När 2 varumärken blir 1

När de lokala energibolagen i Vetlanda och Sävsjö bestämde sig för att gå under gemensam flagg – Njudung Energi – fick Manifesto uppdraget att utveckla det nya varumärkets strategi och identitet. Att två olika företagskulturer ska förenas ger varumärkesanalysen en extra dimension. Förutom strategi- och designarbetet omfattade uppdraget kund- och medarbetarundersökningar och ett antal workshops i både Sävsjö och Vetlanda.

Wegoism fick premiär i Umeå

Mitt föredrag om det interna varumärkesarbetet fick premär i Umeå, en stad som har utvecklats i rekordfart sedan sist jag var där för tjugo år sådan. Då var det filmfestivalen som lockade, denna gång inledde jag marknadsföreningens höstsäsong. Det är åtta år sedan jag skriv mina första artiklar om hur man utvecklar den interna varumärkeskulturen, först nu märks det att intresset har vaknat ordentligt. Nästa föredrag om intern varumärkesutveckling – Wegoism som jag kallar processen – äger rum under näringslivsveckan i Helsingborg den 6 oktober då Marknadsföreningen intar Dunkers kulturhus. Här är några deltagarröster från Umeå:
160826 IMG_2159

»Arrangemanget fungerade mycket bra och jag har fått många positiva kommentarer från deltagare. Så en uppföljning tycker jag absolut kan vara på sin plats så småningom.«
–Nils Paulson, ordförande för Marknadsföreningen Umeå. (Min uppdragsgivare.)

»Tack för en fantastisk föreläsning, väldigt tydlig och underhållande.«
–Jörgen Lindqvist, affärsområdeschef, Nolia AB

»Tack för en suverän föreläsning på frukostklubben.«
Camilla Söderlund, kommunikatör, Umeå kommun

»Vill gärna passa på att tacka för föreläsningen. … Såväl framförande som innehåll var bra och jag ser att jag kan bära med mig en hel del tankar, vad vi gör bra och vad vi behöver göra bättre.«
–Clas Högvall, manager, Tieto DU Radio Europe

»Tack för en intressant och bra föreläsning.«
Ulrika Leijerholt, Doktorand, Handelshögskolan vid Umeå universitet

 

Ett nytt varumärke ser dagens ljus

Att två varumärken ska bli ett händer inte allt för ofta. Därför är det en spännande resa som vi gör tillsammans med två lokala energibolag, Vetlanda Energi och Teknik AB (Vetab) och Sävsjö Energi AB (Seab). Ett samarbete bolagen emellan finns sedan tidigare men nu lägger vi den strategiska grunden till ett nytt, gemensamt varumärke – Njudung Energi.

Under våren har vi genomfört kund- och medarbetarundersökningar och ett antal kund- och medarbetarworkshops för de båda bolagen. Företagsledningen har verkligen lagt sig vinn om att personalen ska känna sig delaktig i processen. På bilden presenterar vår varumärkesstrateg Michael Nilsson huvuddragen i varumärkesanalysen för Vetabs och Seabs medarbetare under ett morgonmöte.

IMG_0659 Vetab Seab 160513

Med utgångspunkt i analysen och ett antal workshops har vi utvecklat en varumärkesstrategi som ska bidra till att stärka känslan för Njudung Energi. Våra undersökningar visar att båda bolagen har mycket varumärkeskapital att bygga vidare på och det vill vi naturligtvis ska vara grunden för det nya varumärket. Samtidigt är vi fullt medvetna om att ett nytt namn också gör det möjligt att föra in nya ingredienser i varumärkesarbetet.

För närvarande är vi i full färd med att designa varumärkets identitet, i första skedet logotypen. Därefter ska vi utveckla ett grafiskt profilprogram och en designmanual som stödjer identiteten i den praktiska tillämpningen.

Platskontoret blir Trends & Brands

Nu blir vårt nyhetsbrev Platskontoret en kvartalsvis trendrapport. I Trends & Brands skriver vi fortfarande om platser och varumärken men också om trender och tendenser. Trend Management blir allt viktigare för varumärkesutveckling. I det första numret hämtar vi inspiration i de småländska skogarna och i Norrköpings industrilandskap. Modevetaren Hanna Cronsjö har besökt Formex-mässan och en modeutställning på Liljevalchs i Stockholm. Vi skriver om politikens betydelse inom place branding och så berättar vi varför vissa varumärken vinner. Klicka på bilden för att ta del av första numret.

