Varumärkesskolan hösten 2017

Varumärkesskolan är Manifestos eget utbildningskoncept. Grundidén är korta, casebaserade utbildningar som du har nytta av direkt i ditt arbete. Utbildningsformen är en blandning av korta introduktioner och övningspass. Utbildningen ges i mindre grupper vilket skapar större engagemang.

Höstens tema är strategisk varumärkesutveckling.Kursen är relevant för alla som arbetar med att utveckla varumärken i en eller annan form. Bland mycket annat lär du dig att utveckla en strategi för ett starkare »Vi« och att analysera ett platsvarumärke. Du behöver inga förkunskaper om platsutveckling för i det här fallet kan platsen lika gärna vara en arbetsplats. Före kursstart gör deltagarna en mindre hemuppgift (ca 2–3 timmar).

Förmiddagen:
• Platsen som värdeskapare
• Casepresentation
• Varumärkesanalys
• Strategiutveckling

Eftermiddagen:
• Vi-sion eller Ni-sion?
• Det interna varumärket
• Förankringsarbetet
• Kommunikation som fungerar

Kursledare: Michael Nilsson. Michael har undervisat i en rad olika sammanhang: IHM, Malmö högskola och Lunds universitet Campus Helsingborg, för att nämna några. Som föreläsare ingår han i +100 klubben.

Första kursen i höst går torsdagen den 7 september. (Fler datum tillkommer om intresse finns.) Max 8 deltagare per kurs. Pris: 4900 kr exkl moms. I kursavgiften ingår fika, lunch och dokumentation. Vill du hellre ha en kurs för flera personer i era egna lokaler, be om offert.

För intresseanmälan (ej bindande i detta skede): info@manifesto.se. Vill du veta mer, slå en signal till Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

Varumärkesskolan våren 2017

Startup Stock Photos

Utbildning ligger Manifesto varmt om hjärtat. Vi har undervisat i en rad olika sammanhang: IHM, Malmö högskola och Lunds universitet Campus Helsingborg, för att bara nämna några. Varumärkesskolan är Manifestos eget utbildningskoncept. Grundidén är korta, casebaserade utbildningar som du har nytta av direkt i ditt arbete.

Vårens tema är intern varumärkesutveckling. Wegoism – en utbildning för internt bruk omfattar två halvdagar. Du får bland mycket annat lära dig att utveckla en strategi för att skapa ett starkare ”Vi”. Och hur du drar fördel av varumärkesstrategin i förankringsarbetet.

Första kurstillfället:
• Varumärkesanalys
• Strategiutveckling för Vi
• Varumärket från insidan
• Vi-sion eller Ni-sion?

Andra kurstillfället:
• Internt förankringsarbete
• Mål, Mät, Möt
• Idéprocessen som värdeskapare
• Uppföljning och utvärdering

Kursen går från januari och framåt. Exakta kursdatum fastställs enligt överenskommelse med gruppen. Räkna med två veckor mellan kurstillfällena. Max 8 deltagare per kurs. Pris: 3900 kr exkl moms. För intresseanmälan (ej bindande i detta skede): info@manifesto.se.

Vill du hellre ha en kurs i era egna lokaler, be om offert. Vill du veta mer om utbildningen, slå en signal till Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

Två utbildningar om Place Branding och Destinationsutveckling

Det händer att vi blir ombedda att tipsa om bra utbildningar inom platsmarknadsföring. Tidigare har vi saknat ett riktigt bra svar på den frågan. Nu är vi desto gladare att kunna presentera två egna utbildningar: Place Branding respektive Destinationsutveckling.

Under resans gång har vi haft hjälp av ett antal referenspersoner ute i näringarna. Vi vill passa på att tacka alla inblandade. Utan er hade vi knappast kunnat skapa ett lika spännande innehåll. Vi ger båda kurserna på distans med löpande kursstart.

Manifesto workshop 20141112_160514 bsk

Place Branding + Destinationsutveckling

UTBILDNINGSPROGRAM

Våra spetsutbildningar är utvecklade för dig som arbetar med plats- och destinationsutveckling, och för dig som vill göra det. All undervisning är casebaserad och du väljer själv vilken kontaktform du och dina lärare ska använda – skype, mail eller telefon.

