Platsvarumärken har unika marknadsföringsfördelar

Platser har stora fördelar jämfört med andra varumärkeskategorier, till exempel snabbrörliga konsumentvaror. När det gäller kommunikation utnyttjar vi framför allt tre av platsvarumärkets fördelar:

1. Den latenta välviljan mot hemorten. De flesta människor vill gilla den plats där de bor, arbetar eller studerar, och välvilja kan utvecklas till engagemang. I Söderhamn upplevde kommunen att Youtube-filmer med fulla ungdomar gav fel bild av stan. Vi tog initiativ till en reklamfilmstävling för ungdomar som förändrade Youtube-bilden totalt.

2. Det finns inget ”platsbrus”. Intresset för platser är stort, så länge du inte enbart förlitar dig på köpta kanaler. I Malmö lät vi polisens 100 volontärer dela ut en ”plånbok” om den svarta ekonomin på stan. Kampanjen gick även på nätet och i traditionella medier. Enligt branschtidningen Resumés jury var Heja Malmö årets bästa kampanj i Skåne, alla kategorier.  

3. Lokal media har också känslor för platsen. I Helsingborg öppnade vi ”världens minsta designmuseum”. I två års tid arrangerade vi, med hjälp av 18 praktikanter från sex olika länder, tio utställningar med 28 utställare. All lokala tidningar var med på noterna från dag ett. På premiärdagen lyfte Helsingborgs Dagblad hela förstasidan på Kultur & Nöjesdelen för att med en minimal notis berätta om världens minsta designmuseum.

Platsutveckling handlar om att få boende och besökare att se platsen med nya ögon. Lyckas du med det får du hjälp med marknadsföringen och behöver inte längre köpa in dig i dyra och allt mindre effektiva kanaler.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *