Onsdagseftermiddagen viktes åt ett inspirerande seminarium i Lund. En av alla uppskattade talare var reklamaren Gunnar Broman som bl.a. berättade hur det gick till när Renat Brännvin förvandlades till en av de största svenska exportframgångarna genom tiderna. Gunnar Broman var som bekant mannen som låg bakom namnet Absolut Vodka, som har sitt ursprung i varumärkesregistrets Absolut Renat Brännvin. Idén att trycka varumärkesnamnet och copyn direkt på flaskan fungerade bra när flaskan väl kom ut i butikerna, men enligt förtesterna skulle Absolut inte fungera alls. Det var tur att det fanns folk på Vin & Sprit som hade is i magen på den tiden. Gunnar påpekade att den uppskattade flaskan inte betraktades som särskilt snygg då det begav sig. Somliga tyckte rentav av att den förde tankarna till de sjukhusflaskor man får dropp i, vilket knappast stärkte populariteten. Flaskans status som designikon är snarare ett resultat av alla år av fantastisk reklam. Gunnar var nöjd med att Absolut Vodkas varumärkeskapital kunde bidra till att Vin & Sprit gick för rekordsumman 55 miljarder kronor. Men han sa också att han helst hade sett att affären inte blivit av alls. Vi kan bara instämma och frågar oss om Sverige egentligen har råd med denna “brand drain”? Vi får säkert anledning att återkomma till ämnet.

Platsen var Grand Hotel i Lund där Marknadsföreningen i Malmö arrangerade en inspirerande halvdag. MiMs Anette Bjernklev presenterade ett spännande program med flera intressanta talare, bl.a. Trine Grönlund från ZenTV. Trines “filma, bygga, streama” blev orden för dagen. Piraten-salen på Grand var i det närmaste fullsatt vilket bådar gott inför fortsatta arrangemang i Lund.