Det finns inga tjuvstarter i näringslivet.

SocialaMedier SocRev_2257_1800px

När vi skrev den första svenska boken om varumärkesutveckling i sociala medier, tyckte en och annan att vi hade tur eftersom boken kom precis när intresset började vakna. De flesta vet att tur och timing bara är ytligt bekanta. »Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag«, som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden.

Vårt nyhetsbrev Trends & Brands gör vi för att du ska få turen på din sida. Maila till oss så får du en liten kostnadsfri trendrapport en gång i kvartalet. Våra böcker om sociala medier är slutsålda men här kan du ladda ner dem gratis (och även Logoboken: om varumärkets största gemensamma nämnare).

Malmö stad och Polisen. Kommunikationsstrategi, kampanjproduktion.

PROBLEM: Malmö stad och Polisen ville få Malmöborna att förstå sambandet mellan den organiserade brottsligheten och de val många gör i vardagen.

LÖSNING: Vi skapade avsändaren Heja Malmö och förvandlade moralproblematiken till plånboksfrågor.

RESULTAT: Redan de första mätningarna visade en förändrad attityd till svart taxi, svartklubbar, smuggelcigaretter etc. En annan positiv effekt var att kampanjen stärkte Malmö stad och Polisen internt. Enligt Resumés jury var Heja Malmö den bästa kampanjen i Skåne 2012, alla kategorier.

Heja Malmö, kampanj för Malmö stad och Polisen

Söderhamn. Varumärkesstrategi, förankringsarbete.

PROBLEM: Söderhamn vill minska utflyttningen och få folk att flytta in till kommunen.

LÖSNING: Som vanligt undvek vi att basera varumärkesstrategin på kärnvärden och tog i stället fasta på de styrkor som var mest utslagsgivande. Vi »förbjöd« abstrakta begrepp som implementering och såg till att förankringsarbetet blev konkret och målinriktat.

RESULTAT: Första effekten var att varumärkesstrategin även blev en del av politiken. Vid årsskiftet 2013/14 kunde Söderhamn konstatera att kommunen ökat med 240 personer, Söderhamns första positiva befolkningsnetto på 21 år.

Söderhamns varumärkesplattform

Söderhamn. Taktisk rådgivning.

PROBLEM: Söderhamns kommun tyckte att det var tråkigt att det mesta man såg av stan på Youtube var berusade tonåringar som filmade varandra.

LÖSNING: Kommunen tänkte göra en officiell informationsfilm som visade upp stan från sin bästa sida. Vi föreslog att Söderhamn i stället skulle göra en lokal reklamfilmstävling riktad till kommunens ungdomar.

RESULTAT: 13 tävlingsbidrag fick över 11 000 visningar, och effekten av detta var att Youtube-bilden av Söderhamn blev en helt annan. Allt till priset av en kamera i förstapris, vilket resulterade i en besparing på ett antal sköna skattekronor.

Söderhamn youtube flera

CCS Healthcare, varumärket Dax. Kommunikationskoncept, kampanjproduktion.

PROBLEM:  Handdesinfektion är inte en varumärkeskategori som konsumenter funderar särskilt mycket över.

LÖSNING: Folk vill inte desinficera sina händer, men de vill gärna hålla sig friska. Genom att introducera konceptet »friskhandvård« fick Dax ett nytt strategiskt fokus .

RESULTAT: CCS Healthcare fick en kanal där de kunde arbeta med ett bredare perspektiv på handhygien, och samtidigt besvara många av de frågor som finns på området. Dax är fortfarande marknadsledare.

DAX CCS_Bättringsvägen 640px DAX, CCS Healthcare

Friskhandvård, sajt för CCS Healthcare

Malmö högskola, produktdesignprogrammet. Strategi för sociala medier, blogg, coaching.

PROBLEM: Hur presenterar man första examenskullen produktdesigner från en ny utbildning?

LÖSNING: Vi skapade bloggen produktdesigner.se där examensstudentera själva fick blogga om sina projekt. Vi uppvaktade tidningarna på deras hemorter och fick dem att skriva om studenterna.

RESULTAT: Ökat söktryck på utbildningen. Ökad stolthet för utbildningen bland studenterna, inte minst sedan examensutställningen hade genererat helsidor. Domännamnet produktdesigner.se ledde till att även sökmotorerna älskade utbildningen.