 


 

PLACE BRANDING

1 termin på distans, eller som uppdragsutbildning

Här lär du dig att utnyttja de unika marknadsföringsfördelar som platser har jämfört med andra varumärkeskategorier. Vi identifierar strategiska utvecklingsteman utifrån varumärkets förutsättningar. Successivt skapar du en varumärkesanalys, som kan ligga till grund för strategi och plattform.

LEKTIONER: • Strategi för platsvarumärken • Varumärkesanalys • Målgrupper och intressenter • Differentiering/Unicitet • Att skapa värdeupplevelse • Värdet av samverkan • Mål, Mät, Möt • Marknadsföring i sociala medier • Planera för det oväntade • Effekter av platsmarknadsföring


 

DESTINATIONSUTVECKLING

1 termin på distans, eller som uppdragsutbildning

Destinationsutveckling omfattar allt från affärsutveckling till värdskap och bemötande. Här lär du dig
att utveckla det som är unikt genom att ta vara på platsspecifika värden, eller skapa nya. Det bästa sättet att nå goda resultat med begränsad marknadsföringsbudget är att fokusera på upplevelsen, en unik konkurrensfördel som hjälper destinationsutvecklaren att överlista mediebruset. Vi utvecklar en modell för samverkan och diskuterar hur du kan aktivera näringen för att få olika aktörer att dra åt samma håll.

LEKTIONER: • Strategi för destinationsvarumärken • Destinationsdesign • Värdskap och bemötande • Att styra försäljning • Destinationen och storyn • Turism och näringslivssamverkan • Turism som värdeskapare • Destinationens rollfördelning • Sociala medier • Effekter av destinationsutveckling

 


 

Varje kurs omfattar 10 lektioner. Med löpande kursstart kan du sätta igång när det passar dig, bestämma intensiteten i schemat och hur lång tid du vill ta på dig. (Vi rekommenderar en lektion var fjortonde dag.) Utbildningarna avslutas med diplomering. Kurserna kan också ges som uppdragsutbildning, hos oss eller i era egna lokaler.

Pris per kurs: 8 900 kr exkl. moms. (Grupp upp till fyra personer: 14 900 kr.) 20 % av beloppet faktureras vid anmälan, resterande vid kursstart, 10 dagars betalningstid. Anmälan är bindande. Uppdragsutbildningar offereras. För mer information, ring Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

Klicka här för att ladda ner programmet som pdf.

 

Goodreel – Sveriges första filmbassad

Goodreel gruppbild

Goodreel är ett filmprojekt under ledning av Manifesto. Processen är workshopbaserad och bygger på idén om co-creation, dvs. att invånare själva är med och skapar bilden av sin stad. Elva helsingborgare har deltagit i projektet, som är delfinansierat av Visionsfonden i Helsingborgs stad.

Vi på Manifesto har fungerat som projekt- och workshopledare och producerat sajten Goodreel. Se Sveriges första filmbassadörer och deras filmer här.

På övre bilden syns de flesta av deltagarna i Goodreel, från vänster övre raden: Casper Jarmo, Thea Råvik, Filippa Stålnacke, Laimonis Brakks. Nedre raden: Ingrid Sarvik, Caroline Troedsson, Andreas Sandskär och Sara Vaughn. Bilden här nedan: Viktor Wiberg och Olivia Sträng. 

Viktor Olivia

Sommarbloggen: Petra Braadli

Konst, konsthantverk och design – idéutveckling

Det jag nu ska berätta är hur en idé föddes, hur den har stannat kvar, samtidigt som den har utvecklats och fortfarande gör, inom de begrepp som jag vill benämna konst, konsthantverk och design.

KONST
Jag har alltid varit fascinerad av detaljer, gärna uppförstorade så att det som är föreställande blir abstrakt. Motiven kommer ofta från naturen. Att studera saker så nära att det blir på cellnivå är fascinerande både vad gäller färger och former.

