PR-prat eller resultat?

På senare år har jag konstaterat att tävlingar och diverse utmärkelser blir allt vanligare även i det offentliga. Det finns en uppsjö av ”Årets”-utnämningar om allt från digitalisering till stadsutveckling. Skrapar man lite på ytan visar det sig ofta att bara en bråkdel av Sveriges kommuner, exempelvis, har ingått i rankingen. Just detta talas det förstås tyst om när undersökningsresultatet marknadsförs.

Det är fullt förståeligt att många frestas att suga åt sig av berömmet, men det är olyckligt om det skapar ett PR-brus kring de jämförelser som är att räkna med. Jag tycker mig också se en tendens till att platsvarumärken som arbetar mycket med mer perifera rankings i sin marknadsföring inte lyckas lika bra i t.ex. Företagarnas och SKL:s jämförelser eller i i tidskriften Fokus ranking Här är bäst att bo. Det är dags att vi lär oss skillnaden mellan PR-prat och faktiska resultat. Detta var för övrigt Årets mest värdefulla blogginlägg, om jag får säga det själv.

 

arets-blogginlagg

 

Prenumerera på Trends & Brands

Trends & Brands är en trendrapport om platser, varumärken och andra upplevelser. Vi gör den fyra gånger om året. För att fler ska kunna hålla sig uppdaterade om trender och tendenser på varumärkesområdet ger vi ut den kostnadsfritt.

Vill du prenumerera, maila till info@manifesto.se så får du en färsk trendrapport fyra gånger om året. Skriv Trends & Brands i ämnesraden.

Trends_Brands_nr1_2016-1

Ett nytt varumärke ser dagens ljus

Att två varumärken ska bli ett händer inte allt för ofta. Därför är det en spännande resa som vi gör tillsammans med två lokala energibolag, Vetlanda Energi och Teknik AB (Vetab) och Sävsjö Energi AB (Seab). Ett samarbete bolagen emellan finns sedan tidigare men nu lägger vi den strategiska grunden till ett nytt, gemensamt varumärke – Njudung Energi.

Under våren har vi genomfört kund- och medarbetarundersökningar och ett antal kund- och medarbetarworkshops för de båda bolagen. Företagsledningen har verkligen lagt sig vinn om att personalen ska känna sig delaktig i processen. På bilden presenterar vår varumärkesstrateg Michael Nilsson huvuddragen i varumärkesanalysen för Vetabs och Seabs medarbetare under ett morgonmöte.

IMG_0659 Vetab Seab 160513

Med utgångspunkt i analysen och ett antal workshops har vi utvecklat en varumärkesstrategi som ska bidra till att stärka känslan för Njudung Energi. Våra undersökningar visar att båda bolagen har mycket varumärkeskapital att bygga vidare på och det vill vi naturligtvis ska vara grunden för det nya varumärket. Samtidigt är vi fullt medvetna om att ett nytt namn också gör det möjligt att föra in nya ingredienser i varumärkesarbetet.

För närvarande är vi i full färd med att designa varumärkets identitet, i första skedet logotypen. Därefter ska vi utveckla ett grafiskt profilprogram och en designmanual som stödjer identiteten i den praktiska tillämpningen.

Platskontoret blir Trends & Brands

Nu blir vårt nyhetsbrev Platskontoret en kvartalsvis trendrapport. I Trends & Brands skriver vi fortfarande om platser och varumärken men också om trender och tendenser. Trend Management blir allt viktigare för varumärkesutveckling. I det första numret hämtar vi inspiration i de småländska skogarna och i Norrköpings industrilandskap. Modevetaren Hanna Cronsjö har besökt Formex-mässan och en modeutställning på Liljevalchs i Stockholm. Vi skriver om politikens betydelse inom place branding och så berättar vi varför vissa varumärken vinner. Klicka på bilden för att ta del av första numret.

Vill du ha en gratisprenumeration, maila till info@manifesto.se så får du en färsk trendrapport fyra gånger om året. (Om du redan är prenumerant på Platskontoret behöver du inte göra något.)

Trends_Brands_nr1_2016-1

Det finns inga tjuvstarter i näringslivet.

SocialaMedier SocRev_2257_1800px

När vi skrev den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, tyckte en och annan att vi hade tur eftersom boken kom precis när intresset började vakna. De flesta vet att tur och timing bara är ytligt bekanta. »Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag«, som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden.

