Föreläsning och handledning på Campus Helsingborg

För andra året i rad gästade jag Strategisk kommunikation vid Lunds universitet Campus Helsingborg. Första dagen  föreläste jag om copywriting i tre timmar. Jag pratade halva tiden, och resten av tiden fick studenterna ägna sig åt åt fundera, skriva och presentera sina idéer. Här svarar klassen på frågan om hur mycket mer lönsamma varumärkesorienterade organisationer är. (100 % enligt Frans Melin, Ekonomie Doktor vid deras eget universitet.) Dagen efter träffade jag klassen uppdelad i 13 grupper som fick så mycket feedback på sina arbeten som jag bara mäktade med under en heldag. Det här var ett skönt gäng som jag hoppas få se mer av i tvåan och trean.

Campus 160524 IMG_2097

Kristinehamn får första hjälpen mot arbetslöshet.

KristinehamnsGymnV2B Eurosize 800px RGB

Den här veckan går vår kampanj för Kristinehamns gymnasier utomhus i Kristinehamn. Vi har gjort katalogen för årets gymnasieval och nu gör vi en kampanj för att få fler ungdomar att läsa vidare efter nian. Kampanjen består av två olika enheter som även går som annonser i Nya Kristinehamns-Posten. Här är en av dem. »Genialt!« tyckte vår uppdragsgivare Öivind. Vi rodnar fortfarande.

Valkatalog för Kristinehamns gymnasier

Kristinehamns gymnasiers valkatalog 2015 har precis lämnat trycket. Till projektet hör en kampanj som går i Kristinehamn efter nyår. I dag är det kanske viktigare än någonsin att gå i gymnasiet, och tanken med den här katalogen är att få niorna att förstå att gymnasiet öppnar många dörrar.

Krh katalog trä 2

 

 

Rösta på Manifesto!

KCAD 20140617_101140 1000px

I vår bransch är det val varje dag. Som konsulter blir vi inte bedömda efter vad vi lovar utan efter vad vi levererar. I Söderhamn ledde vår varumärkesstrategi till kommunens första positiva befolkningsnetto på 21 år. Och till att vi just nu hjälper grannkommunen Hudiksvall att utveckla strategin för deras varumärkesarbete.

Här är vårt partiprogram:

Skolan
Vi tycker att det är viktigt att studenter får kontakt med näringslivet. Därför tar vi emot 6–8 inhoppare om året, hittills omkring 60 studenter från olika utbildningar. Vi tjänar inga pengar på vår praktikantverksamhet men vi bjuder gärna på en del av vår arbetstid eftersom det är kul att ge ambitiösa studenter en idé om livet efter skolan.

Jobben
Eftersom strategisk varumärkesutveckling är en senior verksamhet har vi inga större möjligheter att anställa nyutexaminerade. Däremot har vi egenhändigt sett till att några av våra praktikanter har fått jobb på andra ställen. Dessutom samarbetar vi fortfarande med flera av våra inhoppare i olika former.

Integrationen
Det är inte lätt att få praktik i dagens företagsklimat, och det blir inte lättare av att man inte heter Svensson i efternamn. Vi bryr oss inte om varifrån folk kommer, vi är desto mer intresserade av vart de är på väg. Det har lett till att vi har haft praktikanter med indiskt, kroatiskt, slovakiskt och thailändskt påbrå – danskt, norskt och amerikanskt också för den delen.

Utrikes
Under de senaste åren har vi även tagit emot internationella praktikanter, från Frankrike, Rumänien och Spanien. Det ger oss intressanta jämförelser mellan utbildningar i olika länder. Bilden ovan visar ett studiebesök från Kendall School of Art & Design i Grand Rapids, Michigan, USA. Det känns som ett levande bevis för att även vår egen platsmarknadsföring fungerar som den ska.  Men tjejen från Hong Kong som undrade om hon kunde praktisera hos oss på distans kände vi oss tvungna att tacka nej till.

Kulturen
Kulturen hamnar lätt i skymundan i politiken. Samtidigt är ett levande kulturliv viktigt även för näringslivet (även om inte alla tycks tro det). För att stödja kulturen inom vårt eget område har vi startat ett designmuseum, Branding by Design Center, som vi driver på ideell basis. Sju utställningar, tjugosju utställare och hundratals besökare senare kan vi konstatera att det är förbaskat roligt att förvandla kontoret till ett litet museum emellanåt.

Våra sponsorer
Vi hade aldrig kunnat genomföra vårt partiprogram om det inte vore för våra sponsorer, dvs. våra uppdragsgivare, bl.a. Båstad, Ersta Sköndal högskola, Handelshögskolan i Stockholm, Hudiksvall, Karlshamn, Kristinehamn, Malmö stad, Mariestad och Söderhamn.

Nu söker vi fler ”sponsorer”. Vill du utveckla ert varumärke eller arbeta med mer fokus på social hållbarhet, vill vi gärna få din röst på andra sidan tråden. Ring Michael på 0732-486186. Du kan även rösta via mail till michael@manifesto.se.

Sista helgen med Best of Northwest 2013

Best of Northwest, examensarbeten

Den här helgen, 7–8 september, är det sista chansen att se utställningen Best of Northwest på BBDC, Branding by Design Center.

På bilden syns smakprov från examensarbetena:

• Staffan Rosvall, »FOLD-A-HOUSE« Byggnad för hjälp- och nödsituationer. Arkitektprogrammet, Lunds Tekniska Högskola.

• Erica Lundström, »The Creative Treasure« Idégenereringsverktyg. Produktdesign, Malmö högskola.

• Natalie Pålsson, »Lumi oh!« En lykta som drivs av bioluminiscenta alger. Produktdesign, Malmö högskola.

