga inte mindre idag än den var för tio år sedan.

DN Söndags redaktör Susanne Hobohm flörtade med de församlade reklamarna genom att säga att vi alla befinner oss på samma sida, men kunde inte låta bli att betona att avståndet är ganska långt. Det ska bli spännande att se hur DN kommer att behandla rågången mellan det redaktionella och det kommersiella materialet om och när nätupplagan börjar betraktas som DN:s huvudtidning.

PS. I skrivande stund intervjuas Maria Schottenius, Dagens Nyheters kulturchef, i SVT:s Kulturnyheterna. Hon berättar att DN ska införa en policy som hindrar konstkritiker att recensera konst av konstnärer de själva har hemma på väggarna. Allt för att inte kritikern ska frestas att skriva positivt i syfte att driva upp värdet på de egna verken. Skönt att vissa saker inte förändras över en natt.

Mindpark – Making ideas fly


Mindpark
är ett utvecklingsbolag för digitala medier som ägs av fem olika mediehus: Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan, Gota Media, NWT och SkåneMedia. Manifesto har utvecklat företagets namn, varumärkesstrategi, visuella identitet samt kontorets inredning.

Mindpark fungerar som en tankeverkstad för sina ägare och suger åt sig nya idéer för digitala medier. Därför utvecklade vi visionen ”We shall make ideas fly” (som tagline: Making ideas fly). Visionen har fått stöd av fem värderingar med bäring på olika delar av verksamheten.

Den första synliga effekten av strategiarbetet var att Mindparks vd, Joakim Jardenberg, kände så starkt för varumärkesplattformen, att värderingarna numera ingår i inredningen. Redan i entrén mötes medarbetare och besökare av ”Outside the box, inside the park”, medan mötesrummet betonar vikten av samarbete: ”To get there spells together”.