1 Cell makroFigur 1: Cell Makro, ur tidningenfoto.se/och-lennart-nilsson-award-2011-gar-till/ 2014-07-01

 

En kväll när jag låg och läste i ett illustrerat barnlexikon (se bildtexten) om hur människokroppen fungerar för min nyfikna dotter Smilla, såg vi en vacker bild föreställande ett ådernät. Ådrorna ringlade sig runt i kring varandra och tankarna flödade fritt. Vi såg skog, flöden, rötter, träd och allt möjligt spännande.

2 Kapillärer

Figur 2 Kapillärer, ur »Kroppen – illustrerat lexikon för barn«, Globe Förlaget 2007

 

Där och då bestämde jag mig för att den bilden vill jag använda och utveckla i mitt konstnärskap. I min konstbild ville jag ha med något mer, en koppling till något… något från naturen. Någon eller något som flyger som en slända, eller flyter och flödar fram som en fisk. Jag experimenterade med bilder på människor och djur. Ställde mig själv framför kameran med armarna utåt sträck. Min yngsta dotter Saga ställde sig bredvid och började härma det jag gjorde. När jag senare jobbade fram bilderna och lade dem i screenramen så fångade bilderna av Saga mig. Hennes avslappnade siluett med armarna uppsträckta uttryckte en glädje över livet. Det var mer rörelse i den bilden än den stela bilden av mig.

3 SagaFigur 3 Saga flyger, foto Gard Braadli

 

Följande veckor gjorde jag en etsning i koppargrafik och tryckte några mindre grafiska blad i olika färgställningar. I samma veva fick en kärlläkare upp ögonen för mina bilder. Han gjorde en beställning så därför hänger nu ett större grafiskt blad på Universitetssjukhuset MAS, Kärlcentrum.

4 KärlcentrumFigur 4: Grafiskt blad »Kärlcentrum«, konstnär Petra Braadli

 
KONSTHANTVERK – DESIGN
Sommaren 2013 skulle jag ha en konstutställning i Smygehuk Köpmansmagasin tillsammans med några andra konstnärer. Jag kände att jag ville jobba vidare med min idé och gärna göra den 3-dimensionell. Som relativt nyexaminerad produktdesigner så gick mina tankar till att jag skulle göra en produkt. Min inspiration fick jag från det jag gjort tidigare men även Kate McDowells konst gjorde starkt intryck på mig. Hennes otroligt vackra men också spännande skulpturer gav mig inspiration till att jobba fram olika förslag på lampor.

5 Kate Mc DowellFigur 5: Kate McDowell, flightpattern.net/2010/02/25/kate-macdowell-porcelain-sculpture/ 2014-07-04

 

Lampan utvecklades samtidigt som jag jobbade med den. Jag ville samla ihop och sedan sprida ut. Grenarna som gjordes av ståltråd, lindades först med rött tyg men det kändes inte tillräckligt stramt. Lindade garn i olika färger vilket gjorde den för splittrad. Slutligen lindade jag med en och samma nyans och då fick den det uttryck som jag ville ha. Det blev till lampan »Hjärntrassel« som också fick fin uppmärksamhet under utställningen.

6 HjärntrasselFigur 6: »Hjärntrassel«, konstnär och designer: Petra Braadli

 

DESIGN
Min lampa hänger hemma i ett fönster så jag ser den dagligen. Då den är gjord av både ståltråd, tyg och tråd och tog väldigt lång tid att göra. Kul att göra 1st, men att göra många känns inte aktuellt. Jag har gått och funderat lite kring hur jag skulle kunna göra den lättare att tillverka. I plast? Men hur skulle den tillverkas? 3D-skrivare? Då skulle jag bli tvungen att rita in det i ett 3D-program först. Att få den utskriven i 3D skulle dock göra den statisk vilket jag inte är helt tillfreds med. Jag gillar möjligheten att man kan forma om grenarna, att den inte är helt fast i sin form och därför inte heller lika ömtålig. Att kunna göra den förhand tilltalar mig också.

Hur ska jag kunna kombinera ståltråd med det röda på ett lättare sätt? Så kom jag på det, färgad ståltråd finns ju!