• Alice Eidous, »Eye Appeal« Interaktivt och 100 % digital design och inspirationsmagasin för läsplatta. Design och visuell kommunikation, Malmö högskola.

• Therése Eriksson, »Vägen till vattnet« Konceptförslag för nytt kallbadhus, Pålsjöbaden i Helsingborg. Arkitektprogrammet, Lunds Tekniska Högskola.

Utställningen har öppet lördag och söndag, kl 11–16. Varmt välkommen!

Kasimir Hellström och en än så länge hemlig produkt

I dag fick vi besök av Kasimir Hellström. Han gick i den första produktdesignklassen som vi samarbetade med på Malmö högskola. Vi minns att han redan då var intresserad av att designa sportprodukter. Nu återfinns han på Frankly Development i Malmö där han bland annat arbetar med en produkt med surfanknytning. Mer säger vi inte. Om tiden räcker till finns den med på vår utställning En grön jul, som har premiär den 9 november.

Kasimir Hellström

Välkommen till Best of Northwest 2013!

Just nu pågår Best of Northwest 2013 i vårt lilla designmuseum, Branding by Design Center. Så här såg det ut på premiären i lördags.

Best of Nortwest 130831_2532Kommande helg, 7–8 september, visar vi utställningen lördag och söndag kl. 11–16. Välkommen då. Du hittar oss på Henry Dunkers plats 3 i Helsingborg. Då får du bland annat se Therése Eriksson projekt (nedan), Vägen till vattnet, ett nytt förslag för Pålsjöbaden.

Therése Erikssons projekt_2574

Fyra nyanser av brands med Marknadsföreningen i Malmö

Häromkvällen hade vi en aktivitet tillsammans med Marknadsföreningen i Malmö. Vi bjöd på en social trendspaning. I form av fyra workshops avhandlades logotyper, omvärldsbejakning i sociala medier, varumärkets vardag och kreativitet och idégenerering.

Vi passar på att tacka vår värdinna Johanna Holmgren för ett smidigt samarbete. Vi vill också tacka Stratiteq som lånade ut sina lokaler.  Deras mötesavdelning kändes skräddarsydd för att hålla igång fyra parallella workshops samtidigt.

I ett av rummen fick MiM-medlemmarna diskutera kreativitet med Manifestos praktikanter, Maja Blomberg, Martina Green och Malin Komaiszko. Deras workshop är en del av ett pågående bokprojekt om idégenerering och kreativa processer. Resultatet blir En kreativ uppslagsbok (projektets abetsundertitel) som Manifesto ger ut i februari 2013.

Jennifer blir höstens första praktikant

Höstsäsongens första inhoppare på Manifesto heter Jennifer Norén och är bekant med oss sedan tidigare. Jennifer studerar butikskommunikation på Aspero Kompetens i Malmö. Tidigare har hon pluggat produktdesign. Jennifer gick i den första klassen som tog examen från den nya produktdesignutbildningen på Malmö högskola. Vi träffade henne när vi skapade bloggen produktdesigner.se för skolans räkning. Jennifer kommer att hoppa in på från vecka 37 till 45, vilket innebär att hon är med oss både under Bokmässan i Göteborg och The Workshop. Sveriges största professionella workshop om sociala medier går av stapeln på Victoriateatern den 19 oktober, med Jennifer ombord.

Årets bästa bloggare och bästa blogginlägg på produktdesigner.se

Just nu pågår Malmö högskolas produktdesigners examensutställning på Form Design Center i Malmö. Precis som förra året har vi utvecklat bloggen produktdesigner.se och coachat klassens bloggare, som får klart godkänt även som bloggare. Vi vill premiera några av dem för särskilt goda sociala medieinsatser. »Årets bästa bloggare« och »Årets bästa blogginlägg« belönas med The Strategic Designer, en nyutkommen bok av David Holston, som vi tror är värd att läsa även efter examen.

PRD08, som klassen heter, har många bra bloggare och en av dem lyckades hitta en formtopp mitt under sin egen designprocess. Med ett stort mått av konsekvens och intelligens har denna bloggare skapat stor förståelse för vad examensarbetet handlar om. Vi har följt bloggandet ända från den första Brainstormingen. Vi blev oerhört nyfikna på boktipset (Green is the new black). I blogginlägget Prototyp på gång avslöjas precis så mycket att vi börjar längta efter att se verket i fullbordat skick. Till och med Rapportskrivning blev oerhört spännande i denna duktiga bloggares händer. Priset för »Årets bästa bloggare« på produktdesigner.se går till Jennifer Lempinen. Bra bloggat Jennifer!

Årets bästa blogginlägg: Årets upplaga av produktdesigner.se innehåller åtskilliga roliga/intressanta/vackra blogginlägg. Ett av dem sticker dock ut lite extra eftersom det är ett så makalöst bra exempel på WIIFT (What’s In It For Them). Att presentera smarta tips tyder på social kompetens, en välkänd framgångsfaktor på den sociala webben. Med en iögonfallande Design-It-Yourself-pedagogik och rolig iscensättning har Victor Johansson skapat årets bästa blogginlägg på produktdesigner.se.

I den här kategorin delar vi ut ett tröstpris till Malin Tuvesdotter för hennes underbara dramatisering av ett tragiskt ögonblick som alla kreatörer känner igen. Malins blogginlägg Kill Your Darlings! har det både twittrats och retweetats om. Även Malin får The Strategic Designer.

Sist men inte minst vill vi lyfta fram Louisa Johansson. Louisas betydelse för årets upplaga kan knappast överskattas. Även Louisa har varit närmast självlysande på bloggen och tagit ansvar för Produktdesign 2011 ända från början. Louisa får Marty Neumeiers Innovation Toolkit. Tack Louisa!