AI & Co
Med +400 konsultuppdrag och fem fackböcker i bagaget finns det en del att tala om. Genom åren har det blivit över 200 föredrag på göteborgska och engelska. Det senaste handlar om AI, och finns både med och utan avslutande workshopdel. I workshopen används AI-processen för att öka det interna engagemanget.
2009 skrev Michael den första svenska boken om varumärket i sociala medier: Den sociala revolutionen. Sedan dess föreläser han även om varumärkesarbete, inte minst om place och property branding.
Hör gärna av dig om du vill diskutera ett föredrag, en workshop eller ett skolsamarbete.
AI och de fem intelligenserna
Manifestos senaste bok visar hur organisationer kan dra fördel av AI, och hur det offentliga Sverige kan skapa ett mänskligare gränssnitt. Den senaste bokversionen kom till med hjälp av drygt 50 testläsare; kommunalråd, kommunchefer, utvecklingsledare och digitala marknadsförare. Ladda ned ett gratis pdf-ex.
Till vänster talar Michael för ett kulturnätverk på biografen Röda Kvarn i Helsingborg. Frågeställningen var hur AI kan påverka den kulturella sektorn. Så här långt har han talat för en grupp innovationsledare, en samling politiker, ett antal företagare och en öppen föreläsning på Helsingborgs stadsfest Hx, som han var med och döpte när det begav sig.
Ett föredrag om involvering och att skapa engagemang.
Manifestos bok Wegoism (2018) handlar om hur organisationer och varumärken får superkrafter när alla spelar hjälteroller. Här talar Michael för Marknadsföreningen i Helsingborg på Dunkers kulturhus. (3 minuter av 40.) Mejla om du vill få ett digitalt ex av boken i mailboxen (hänvisa till videon så bjuder vi på läsningen).
Skräddarsydda workshops.
Det krävs magkänsla för att utveckla ett varumärke. Varför inte förbättra oddsen med en workshop som skapar en gemensam känsla? Vårt koncept skräddarsys till varje uppdrag.
Mariestads kommun – workshop om platsutveckling. Pia Stenström, varumärkesutvecklare: »Tack för superbra workshop. Många av de medverkande har gjort några sådana nu och förväntade sig nog ‘same old’. Vi fick både tankeställare och inspiration med oss!!«
Helsingborgs Stads Näringslivskontor – inredningsworkshop inför en förestående kontorsflytt. Lotte Karlefors, projektledare: »Tack för bra och givande timmar! Vi fick ut väldigt mycket av dagen och jag vet att det var mycket för att vi hade fått in annat av dig, än modeller på stolar och tips på vilka som ska sitta var. Det handlar trots allt om människor!«
Michael nilsson intervjuad i GP
Att namnge stadsdelar
Göteborgs-Postens Ina Lundström intervjuar Michael Nilsson om att namnge nya och gamla stadsdelar i Göteborg. Det finns inte många strateger som är specialister på att utveckla platser och deras varumärken.