Tre personalfester med Alvesta kommun
Förband till Uno Sveningsson
För att alla skulle få plats när Alvesta kommun hade personalfest fick det bli tre kvällar i idrottshallen. Uno Sveningsson spelade och jag värmde upp genom att prata om platsvarumärket. Här frågar jag publiken om de vet hur högt Alvesta rankas som friluftskommun. (5:a i Sverige enligt Naturvårdsverket!)
Strategisk bottenplatta för familjeläkarna
Strategi inom vårdsektorn
Famliljeläkarna finns på elva platser i Region Stockholm och Uppsala. Företaget ägs av läkare som själva är aktiva inom verksamheten. Grundarna heter Stefan och Maria Amér. För Manifestos del innebar uppdraget strategi- och konceptutveckling samt copywriting. (Uppdrag genom Stockholmsbyrån NOEGO.)
strategi för stockholms äldsta byggföretag
Viktor Hanson AB
Efter 28 år har man fått en del roliga kommentarer under kundpresentationer. Presentationen av byggföretaget Viktor Hansons nya varumärkesstrategi gav årets bästa. En av våra uppdraggivare sa att han “kände sig 20 år yngre och skulle hjula ut från mötet.” En bra dag på jobbet. (Uppdrag tillsammans med kommunikationsbyrån NOEGO i Stockholm.
Strategisk bottenplatta för Alvesta kommun
Känslan för Alvesta
Att Alvesta är en av Sveriges starkaste näringslivskommuner är det inte många som vet. Det ska vi ändra på. Därför har vi utvecklat en ny strategi för Alvestas platsvarumärke. Uppdraget bestod av varumärkesanalys, intervjuer, digitala workhops, strategiutveckling, förankrings- och planeringsarbete. Den nya varumärkesplattformen presenterades under en chefsdag.
PEAB Fastighetsutveckling Syd
Skräddarsydd utbildning om varumärkesarbete
PEAB beställde en halvdagsutbildning om place och property branding. Under besöket hos PEAB i Hyllie talade Michael Nilsson bland annat om varumärkesorientering, att lyfta positiva värden och om hållbarhet som en co-creation-strategi.
TRENDRAPPORT I VIDEOFORM
Fyra trender när det vänder
Trend Management är särskilt intressant i dessa tider. När mycket ställs på ända öppnar sig nya möjligheter. Vi har gjort en video som matchar fyra trender med sådant som är utslagsgivande just nu. Det handlar bland annat om behovet av involvering, digital strategi och hållbarhet som en genfaktor, dvs. hållbarhetsarbetet som en del av varumärkets DNA.
UTBILDNING OM VARUMÄRKESARBETE FÖR PLATS- OCH FASTIGHETSUTVECKLING
Place & Property Branding
Ett flexibelt utbildningskoncept för dig som arbetar med att utveckla varumärken för stadsdelar, bostadsområden, fastigheter eller med kommunala platsvarumärken.
Vi utbildar uppdrag, antingen i grupp eller individuellt. I möjligaste mån försöker vi alltid att anpassa innehållet. Videon är bara att betraktas som ett förslag.
MANIFESTO STARTAR LETTERS
Letters – Digitalt förlag
Efter fem böcker i eget namn tar Manifesto steget fullt ut och startar ett dotterförlag: Letters. Förlagsidén är gemensamt skapande, co-creation-publishing.
Först ut var Writers’ Corner – Helsingborgs stadsantologi 2020. Letters ger både ut fakta och fiktion. Skön litteratur helt enkelt.
Video om hållbar platsutveckling
5 tips för hållbara platsutvecklare
Handen på hjärtat, tror du att platsutveckling är samma sak som platsmarknadsföring och place branding? Inte, då kommer du att gilla den här presentationen. I dessa corona-tider har vi bantat ner 90 minuter föredrag till 90 sekunder video.
NY STRATEGI FÖR PR Vård Barn
Barnvänlig copy, koncept & strategi
PR Vård är en av Stockholms ledande privata vårdgivare. Deras barnmottagning har fått en ny strategisk bottenplatta signerad Michael Nilsson. Och ett barnvänligt koncept: Barn har rätt till bra vård. Uppdrag genom kommunikationsbyrån NOEGO.
NAMNUPPDRAG FÖR SELLING POINT
Uppkopplade kundvagnar
2016 tog vi fram namnidentiteten till företaget bakom en ny generation kundvagnar som tål svenskt utomhusklimat: Selling Point. 2019 fick vi ett nytt uppdrag av Selling Point: att ge namn åt konceptet interaktiva kundvagnar: Connectify.
STRATEGIUPPDRAG GENOM NOEGO
Varumärkes- och kommunikationsstrategi
Gällöfsta Perlan Ledarskap är Sveriges ledande aktör inom UGL (Utveckling av Grupp och Ledare). Michael Nilsson har utvecklat deras strategiska bottenplatta. Förankringsprocessen inleddes med en workshop för de egna ledarna och samtliga konsulter. Konceptet utvecklar Michael löpande som copywriter. Uppdrag genom NOEGO.
Seminarium om engagemang, innovation och Employer branding
Från ME till WE
Manifestos senaste seminarium bygger både på vår senaste bok, #Wegoism, och den kommande The Art of Go. I februari kom deltagarna från fyra kommuner: Bjuv, Helsingborg, Landskrona och Skurup. Covid-19 har pausat våra seminarier, men anmäl gärna ditt intresse för livet efter Corona.
Kurs i professionellt skrivande
Writers’ Room
Med en skrivkurs för anti-brus blir det lättare att skriva effektiv copy och content i ett uttråkat medielandskap. Vårt klassrum eller ditt eget.
FÖR Onninen genom BYRÅN NOEGO
Strategisk platta + konceptutveckling
Onninen ägs av Kesko, världens mest hållbara handelshus. Onninen är den tekniska grossisten som stängde sina butiker och satsade på en digital servicekedja. Michael Nilsson fick förtroendet att utveckla en ny strategi som klarar digitaliseringen. Som copywriter förankrar han konceptet löpande.
Mariestad fick rekryteringshjälp
Platsmarknadsförare
Mariestads utvecklingschef Jonas Johansson anlitade Michael Nilsson för att genomföra de sista intervjuerna under en rekryteringsprocess inom vårt specialområde. “Vi ville få in en platsspecialist i rekryteringsprocessen.” Smart tänkt.
Är du Manifestoo?
Specialistnätverk
Manifesto samarbetar gärna med andra som arbetar med det roligaste de vet. Är du digitalpedagog eller expert på något helt annat?
KURS OM PLATSUTVECKLING
Platsen och varumärket
Gå utbildningen hos oss eller i ditt eget mötesrum.
#WEGOISM
Vår näst senaste bok
Läs #Wegoism: Hur platser och andra varumärken får superkrafter när alla spelar hjälteroller (2018). Vi bjuder på en länk för gratis nedladdning.
Gästspel på Resumé Akademi
Masterclass i
Place Branding
Vi håller en tvådagarskurs om att utveckla platsvarumärken på Resumé i Stockholm. Välkommen!
Michael nilsson intervjuad i GP
Spelet om varumärket
Göteborgs-Posten intervjuade varumärkesstrategen Michael Nilsson om att namnge nya och gamla stadsdelar.
Michael Nilsson i Dagens Samhälle
Värdet av välfärd
Vår replik på en artikel som beskrev befolkningstillväxt som ett nollsummespel. Manifesto menar att fler aspekter måste beaktas.