I måndags morse var jag i Simrishamn i samband med att nya turistbyrån öppnades i Marint Centrum. Skånes landshövding Göran Tunhammar invigningstalade. Det var en välbesökt tillställning som arrangörerna har all heder av.

Göran Tunhammar talade bland annat om att hotell- och restaurangföretagen i Skåne har svårt att hävda sig i rankingen mot övriga Sverige. Jag förstår vad han menar för det är ganska sällan jag känner att jag får det bemötande man förväntar sig som betalande kund, och det gäller inte bara hotell- och restaurangföretag. Det finns lysande undantag men generellt sett tycker jag att mina egna erfarenheter bekräftar det som rankingen visar.

»Service« är inget stort ord i det skånska näringslivet. Vi på Manifesto håller med vår landshövding om att det finns mycket att göra på det området. Invigningen utmynnade i ett seminarium om hur besöksnäringen på Österlen kan utvecklas. Jag deltog själv i en gruppdiskussion där det blev alldeles uppenbart att många entreprenörer i besöksnäringen har förtvivlat svårt att betrakta upplevelsen med något annat perspektiv än sin eget. Bristen på aspektseende blev nästan komisk till slut. Om skånska entreprenörer i besöksnäringen har den inställningen är det lätt att förstå varför Skåne är sämre på servicedesign.