7 Röd ståltrådFigur 7: Röd ståltråd

 

Så nu i sommar står jag inför utmaningen att göra en lampa med rödfärgad ståltråd. Om den blir liknande den jag redan har gjort? Tja kanske, men jag vet inte, för jag har inte hunnit börja än då jag är mitt uppe i att renovera vår stuga som vi har på tomten, men det är en helt annan historia.

Enligt nationalencyklopedin:
konst (eg. ‘kunnande’, ‘färdighet’), kulturyttring vars utförande kräver särskild kunskap och förmåga att bruka denna med personlig behärskning och individuell anpassning till situation och avsikter. Ordet konst står i vidare mening för färdighet av något slag; i snävare mening betecknar det skilda slag av estetisk verksamhet, och när ordet brukas utan precisering avser det oftast enbart bildkonst, ev. tillsammans med arkitektur och konsthantverk.
konsthantverk, konstnärligt formgivna nytto- och prydnadsföremål samt hantverksmässig framställning av sådana.
design, internationellt använd term för formgivning, dvs. gestaltning av hantverkligt eller industriellt framställda produkter och miljöer.

8 Petra BraadliFigur 8: Petra Braadli

Petra Braadli
Kreativ designer och konstnär som även har många års erfarenhet som bildpedagog.
Jobbar gärna konceptuellt men även med grundliga förstudier och genomarbetade detaljer som ger produkten både form och funktion.

 

Kendall College of Art and Design på besök

Häromdagen hade vi besök av en engagerad och nyfiken klass och två lärare från Kendall College of Art and Design i Grand Rapids, Michigan, USA. De var i Sverige för att besöka Skåne och träffa Malmö högskola, Manifesto och Ikea med flera. De undersökte även det unika svenska begreppet lagom. Vi passade på att be studenterna skriva ner sina upplevelser av Sverige i en »Pros-« och en »Cons-lista«. Med en kort sammanfattning kan man säga att de gillade att det var tystare med färre bilar och med fler gående och cyklister jämfört med USA, att Mc Donalds hade glutenfria burgare och att vi är innovativa. Det de gillade mindre var att det saknas drickfontäner och kleenex, och att lite för mycket var av måttet lagom, och då särskilt cafe latte.

Här kan du läsa vad de själva skrev om besöket.

Kendall School of Art and Design stud enter

KCAD, listar Pros Cons för Sverige

 

Ny utbildning: Destinationsutveckling och besöksdesign

Workshop hos Manifesto. Foto: Sara Vaughn

Om besöksindustrin ska bli en svensk basnäring behöver tre saker hända: 1. Många svenska destinationer måste bli betydligt mer konkurrenskraftiga. 2. Generellt sett måste kompetensen i näringen höjas. Och sist men inte minst (3.) måste vi få in ett större mått av varumärkestänkande. I dag marknadsförs fortfarande många destinationer utan strategi i största allmänhet och utan internetstrategi i synnerhet. Vår utbildning Destinationsutveckling och besöksdesign är utvecklad för dig som redan arbetar med destinationsmarknadsföring, eller som brinner för att få göra det. Teoretiska kunskaper varvas med praktiska moment där du successivt får utveckla en strategisk plan för ditt eget destinationsvarumärke. Utbildningen är skapad i nära samarbete med yrkesverksamma destinations- och näringslivsutvecklare och ges både som distans- och uppdragsutbildning.

Kursstart i september. Här kan du ladda ned kursprogrammet och läsa mer om utbildningen.

Bilden ovan är hämtad från vår Branding Sweden workshop. Foto: Sara Vaughn.

Malmö högskola, produktdesignprogrammet. Strategi för sociala medier, blogg, coaching.

PROBLEM: Hur presenterar man första examenskullen produktdesigner från en ny utbildning?

LÖSNING: Vi skapade bloggen produktdesigner.se där examensstudentera själva fick blogga om sina projekt. Vi uppvaktade tidningarna på deras hemorter och fick dem att skriva om studenterna.

RESULTAT: Ökat söktryck på utbildningen. Ökad stolthet för utbildningen bland studenterna, inte minst sedan examensutställningen hade genererat helsidor. Domännamnet produktdesigner.se ledde till att även sökmotorerna älskade utbildningen.

Malmö högskola Produktdesigner