Från Umeå i norr till Mallorca i söder.

2009 skrev Michael Nilsson den första svenska boken om varumärket i sociala medier: Den sociala revolutionen. Sedan dess föreläser han om place och property branding, strategiutveckling, internt varumärkesarbete och digitalisering i form av AI. 

Med fem fackböcker och mer än 400 konsultuppdrag i bagaget finns det en del att tala om. Vid det här laget har det blivit över 200 föreläsningar, på svenska och engelska. Vill du diskutera ett föredrag, en workshop eller ett skolsamarbete, mejla eller slå en signal.  

Böcker om sociala medier - Sociala? Medier? och Den sociala revolutionen

AI & Co.

Manifestos senaste bok – AI och de fem intelligenserna (2024) – handlar om hur organisationer kan dra fördel av AI i olika delar av verksamheten, och hur vi skapar ett mänskligare gränssnitt i det offentliga Sverige. Boken har kommit till med hjälp av närmare 100 testläsare;  kommunalråd, kommunchefer, utvecklingsledare och digitala marknadsförare. Till vänster håller Michael Nilsson ett skräddarsytt föredrag om hur AI kan komma att påverka den kulturella sektorn. AI och de fem intelligenserna utkommer som ebok på Letters.se våren 2024.

Ett föredrag om involvering och att skapa engagemang.

Manifestos bok Wegoism (2018) handlar om hur organisationer och varumärken får superkrafter när alla spelar hjälteroller. Här talar Michael för Marknadsföreningen i Helsingborg på Dunkers kulturhus. (3 minuter av 40.) Mejla om du vill få ett digitalt ex av boken i mailboxen (hänvisa till hemsidan så är det kostnadsfritt).

Böcker om sociala medier - Sociala? Medier? och Den sociala revolutionen

Utbildningssamarbeten.

Vi samarbetar med universitet och andra skolor på en rad olika sätt. Allt från gästföreläsningar till mer omfattande undervisningsuppdrag. Vi har också  strategiska samarbeten. För Ersta Sköndal – numera Marie Cederschiöld – högskola designade vi den grafiska profilen, skolans skyltprogram och ett tiotal boktitlar. För Handelshögskolan i Stockholm har vi designat +50 böcker.

För Malmö universitet utvecklade vi en examensblogg som blev så populär att skolan valde att ta ner den redan efter andra året. Skolan hade inte möjlighet att intervjua alla sökande, vilket är ambitionen. Det är nog första gången vi har varit för effektiva.

Bilden till vänster är från ett gästspel hos en klass produktdesigner som närmade sig examen. De fick välja vilken stol de ville sitta på när de kom ut i näringslivet. Temat var Att sälja designtjänster och att sälja sig själv.   

Böcker om sociala medier - Sociala? Medier? och Den sociala revolutionen

Skräddarsydda workshops.

Det krävs magkänsla för att utveckla ett varumärke. Med en workshop som skapar en gemensam känsla förbättrar vi oddsen. Vi skräddarsyr vårt koncept till varje uppdrag.

Mariestads kommun – workshop om platsutveckling. Pia Stenström, varumärkesutvecklare: »Tack för superbra workshop. Många av de medverkande har gjort några sådana nu och förväntade sig nog ‘same old’. Vi fick både tankeställare och inspiration med oss!!«

Helsingborgs Stads Näringslivskontor – inredningsworkshop inför en förestående kontorsflytt. Lotte Karlefors, projektledare: »Tack för bra och givande timmar! Vi fick ut väldigt mycket av dagen och jag vet att det var mycket för att vi hade fått in annat av dig, än modeller på stolar och tips på vilka som ska sitta var. Det handlar trots allt om människor!«

Michael nilsson intervjuad i GP

Att namnge stadsdelar

Göteborgs-Postens Ina Lundström intervjuar Michael Nilsson om att namnge nya och gamla stadsdelar i Göteborg. Det finns inte många strateger som är specialister på att utveckla platser och deras varumärken.