Vill du ha en gratisprenumeration, maila till info@manifesto.se så får du en färsk trendrapport fyra gånger om året. (Om du redan är prenumerant på Platskontoret behöver du inte göra något.)

Trends_Brands_nr1_2016-1

Det finns inga tjuvstarter i näringslivet.

SocialaMedier SocRev_2257_1800px

När vi skrev den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, tyckte en och annan att vi hade tur eftersom boken kom precis när intresset började vakna. De flesta vet att tur och timing bara är ytligt bekanta. »Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag«, som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden.

Vårt nyhetsbrev Trends & Brands gör vi för att du ska få turen på din sida. Maila till oss så får du en liten kostnadsfri trendrapport en gång i kvartalet. Våra böcker om sociala medier är slutsålda men här kan du ladda ner dem gratis (och även Logoboken: om varumärkets största gemensamma nämnare).

Resultatet. Resultatet. Resultatet.

CMP ppt start1

Förlåt om vi verkar tjatiga men i slutändan är det bara resultatet som räknas. Vartenda större uppdrag vi har fått de senaste åren har tillkommit på direkt förfrågan från kund, t.ex. strategiska varumärkesarbeten för Mariestad, Kristinehamn, Söderhamn och Landskrona. Likaså Heja Malmö-kampanjen, uppdraget för Njudung Energi samt två visionsarbeten för Copenhagen Malmö Port – för hamnarna i Malmö respektive Köpenhamn (bilden).

Alla har vänt sig till oss för att de gillar något vi har gjort eller för att de har hört talas om oss. Det som skapar goda resultat är att allt vi gör utgår från våra kunders målsättningar. I Malmö förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj i Skåne, om man ska tro branschtidningen Resumés jury. I Söderhamn hjälpte vi kommunen till deras första positiva befolkningsnetto på 21 år. (Och fick ett nytt strategiuppdrag för grannkommunen Hudiksvall.) Att kunder lyfter luren är det bästa kvitto man kan få på att det lönar sig att göra ett bra jobb.

Goodreel – Sveriges första filmbassad

Goodreel gruppbild

Goodreel är ett filmprojekt under ledning av Manifesto. Processen är workshopbaserad och bygger på idén om co-creation, dvs. att invånare själva är med och skapar bilden av sin stad. Elva helsingborgare har deltagit i projektet, som är delfinansierat av Visionsfonden i Helsingborgs stad.

Vi på Manifesto har fungerat som projekt- och workshopledare och producerat sajten Goodreel. Se Sveriges första filmbassadörer och deras filmer här.

På övre bilden syns de flesta av deltagarna i Goodreel, från vänster övre raden: Casper Jarmo, Thea Råvik, Filippa Stålnacke, Laimonis Brakks. Nedre raden: Ingrid Sarvik, Caroline Troedsson, Andreas Sandskär och Sara Vaughn. Bilden här nedan: Viktor Wiberg och Olivia Sträng. 

Viktor Olivia

Ny utbildning: Destinationsutveckling och besöksdesign

Workshop hos Manifesto. Foto: Sara Vaughn

Om besöksindustrin ska bli en svensk basnäring behöver tre saker hända: 1. Många svenska destinationer måste bli betydligt mer konkurrenskraftiga. 2. Generellt sett måste kompetensen i näringen höjas. Och sist men inte minst (3.) måste vi få in ett större mått av varumärkestänkande. I dag marknadsförs fortfarande många destinationer utan strategi i största allmänhet och utan internetstrategi i synnerhet. Vår utbildning Destinationsutveckling och besöksdesign är utvecklad för dig som redan arbetar med destinationsmarknadsföring, eller som brinner för att få göra det. Teoretiska kunskaper varvas med praktiska moment där du successivt får utveckla en strategisk plan för ditt eget destinationsvarumärke. Utbildningen är skapad i nära samarbete med yrkesverksamma destinations- och näringslivsutvecklare och ges både som distans- och uppdragsutbildning.

Kursstart i september. Här kan du ladda ned kursprogrammet och läsa mer om utbildningen.

