Bra böcker om strategisk design och designstrategi

I veckan fick vi besök av en produktdesignklass från Malmö högskola. De undrade om vi hade några tips på bra böcker om man vill lära sig mer om strategisk design i allmänhet och i synnerhet om designstrategi. Jag lovade att fixa en bra läslista så här kommer ett urval från vårt eget bibliotek.

Mina förstahandsval är tre böcker av Marty Neumeier: The Brand Gap, Zag och The Designful Company. Det är de enda böckerna jag tycker att man behöver investera i för det är böcker man gärna vill återkomma till. På ytan är Marty Neumeiers böcker lättästa men det är en bedräglig enkelhet för de innehåller mycket att tänka på. En annan intressant bok är God design bygger starka varumärken (utgiven på Quo Vadis) som kom för några år sedan.

I Storbritannien tillhör Wolff Olins de mer etablerade på fältet strategisk design. The New Guide To Identity är ett bra verk för den som är intresserad av varumärkesidentitet. Då vill jag också nämna danske Per Mollerup, som har skrivit flera böcker. Allt från storslagna Marks of Excellence till de mer blygsamma volymerna Design att leva med och Design er ikke noget i sig selv. Alla tre är värda att läsa. Detsamma gäller Olle Eksells böcker. Den kändaste är Design = Ekonomi men det finns tre böcker till i samma serie.

Har du själv några bra lästips? Komplettera gärna vår lista genom att kommentera.