Vad tycker våra kunder?

Under 2016 var Vetab (Vetlanda Energi och Teknik AB) ett av våra större uppdrag. Sedan årsskiftet arbetar Vetab och Sävsjö Energi under ett och samma varumärke: Njudung Energi. Vårt arbete handlade dels om att utveckla en varumärkesstrategi som skulle klara att gjuta samman två olika företagskulturer, dels om att ge det nya varumärket en identitet. Vetabs marknadschef Simon Nilsson: »Manifesto anlitades i vårt varumärkesarbete när vi stod inför utmaningen att förena två lokalt starka varumärken till ett nytt. En omfattande varumärkesanalys lade grunden för den varumärkesstrategi som kommer styra Njudung Energis varumärkesarbete under de kommande åren. Manifesto har också skapat Njuding Energis visuella identitet innehållande logotype och grafisk profil, en identitet som vi redan är mycket stolta över och som kommer att följa företaget under en lång tid. För mig är erfarenhet, lyhördhet, fingertoppskänsla tre ord som beskriver Manifesto.«

img_0659-vetab-seab-160513

Vi har arbetat med Handelshögskolan i Stockholm, och då särskilt Stockholm School of Economics Institute for Research (tidigare EFI) sedan 2004 och gjort bokdesign, bokkoncept och trycksaker. Docent Filip Wijkström: »Vi har på institutet länge arbetat med Manifesto och Petra har haft många olika uppdrag hos oss under åren. Hon tog bland annat fram designkonceptet för vår uppskattade bokserie Forskning i Fickformat och har även hjälpt oss med marknadsföring av serien och förlagsverksamheten. Petra har ofta ansvar för hela processen från ‘ax till limpa’ med konceptutveckling, formgivning och produktionsledning med många inblandade aktörer. Det är den perfekta lösningen för oss eftersom vi får både snygga produkter och trygga leveranser. Vi kan koncentrera oss på vårt specialområde som är innehåll och faktagranskning. Högkvalitativ forskning måste även förpackas och förmedlas med kvalitet och omsorg.«  www.hhs.se/en/Research/Institutes/institute-for-research

FiF 12ex_0460

Vår kund Ersta Sköndal högskola har lanserat sin nya webbplats där Manifesto svarade för designen. Vi gjorde även deras förra webb, och nu har vi precis designat ett nytt intranät för dem. Den senaste versionen av hemsidan är programmerad av Internet Border i SiteVision. Petter Strömberg, informatör och webbansvarig: »Ersta Sköndal högskola har arbetat länge med Manifesto och det finns många skäl till att vi återvänder. Vi har alltid blivit nöjda och positivt överraskade av de färdiga resultaten, men minst lika viktigt är samarbetet på vägen fram dit. I Manifesto har vi en partner, snarare än en leverantör, som verkligen förstår oss och våra förutsättningar. Arbetet med vår nya hemsida var inget undantag; både målet och resan dit var precis så bra som vi hade hoppats. Nu har vi en genomtänkt, väldesignad hemsida som vi kan vara stolta över länge.« Manifesto har samarbetat med ESH sedan 2006, deras nya webbplats hittar du på www.esh.se

ESH webb 20140909_165121 800px

Kristinehamns kommun
Vi har genomfört ett omfattande strategiskt varumärkesarbete för Kristinehamns räkning. Under resans gång vann vi också kommunens upphandling av reklambyråtjänster. Lars Ahlqvist, informationschef: »Vi skapade ett varumärke för Kristinehamns kommuns verksamheter och för platsen Kristinehamn. Tillsammans med Manifesto tog vi fram en tydlig varumärkesstrategi med en viljeriktning för kommunen i fokus. Manifesto utförde ett rigoröst grundarbete med att ta fram och testa idéer i olika forum. Bland annat gjorde vi en bloggkampanj där Kristinehamnare i hela världen fick visa bilder och berätta om vad som låg dem närmast om hjärtat. Kristinehamns kommun och Manifesto passade som hand i handske för varandra. Manifesto var snabba i att ta till sig vilka möjligheter och eventuella hinder som förelåg och snabba med att förstå att vi ville ha en enda viljeinriktning som skulle gå att styra med.«

Kristinehamnare.com skärmbild

Söderhamns kommun
Vi har utvecklat och förankrat en ny varumärkesstrategi för Söderhamns kommun. Vid den tiden var Eva Tjernström kommunalråd i Söderhamn (idag är Eva regionråd i Gävleborg och heter numera Lindberg i efternamn). Så här ser Eva på samarbetet med Manifesto: »Vi började med att arbeta utifrån en vision men behövde någon som kunde ställa sig utanför och se på vår kommun med nya ögon. Någon som ställde motfrågor och gav oss nya perspektiv. Samarbetet med Michael Nilsson på Manifesto blev en process där det krävdes mycket både av oss som politiker och av de anställda i kommunen. Det blev en oväntad resa där vi ständigt fick omvärdera, ompröva och byta riktning, både i vårt tänkande och i våra åsikter. Vi fick hjälp med att sätta ord på vad vi som kommun är bra på och vilka styrkor vi har. Och hur vi kan använda oss av de styrkorna i vårt arbete med processen. Michael blev vårt bollplank och hjälpte oss även med att ta hand om de resultat vi kom fram till på ett professionellt sätt.« Vårt samarbete med Söderhamn resulterade i kommunens första positiva befolkningsnetto på 21 år, och ett liknande varumärkesuppdrag för grannkommunen Hudiksvall.

 

Varumärkesplattform Manifesto, Söderhamns kommun

CMP (Copenhagen Malmö Port)
Tillsammans med Samark Arkitektur & Design har vi genomfört två stora visionsarbeten för hamnarna i Malmö respektive Köpenhamn. Lars Karlsson, tidigare VD på Copenhagen Malmö Port: »Ni är de första ‘reklammänniskor’ som jag har träffat som verkligen förstod vad det handlade om! Toppen! Jag trodde aldrig jag skulle få uppleva det.«

 

CMP ppt start1

Mindpark startades av fem mediehus. Vårt uppdrag bestod av namnidentitet, grafisk profil, inredningsdesign samt varumärkesstrategi. Joakim Jardenberg, tidigare VD på Mindpark, numera utvecklingsledare på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting): »Innan man träffar Michael så tror man att det kommer att bli som att jobba med vilken annan byrå som helst, men det ändras efteråt. När man arbetar med Manifesto, känns det inte som man arbetar med en byrå. Det känns som en ny kompis som hjälper dig.«

 

Mindpark, logotyp

För Trelleborgs Museer utvecklade vi en ny visuell identitet och designade en mottagningsdisk för Axel Ebbes konsthall. Ingela Jacobsson, chef för Trelleborgs Museer: »Manifesto är mycket noggranna med allt de gör, inte minst med inredning. De kommer på logiska och anpassade lösningar så att det stämmer överens med arkitekturen, vilket andra byråer inte skulle lösa på samma sätt.«

axel-ebbes-collage-800px

 

För Mariestads kommun har vi utvecklat en varumärkesplattform för Dacapo Mariestad, som samlar all högre utbildning i kommunen. Som så ofta inleddes samarbetet med en workshop där det egna varumärket stod i fokus. Pia Stenström, varumärkesutvecklare i Mariestads kommun: »Tack för superbra workshop. Många av de medverkande har gjort några sådana nu och förväntade sig nog ‘same old’. Vi fick både tankeställare och inspiration med oss!!«

Mariestad _4938

 

När Helsingborgs Stads Näringslivskontor stod i begrepp att flytta till nya lokaler, höll vi en inspirationsworkshop på temat »kreativa rum«. Projektledaren Lotte Karlefors tog med sig en studiegrupp till vårt dåvarande kontor i Malmö (bilden) för att få ett annat inredningsperspektiv på den nya arbetsplatsen. Dagen efter mailade Lotte: »Tack för bra och givande timmar! Vi fick ut väldigt mycket av dagen och jag vet att det var mycket för att vi hade fått in annat av dig, än modeller på stolar och tips på vilka som ska sitta var. Det handlar trots allt om människor!« Vi kunde inte ha sagt det bättre själva. Allt vi gör handlar om människor. Precis allt.

Stora Nygatan 60, ateljén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *