Häromdagen höll vi den sista delen i Social Media Works, en fullbokad utbildning om sociala medier för Företagarna i Höör. Ett dussin företagare deltog i tre workshops om marknadsföring och varumärkesutveckling på den sociala webben.

Nu planerar vi inför 2013 och är öppna för fler samarbeten med företag, kommuner och föreningar. Lite längre ner kan du bekanta dig med programmet för Social Media Works. Om det låter intressant kan du alltid skicka ett mail till daniel@manifesto.se så pratar vi mer. (Om det låter ointressant kan du göra likadant, och berätta vad du hellre skulle vilja se på programmet.)

Social Media Works, del 1

Social Media Works är ett utbildningspaket med tre workshops. Varje del är två timmar lång:

1. Strategi och koncept.
Den första delen handlar om den sociala webbens möjligheter och hur man kan tänka när det gäller strategi och konceptutveckling. Vi går igenom hur man kan skapa ett större engagemang kring varumärket och arbetar sedan två och två utifrån de strategiska huvudnycklarna man måste ha med sig. För att ge tankarna en bättre acceleration jobbar vi både med ett fiktivt case och strategin för det egna varumärket.

2. Bloggar och innehåll.
Del två betonar vikten av att skapa innehåll som både är kreativt och långsiktigt. Vi pratar bland annat om varför företagsbloggar får större betydelse framöver. Vi går igenom publiceringssystemet WordPress och vad man bör tänka på när man publicerar innehåll på webben, inte minst för att stå på god fot med sökmotorerna. Samtidigt bloggar vi på Manifestos övningsblogg.

3. Plattformar och verktyg.
Vid det sista utbildningstillfället fokuserar vi på det praktiska. Vi går igenom vad man behöver veta för att jobba effektivt på plattformar som t.ex. Facebook, Twitter ochYoutube. I takt med att det sociala medielandskapet mognar blir det viktigare att hålla koll på var det största och starkaste engagemanget finns, än på vilka kanaler som har flest användare. Därför tittar vi också på vilka plattformar som blomstrar just nu. Del tre lägger den praktiska grunden du behöver innan du lyfter ut ditt varumärke i de sociala kanalerna.