Medielandskapet har förändrats en hel del sedan Manifesto startade 1995. Mediebruset, dvs. att marknadsförare gärna pratar i mun på varandra, har blivit en del av varumärkets vardag. Resultatet är att det zappas och nixas som aldrig förr och till sist tröttnade även Sveriges Reklamförbund på reklamen. Nu har förbundet bytt namn till Sveriges Kommunikationsbyråer och det är inte en dag för tidigt.
Föredrag för MiM på Grand Hotel i Lund. Ingen rolig läsning.
Vi på Manifesto tycker också att reklamkakan smakar bäst utan reklam. Vi har funderat på varför internets sociala medier blir allt mer populära medan gammelmedierna förlorar greppet om publiken. Vi tror att nyckelordet är »sociala« och att reklamens stålbad är det bästa som har hänt på många år. Idag handlar kommunikation lika mycket om att lyssna som att prata (som i alla bra relationer).
MOYO – Media Of Your Own™ – öppnar dörren till ett ovanligt socialt medielandskap där du äger dina egna medier. Och om du envisas med att vara osocial gör vi även reklam, men kom inte och säg att vi inte varnade dig.
Ett campus är ett enda stort Media Of Your Own™ och Ersta Sköndal högskola i Stockholm har två. Vi har utvecklat Erstas och Sköndals gemensamma identitet, både fysiskt och digitat, och sett till att alla fysiska kontaktytor talar samma språk som esh.se.
Böcker är också Media Of Your Own™. Vi har designat en lång rad böcker och bokserier för kunder som SIR vid Handelshögskolan
i Stockholm, Ersta Sköndal högskola, Regeringskansliet samt PwC.
När Copenhagen Malmö Port (CMP) tog fram sin vision för hur Malmö hamn ska utvecklas under det närmaste årtiondet, fick vi uppdraget att utveckla kommunikationen kring projektet. Vi presenterade Vision 2020 på svenska och engelska i både grafisk och digital form. Och sparade en hel del sköna slantar på att inte göra en film, som det först varit tänkt.
Kundtidningar är ett annat medium du kan styra helt efter eget tycke och smak. Vi har gjort sex nummer av infomediaföretaget Holmbergs tidning Newsroom. En kundtidning som kunderna läser. Det kan bero på att vi flyttade fokus från vad Holmbergs kunder vill att vi ska skriva om (deras egna uppdrag) till vad de själva helst skulle vilja läsa om.
Du kan se mer exempel på kommunikation under Tjänster i högerspalten, eller gå direkt till: