Årets bästa bloggare och bästa blogginlägg på produktdesigner.se

Just nu pågår Malmö högskolas produktdesigners examensutställning på Form Design Center i Malmö. Precis som förra året har vi utvecklat bloggen produktdesigner.se och coachat klassens bloggare, som får klart godkänt även som bloggare. Vi vill premiera några av dem för särskilt goda sociala medieinsatser. »Årets bästa bloggare« och »Årets bästa blogginlägg« belönas med The Strategic Designer, en nyutkommen bok av David Holston, som vi tror är värd att läsa även efter examen.

PRD08, som klassen heter, har många bra bloggare och en av dem lyckades hitta en formtopp mitt under sin egen designprocess. Med ett stort mått av konsekvens och intelligens har denna bloggare skapat stor förståelse för vad examensarbetet handlar om. Vi har följt bloggandet ända från den första Brainstormingen. Vi blev oerhört nyfikna på boktipset (Green is the new black). I blogginlägget Prototyp på gång avslöjas precis så mycket att vi börjar längta efter att se verket i fullbordat skick. Till och med Rapportskrivning blev oerhört spännande i denna duktiga bloggares händer. Priset för »Årets bästa bloggare« på produktdesigner.se går till Jennifer Lempinen. Bra bloggat Jennifer!

Årets bästa blogginlägg: Årets upplaga av produktdesigner.se innehåller åtskilliga roliga/intressanta/vackra blogginlägg. Ett av dem sticker dock ut lite extra eftersom det är ett så makalöst bra exempel på WIIFT (What’s In It For Them). Att presentera smarta tips tyder på social kompetens, en välkänd framgångsfaktor på den sociala webben. Med en iögonfallande Design-It-Yourself-pedagogik och rolig iscensättning har Victor Johansson skapat årets bästa blogginlägg på produktdesigner.se.

I den här kategorin delar vi ut ett tröstpris till Malin Tuvesdotter för hennes underbara dramatisering av ett tragiskt ögonblick som alla kreatörer känner igen. Malins blogginlägg Kill Your Darlings! har det både twittrats och retweetats om. Även Malin får The Strategic Designer.

Sist men inte minst vill vi lyfta fram Louisa Johansson. Louisas betydelse för årets upplaga kan knappast överskattas. Även Louisa har varit närmast självlysande på bloggen och tagit ansvar för Produktdesign 2011 ända från början. Louisa får Marty Neumeiers Innovation Toolkit. Tack Louisa!