På senare år har jag konstaterat att tävlingar och diverse utmärkelser blir allt vanligare även i det offentliga. Det finns en uppsjö av “Årets”-utnämningar om allt från digitalisering till stadsutveckling. Skrapar man lite på ytan visar det sig ofta att bara en bråkdel av Sveriges kommuner, exempelvis, har ingått i rankingen. Just detta talas det förstås tyst om när undersökningsresultatet marknadsförs.

Det är fullt förståeligt att många frestas att suga åt sig av berömmet, men det är olyckligt om det skapar ett PR-brus kring de jämförelser som är att räkna med. Jag tycker mig också se en tendens till att platsvarumärken som arbetar mycket med mer perifera rankings i sin marknadsföring inte lyckas lika bra i t.ex. Företagarnas och SKL:s jämförelser eller i i tidskriften Fokus ranking Här är bäst att bo. Det är dags att vi lär oss skillnaden mellan PR-prat och faktiska resultat. Detta var för övrigt Årets mest värdefulla blogginlägg, om jag får säga det själv.

 

arets-blogginlagg