För tredje året i rad träffade Dagens Nyheter delar av Malmös byråvärld på Design Form Center. Budskapet var att DN inte bara är en papperstidning, utan ett starkt varumärke inom nyhetsförmedling. Den förflyttningen i strategiskt fokus påminner om den resa många andra företag försöker göra som har hjärtat och kärnverksamheten kvar i den gamla ekonomin. En av de stora nyheterna för oss var att dagstidningen inte befinner sig i någon större kris. Enligt DN:s ledarskribent Peter Wolodarski (bilden) är Dagens Nyheters upplaga inte mindre idag än den var för tio år sedan.

DN Söndags redaktör Susanne Hobohm flörtade med de församlade reklamarna genom att säga att vi alla befinner oss på samma sida, men kunde inte låta bli att betona att avståndet är ganska långt. Det ska bli spännande att se hur DN kommer att behandla rågången mellan det redaktionella och det kommersiella materialet om och när nätupplagan börjar betraktas som DN:s huvudtidning.

PS. I skrivande stund intervjuas Maria Schottenius, Dagens Nyheters kulturchef, i SVT:s Kulturnyheterna. Hon berättar att DN ska införa en policy som hindrar konstkritiker att recensera konst av konstnärer de själva har hemma på väggarna. Allt för att inte kritikern ska frestas att skriva positivt i syfte att driva upp värdet på de egna verken. Skönt att vissa saker inte förändras över en natt.