Varumärkesarbetet på insidan

Heart_002_fx 90En förklaring till att många av våra projekt blir framgångsrika är att vi lägger mycket energi på förankringsarbetet. Vi ser det som en självklarhet eftersom intern marknadsföring ökar utväxlingen på alla andra marknadsinvesteringar, i synnerhet i dagens sociala och digitala medieklimat.

Ett intressant är exempel är kampanjen Heja Malmö där våra två uppdragsgivare, Malmö stad och Polisen, hade olika förutsättningar för intern förankring. I den organisation där vi kunde förankra till hundra procent var kampanjen en hit i de egna leden redan från start, medan det dröjde lite längre hos deras samarbetspartner. Resumés jury rankade Heja Malmö högst av all kommunikation som producerades i Skåne 2012, men vi kan önska att branschpressen gav den interna marknadsföringen lika mycket uppmärksamhet.

Här följer en enkel gör-det-själv-guide för hur du stärker ditt varumärkes hjärta:

1. Planera för hela den interna varumärkesutvecklingen, men arbeta med korta, väl avgränsade projekt. Det ökar utväxlingen.

2. Hitta rätt ruta ett. Börja där dina medarbetare står idag och inte där du tror att de befinner sig. Alla medarbetare behöver förstå vad den egna arbetsinsatsen betyder för varumärket.

3. Starta med en positiv referensgrupp. Att ha rätt personer med från start ger ditt projekt den interna förankring du behöver, och är värdefullt när du ska hantera negativa attityder.

4. Sätt mätbara mål, gärna i dialog med medarbetarna och om möjligt ända ner på individnivå.

5. Dramatisera istället för att informera. Tänk på att dina PM och ert intranät konkurrerar med YouTube.

Vill du veta mer om internt förankringsarbete och intern marknadsföring, maila till vår Heart Director Michael Nilsson. Är du intresserad av en utbildning eller en workshop på området gör du precis likadant.