Malmö högskola Produktdesigner

Future Story 2014 – vårt nya framtidsseminarium

Future story Manifesto

Torsdagen den 21 november är det premiär för Future Story 2014. Till skillnad från våra tidigare framtidssseminarier tar vi nu ett lite större grepp om näringslivet. Även den här gången handlar det till viss del om sociala medier, men också om hållbar marknadsföring, den digitala industrialismen och om ambassadoers, som utvecklar ditt varumärke utan att du behöver göra reklam.

På programmet, som du kan ladda ned här:

• Dislike-knappen. Sociala medier som du aldrig har sett dem.  

• När grönt blir lönsamt. Hållbar marknadsföring. 

• World Wide Workshop. Den digitala industrialismen. 

• Ambassadoers. Varumärkesutveckling utan reklam. 

Fjolårets arrangemang i Helsingborg – Generation ÅÄÖ – fick vi flytta till större lokaler på SHIP på grund av det stora intresset. Eftersom vi har egna lokaler i  år har vi däremot ett begränsat antal platser. Vi hoppas att få se de som är mest intresserade av framtiden ombord på premiären. Först till kvarn, eller rättare sagt först till Henry Dunkers plats 3.

 

Varumärket i sociala medier – ny utbildning med start i april

Det senaste tillskottet i vår utbildningsserie Framtidsakademin är en kurs i digital marknadsföring. Varumärket i sociala medier är ett paket med två workshops som ger dig bättre förutsättningar att lyckas på den sociala webben. Utbildningen varvar föredrag och övningar och ger dig både teoretiska och praktiska kunskaper.

Vi tar oss an det sociala medielandskapet i två moment:
1. Strategi och koncept.
2. Innehåll och verktyg.

Kursen hålls hos Manifesto i Helsingborg, eller som uppdragsutbildning i en lokal nära dig. Information om utbildningen och hur du anmäler dig hittar du  i programmet:
Framtidsakademin: Varumärket i sociala medier (pdf)

Varumärket i sociala medier, program

Vad sägs om ett utbildningspaket med tre workshops i sociala medier?

Häromdagen höll vi den sista delen i Social Media Works, en fullbokad utbildning om sociala medier för Företagarna i Höör. Ett dussin företagare deltog i tre workshops om marknadsföring och varumärkesutveckling på den sociala webben.

Nu planerar vi inför 2013 och är öppna för fler samarbeten med företag, kommuner och föreningar. Lite längre ner kan du bekanta dig med programmet för Social Media Works. Om det låter intressant kan du alltid skicka ett mail till daniel@manifesto.se så pratar vi mer. (Om det låter ointressant kan du göra likadant, och berätta vad du hellre skulle vilja se på programmet.)

Social Media Works, del 1

Social Media Works är ett utbildningspaket med tre workshops. Varje del är två timmar lång:

1. Strategi och koncept.
Den första delen handlar om den sociala webbens möjligheter och hur man kan tänka när det gäller strategi och konceptutveckling. Vi går igenom hur man kan skapa ett större engagemang kring varumärket och arbetar sedan två och två utifrån de strategiska huvudnycklarna man måste ha med sig. För att ge tankarna en bättre acceleration jobbar vi både med ett fiktivt case och strategin för det egna varumärket.

2. Bloggar och innehåll.
Del två betonar vikten av att skapa innehåll som både är kreativt och långsiktigt. Vi pratar bland annat om varför företagsbloggar får större betydelse framöver. Vi går igenom publiceringssystemet WordPress och vad man bör tänka på när man publicerar innehåll på webben, inte minst för att stå på god fot med sökmotorerna. Samtidigt bloggar vi på Manifestos övningsblogg.

3. Plattformar och verktyg.
Vid det sista utbildningstillfället fokuserar vi på det praktiska. Vi går igenom vad man behöver veta för att jobba effektivt på plattformar som t.ex. Facebook, Twitter ochYoutube. I takt med att det sociala medielandskapet mognar blir det viktigare att hålla koll på var det största och starkaste engagemanget finns, än på vilka kanaler som har flest användare. Därför tittar vi också på vilka plattformar som blomstrar just nu. Del tre lägger den praktiska grunden du behöver innan du lyfter ut ditt varumärke i de sociala kanalerna.