Det finns inga tjuvstarter i näringslivet.

SocialaMedier SocRev_2257_1800px

När vi skrev den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, tyckte en och annan att vi hade tur eftersom boken kom precis när intresset började vakna. De flesta vet att tur och timing bara är ytligt bekanta. »Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag«, som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden.

Vårt nyhetsbrev Trends & Brands gör vi för att du ska få turen på din sida. Maila till oss så får du en liten kostnadsfri trendrapport en gång i kvartalet. Våra böcker om sociala medier är slutsålda men här kan du ladda ner dem gratis (och även Logoboken: om varumärkets största gemensamma nämnare).

Bok nummer tre om sociala medier i startgropen

Efter två böcker om sociala medier (Den sociala revolutionen – slutsåld och tillgänglig för gratis nedladdning via länken – och Sociala? Medier – En antologi om en ny tid) jobbar vi just nu på den tredje. Arbetsnamnet är Why Your Returns Are Love, och boken kommer bl.a. att ta upp den sociala webbens lönsamhet i termer av mål, mätningar och kommunikativ effekt. Hur mäter företagen sitt arbete i sociala medier? Vad får de ut av sin närvaro i det nya medielandskapet? Och varför väljer vissa att inte satsa i social media?

 

Sociala mediekompassen


Sociala mediekompassen. (© Manifesto. Ange källan om du använder bilden.)

Manifesto donerade böcker och talade om sociala medier på Malmö Stadsbibliotek

I tisdags arrangerade Almi företagspartner Business & Digitala Medier på Malmö Stadsbibliotek. Manifesto och nio andra företag var inbjudna för att presentera sina respektive erbjudanden. Företagen representerade ett brett spektrum inom digitala medier. Manifesto var dock ganska ensamma om att ha ett tydligt fokus på sociala medier. De andra företagen var mer inriktade på digital reklam, t.ex. Google annonsering, Facebook annonsering, sökmotorannonsering och e-postmarknadsföring. Sökmotoroptimering och Augmented Reality var två andra teman. Varje anförande var satt till sex minuter och flera av talarna hamnade i svår tidsnöd, vilket gjorde att man tyvärr gick miste om viktiga poänger.

Sofia Murray på Stadsbibliotekets Företagsservice hade satt ihop en läslista på böcker om digitala medier, som glädjande nog toppades av Sociala? Medier? En antologi om en ny tid. Som av en händelse hade Michael Nilsson med sig ett par böcker till biblioteket eftersom vi hade kunnat konstatera att ett av bibliotekets exemplar hade försvunnit. Nu finns det två nya exemplar som för tillfället befinner sig på inbindning men som snart är klara för utlån.

Ett femtiotal personer deltog i eventet. Flera av dem har redan anmält sig till våra öppna seminarier om sociala medier.

Social Media Works utkommer i februari 2012

Vi jobbar för fullt med att utveckla vår tredje bok om det sociala medielandskapet. Det blir en casebok där vi samlar så många praktikfall vi bara kan. Vad funkar i sociala medier och vad funkar inte? I den här boken kommer vi framför allt att koncentrera oss på effekterna av sociala medier. Även denna gång kommer vi att samarbeta med andra skribenter. Först ut att presentera sitt kapitel är Maja Petersson.

Maja: »Vad gör man när ingen längre tror på reklam, kändisuttalanden eller sponsrade bloggar? Jo man får väl helt enkelt börja mena det man säger, och fysiskt göra det. Sociala medier är troligtvis det billigaste och mest effektiva sättet att sprida information. Det är som ett globalt fikarum där det som är roligt, intressant, fascinerande, idiotiskt, upprörande eller gratis får mest utrymme och berättas vidare genom bloggar, Facebook och Twitter. Genom att sluta spendera reklambudgeten på dyra helsidor och 30 sekunders klipp kan man göra något som genererar långt mycket mer engagemang hos kunderna och trovärdighet till varumärket. I de case jag har valt har kunden antingen tagit sin slogan ett steg längre eller gjort något istället för att satsa på ett tomt budskap och framför allt har de gett någonting tillbaka för tiden de lånar. Egentligen är det ganska enkelt, om du gör något som folk uppskattar kommer de att berätta det för fler. Sociala medier är inte magi, men det kan bli en megafon för dem som gör något bra.«

Intervju i coachbranschen.se (Yes, we love online media.)

Nu skriver coachbranschen.se om Sociala? Medier? En antologi om en ny tid. Här hittar ni ett rykande färskt litet reportage om boken, Heart Directors och sociala mediecoacher. Intervjuaren heter Karin Christofferson och är inte bara intresserad av social media utan även chefredaktör för coachbranschen.se. Jag passade på att berätta för Karin vad mitt jobb går ut på och eftersom jag inte kunde bifoga hela min arbetsbeskrivning ser ni den här:

Sociala? Medier? – Beskrivning och beställning

Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid är en bok som är bred nog att rymma 36 skribenters syn på det sociala medielandskapet. Och djup nog att inkludera några av landets främsta profiler inom ämnet.

I boken betraktas den sociala webben dels ur ett marknadsföringsperspektiv; copywriters och sociala mediecoacher ger sin syn på saken, dels utifrån andra aspekter i kapitel från exempelvis forskare, journalister, jurister, pedagoger och studenter.

Baksidan med en lista över författarna och vad de skriver om:

Så här skrev Femina i mars 2012:  »En ovanligt intressant bok om nutidsfenomenet sociala medier, angripet av 36 skribenter med olika yrken och infallsvinklar. Vi måste inte alla bli experter, men att blunda helt för det nya medielandskapet fungerar inte längre. Dessutom är det kul! Börja med den här boken, och om du redan är inne i matchen – använd läsningen till att fördjupa dig i samhällsperspektivet.«

Du kan beställa Sociala? Medier? direkt från oss eller från din ordinarie bokhandel. Enklast är att maila till michael@manifesto.se för att göra din beställning.

Boken kostar 250 kr exkl. moms och frakt. Om du har vägarna förbi vårt kontor i Helsingborg kan du spara in frakten genom att handla direkt från oss. Välkommen in.

Vinnarna i »Tweet eller dubbelt!«

Inför boksläppet av Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid ordnade vi en liten tävling på Twitter, där tre vinnare kammade hem 2 exemplar av boken var. Nu säger vi grattis till vinnarna:  Jenny Arvidsson, Claes Kanold och Rutger Hagstad. Ni får hem 2 böcker var genom att maila era adresser till michael@manifesto.se. Lina Larsson tilldelas även ett exemplar som stöd i uppsatsskrivandet. Grattis!

Sociala? Medier? - En antologi om en ny tid

Boksläpp och releasekalas

I fredags släpptes Sociala? Medier? – En antologi om en ny tid. För att fira öppnade vi dörrarna för bokens författare, och en lång rad andra trevliga gäster. På schemat stod mingel, bokprat, varierande drycker samt en och annan tapaskorv. Så här kunde det se ut under kvällen:


Anders Printz, Jesper Yngvesson, Claes Foxérus och Mattias Åkerberg testar tapaskorv.


Sociala? Medier? Releasefest
Maria Hillerström, Terrie Warren, Donna Carlsson, Bernt Karlsson och Veronika Bjurman är sociala i början av kvällen. (Och senare också såklart)


Sociala? Medier? Releasekalas
Maria Hillerström och Joel Callegari gillar läget.  Daniel Persson, Pål Arthursson och Bernt Karlsson kollar in nya boken i bakgrunden.

Fler bilder och bokinfo finns på Facebook-sidan. Tack alla ni som var på plats och gjorde kalaset till årets trevligaste hittills!