Bild på utomhuskampanj för Heja Malmö på gågatan i Malmö

Vad är det som gör att viss kommunikation fungerar när mycket annat inte gör det? Svaret kan sammanfattas med ett enda ord: Idélängd. Det pratas på tok för mycket om strategi och kreativitet. Och alldeles för lite om strategi och kreativitet.

Att du måste ha en stark kreativ idé är nog de flesta överens om, trixet är att inte nöja sig med det. Din idé ska kunna utvecklas över tiden och hålla för flera olika medier. Idag är många idéer av engångskaraktär och tyvärr är det ofta tomteblossen som belönas i reklamtävlingar. I verkligheten funkar långa idéer bättre.

När vi skulle hjälpa Malmö stad och Polisen att påverka Malmöbornas attityd till den svarta ekonomin, var vår idé att inte tala om rätt och fel utan att sätta prislappar på alla samhällsproblem. Vi arbetade helt integrerat och varvade en kampanjhemsida med Facebook, Twitter, annonser och utomhusreklam. Dessutom delade polisens volontärer ut en tryckt plånbok på stan. Successivt förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj alla kategorier (åtminstone om vi ska tro branschtidningen Resumé).