Vårt nyhetsbrev Trends & Brands gör vi för att du ska få turen på din sida. Maila till oss så får du en liten kostnadsfri trendrapport en gång i kvartalet. Våra böcker om sociala medier är slutsålda men här kan du ladda ner dem gratis (och även Logoboken: om varumärkets största gemensamma nämnare).

Vad är skillnaden på kommunikation?

Bild på utomhuskampanj för Heja Malmö på gågatan i Malmö

Vad är det som gör att viss kommunikation fungerar när mycket annat inte gör det? Svaret kan sammanfattas med ett enda ord: Idélängd. Det pratas på tok för mycket om strategi och kreativitet. Och alldeles för lite om strategi och kreativitet.

Att du måste ha en stark kreativ idé är nog de flesta överens om, trixet är att inte nöja sig med det. Din idé ska kunna utvecklas över tiden och hålla för flera olika medier. Idag är många idéer av engångskaraktär och tyvärr är det ofta tomteblossen som belönas i reklamtävlingar. I verkligheten funkar långa idéer bättre.

När vi skulle hjälpa Malmö stad och Polisen att påverka Malmöbornas attityd till den svarta ekonomin, var vår idé att inte tala om rätt och fel utan att sätta prislappar på alla samhällsproblem. Vi arbetade helt integrerat och varvade en kampanjhemsida med Facebook, Twitter, annonser och utomhusreklam. Dessutom delade polisens volontärer ut en tryckt plånbok på stan. Successivt förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj alla kategorier (åtminstone om vi ska tro branschtidningen Resumé).

 

Ny utbildning: Destinationsutveckling och besöksdesign

Workshop hos Manifesto. Foto: Sara Vaughn

Om besöksindustrin ska bli en svensk basnäring behöver tre saker hända: 1. Många svenska destinationer måste bli betydligt mer konkurrenskraftiga. 2. Generellt sett måste kompetensen i näringen höjas. Och sist men inte minst (3.) måste vi få in ett större mått av varumärkestänkande. I dag marknadsförs fortfarande många destinationer utan strategi i största allmänhet och utan internetstrategi i synnerhet. Vår utbildning Destinationsutveckling och besöksdesign är utvecklad för dig som redan arbetar med destinationsmarknadsföring, eller som brinner för att få göra det. Teoretiska kunskaper varvas med praktiska moment där du successivt får utveckla en strategisk plan för ditt eget destinationsvarumärke. Utbildningen är skapad i nära samarbete med yrkesverksamma destinations- och näringslivsutvecklare och ges både som distans- och uppdragsutbildning.

Kursstart i september. Här kan du ladda ned kursprogrammet och läsa mer om utbildningen.

Bilden ovan är hämtad från vår Branding Sweden workshop. Foto: Sara Vaughn.

Söderhamn. Varumärkesstrategi, förankringsarbete.

PROBLEM: Söderhamn vill minska utflyttningen och få folk att flytta in till kommunen.

LÖSNING: Som vanligt undvek vi att basera varumärkesstrategin på kärnvärden och tog i stället fasta på de styrkor som var mest utslagsgivande. Vi »förbjöd« abstrakta begrepp som implementering och såg till att förankringsarbetet blev konkret och målinriktat.

RESULTAT: Första effekten var att varumärkesstrategin även blev en del av politiken. Vid årsskiftet 2013/14 kunde Söderhamn konstatera att kommunen ökat med 240 personer, Söderhamns första positiva befolkningsnetto på 21 år.

Söderhamns varumärkesplattform

Folkhälsoinstitutet. Koncept, utomhus.

PROBLEM: Att få unga att använda kondom är lättare sagt än gjort. Hur når du ut i bruset med ett budskap som folk inte ens vill tänka på?

LÖSNING: Vi tror inte på skrämselpropaganda så vi tänkte tvärtom: vad är tråkigare än att använda kondom?

RESULTAT: Kampanjen gick utomhus lokalt i Malmö och Lund och varken förr eller senare har vi sett så mycket folk stanna upp inför reklamtavlor. Vissa pekade tillochmed ut affischerna för sina kompisar. Om vi ska tro Resumés jury var detta den bästa kampanjen i Skåne på över ett år.

Folkhälsoinstitutet