Vi räknar det som räknas.
Eftersom mycket av vårt arbete är osynligt, talar vi hellre om resultatet. När allt kommer omkring är det resultatet som räknas. Därför är vi stolta över våra strategiarbeten, även om kreativiteten gör sig bättre i bild.
Att skriva enkelt är svårt.
Michael Nilsson startade Manifesto som en copybyrå 1995. Första kunden hette Forsman & Bodenfors och hade precis blivit utsedd till Sveriges bästa reklambyrå för första gången. De närmaste åren frilansade han som copywriter och strateg för byråer i Göteborg, Malmö och Köpenhamn.
2003 blev art directorn Petra Lundin en del av Manifesto. Då började de arbeta under eget namn. Första jobbet var en kampanj för Folkhälsoinstitutet. Utomhus är det viktigt att fatta sig kort:
Det finns två sätt att undvika hiv. Kondom är det roligaste.
Nunnorna var den skånska kampanj som Resumés jury rankade högst på över ett år. Ännu roligare var det att attityden till kärnfrågorna påverkades under kampanjperioden.


Årets skånska kampanj återigen.
Utomhusreklam är en köpt kanal som folk tackar ja till. I bästa fall. Två gånger om har vi gjort den skånska kampanj som Resumés jury rankat högst för året, alla kategorier. Andra gången var Heja Malmö – ett kampanjsamarbete mellan Malmö stad och Polisen, som även innehöll digitala komponenter. Bägge gångerna har vi fått se folk på stan peka ut reklamtavlorna för att deras vänner inte ska missa dem. Just här såg vi en cyklist stanna till framför affischen för att läsa texten.
Ensam svensk i Branding Danmark.
Branding Danmark var Danmarks nationella varumärkesprocess, en ettårig dialog mellan fyra danska departement, universiteten och landsorganisationerna. I panelen ingick även delar av näringslivet.
Manifesto anlitades för att ge inspiration till Danmarks digitala och globala marknadsföring. Michael Nilsson var den enda svenska konsulten som bjöds in att delta i processen. Danskarna gillar konsulter som kan visa resultat.


Forskning och utveckling.
År 2000 presenterade Michael Nilsson den första filmvetenskapliga magisteruppsatsen om reklamfilm, Reklamen som film. 2009 skrev han den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, Den sociala revolutionen. 2011 kom bok nummer två om den sociala webben, antologin Sociala? Medier?
Genom åren har Manifesto utvecklat SoMe-strategier och kampanjbloggar för ett antal varumärken, allt från Findus till Kristinehamn, Michael har föreläst från Umeå i norr till Mallorca i söder. Vid det här laget har det blivit över 200 föreläsningar om place branding, konsten att skapa internt engagemang och varumärkesbyggande i största allmänhet.