Idag koras segraren i Veckans Affärers och IHMs tävling Framtidsstipendiet 2008. Vi kan redan nu avslöja att vår egen varumärkesstrateg Michael Nilsson var en av tre finalister i tävlingen om bästa framtidsscenario. Hans kristallkula var med ända in i slutomgången.

Michaels framtidsscenario visar hur tre olika huvudtendenser – Branding by design, Work to go och See-through management – kommer att prägla marknadsföringen, arbetslivet respektive ledarskapet under de kommande åren. En av hans slutsatser är att den interna varumärkesutvecklingen kommer att få allt större betydelse för företag som vill utveckla starka varumärken.

“Det var både kul och hedrande att gå till final i tävlingen”, säger Michael Nilsson. “I synnerhet med tanke på att i princip alla tankar jag presenterar i den här framtidsrapporten ligger till grund för vårt eget erbjudande. Att min framtidsbild gick långt i tävlingen tyder på att även tävlingsjuryn anser att vår affärsmodell ligger rätt i tiden.”

Tävlingens syfte är att inspirera till innovation och belöna individer som visat initiativkraft och kreativ förmåga för att skapa nya affärsmöjligheter. Bidragen bedöms efter entreprenörens förmåga att utveckla företaget emot morgondagens affärsmöjligheter. Juryns huvudkriterier är: nydanande, faktaunderbyggd och inspirerande

Vi vill passa på att gratulera tävlingens vinnare Stefan Hyttfors, konsult på Wenderfalck i Stockholm.

Michael Nilssons framtidsscenario omfattar 6 A4-sidor. Ett kortare sammandrag kommer att presenteras på manifesto.se inom kort.

Vill du veta mer om Michael Nilssons framtidsscenario redan nu, maila till honom på michael@manifesto.se
Läs mer om Manifestos Internal Branding program på www.heartdirection.se