Bilden ovan är hämtad från vår Branding Sweden workshop. Foto: Sara Vaughn.

Ny utställning: Social design

Louisa_0443 LR

Årets första utställning på Branding by Design Center handlar om social design. Hur kan designtänkande bidra till samhällsutveckling? Hur många människor behövs för att skapa förändring i en organisation, en kommun eller nation? Det är ett par av frågorna utställningen  Social Design: samhällsinnovation och intraprenörskap söker svar på.

Social Design har premiär lördagen den 22 februari. På premiärdagen har vi en öppen workshop som startar kl 13. Temat är vad bjuder du på när du väntar besök? Utställningen visas även lördagen den 1 mars, kl 13 talar en av våra medproducenter Louisa Szücs Johansson. Då är Louisa nyss hemkommen från en 14-dagars workshop i Indien med syfte att utveckla en av världens största städer. Louisa kommer att berätta om sina erfarenheter från workshopen Interdesign Mumbai : Humanising a Metropolis.

De här två lördagarna visas utställningen kl 11 till 16. I möjligaste mån visar vi utställningen även vid andra tider. Grupper kan boka specialvisningar via vår info-adress.

 

Workshops och föredrag

Föredrag
Vi anlitas ofta som föreläsare och workshopledare inom sociala medier, varumärkestänkande, branding, design, strategiarbete, kampanjplanering, reklamfilm, intern varumärkesutveckling, inredning som varumärkesbygge och kreativt skrivande.

 

Workshops
Det krävs en hel del magkänsla om man ska lyckas utveckla ett varumärke, men oddsen blir betydligt bättre om man försäkrar sig om att det är en gemensam magkänsla. En workshop är ofta ett bra sätt att sprida känslan för  det egna varumärket, och att sprida kunskap, förstås.

Andra bra workshopteman är trend management/omvärldsanalys, vårt varumärke, inredning som varumärkesbygge, för att bara ta några exempel. Vi har utvecklat ett särskilt koncept för workshops inom ramen för design- och varumärkesarbetet.

Vi har ett utbildningspaket för sociala medier, med workshops, föredrag och howroom. Maila till Michael om du vill veta mer.

 

Exempel på uppdrag – föreläsningar och workshops:

Scan Coin Sales Conference 2010 Mallorca: From world wide web to Win Win Win (Två föredrag om sociala medier för dotterbolag och återförsäljare)

Söderhamns kommunstyrelse: Söderhamn och varumärket (föredrag om platsmarknadsföring)

Marknadsföreningen i Malmö (MiM)Den sociala revolutionen (föredrag om sociala medier)

Cap & Design Live: Sociala medier för reklambyråer (föredrag om sociala medier för reklambyråer i Göteborg)

Branding Danmark (intressentorganisation som arbetar med marknadsföringen av Danmarks nationella varumärke): Tribal/Viral/Social (Workshop om sociala medier)

Stockholm Business Region: Om konsten att skapa en upplevelse (föredrag om platsmarknadsföring)

Lundaland: Om platsen och identiteten (föredrag om platsmarknadsföring)

POFF: Om platsen och upplevelsen (föredrag om konstnärers potentiella roll i platsmarknadsföringen)

Civilekonomerna i Helsingborg: Sociala medier och andra sociala medier

Mentorskapsakademin/Expandera: Omvärldsbejakning: Att tacka ja till förändring

Creative Day 2009 i Stockholm, Göteborg och Malmö: Creative Spaces – Rum för kreativitet

Marknadsföreningen i Malmö (MiM): The Future of Branding

Göteborg International Film Festival: 90 minuter 1900-tal: en reklamfilmsodyssé

Humanistdagarna vid Göteborgs universitet: Om varans olidliga lätthet

Valentin Byhr reklambyrå: workshop om reklamfilm

Industrihistoriska föreningen i Skåne: Den svenska reklamfilmen

Exempel på undervisningsuppdrag/föredrag på skolor:

Forsbergs skola i Malmö, huvudlärare i copywriting

AcadeMedia i Malmö, huvudlärare i kampanjplanering

AcadeMedia i Malmö, Brand Day: Hur man skapar ett eget varumärke

ProCivitas Gymnasium i Malmö: varumärken och varumärkestänkande

Malmö högskola: Att sälja sig själv och sina tjänster