Resultatet. Resultatet. Resultatet.

CMP ppt start1

Förlåt om vi verkar tjatiga men i slutändan är det bara resultatet som räknas. Vartenda större uppdrag vi har fått de senaste åren har tillkommit på direkt förfrågan från kund, t.ex. strategiska varumärkesarbeten för Mariestad, Kristinehamn, Söderhamn och Landskrona. Likaså Heja Malmö-kampanjen, uppdraget för Njudung Energi samt två visionsarbeten för Copenhagen Malmö Port – för hamnarna i Malmö respektive Köpenhamn (bilden).

Alla har vänt sig till oss för att de gillar något vi har gjort eller för att de har hört talas om oss. Det som skapar goda resultat är att allt vi gör utgår från våra kunders målsättningar. I Malmö förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj i Skåne, om man ska tro branschtidningen Resumés jury. I Söderhamn hjälpte vi kommunen till deras första positiva befolkningsnetto på 21 år. (Och fick ett nytt strategiuppdrag för grannkommunen Hudiksvall.) Att kunder lyfter luren är det bästa kvitto man kan få på att det lönar sig att göra ett bra jobb.

Strategisk design är svaret på rätt frågor.

Bild på logotyp, diplom och guldmedalj för Svenska Designpriset

Vårt jobb handlar inte om att »snygga till« och »fräscha upp«. För oss är design ett strategiskt verktyg som ska skapa resultat, oavsett om det gäller logotyper, grafiska profiler, namnidentiteter eller en bokserie. Det är ingen slump att just Handelshögskolan i Stockholm är vår äldsta kund. De vet att även designkalkyler måste gå ihop. Vi har hjälpt Handels med god design sedan 2004, till exempel den uppskattade bokserien Forskning i Fickformat. Det känns fel att tävla i design för i de sammanhangen ligger fokus enbart på tycke och smak. Men det känns helt rätt att det var vi som fick uppdraget att designa identiteten till Svenska Designpriset.

 

Två utbildningar om Place Branding och Destinationsutveckling

Det händer att vi blir ombedda att tipsa om bra utbildningar inom platsmarknadsföring. Tidigare har vi saknat ett riktigt bra svar på den frågan. Nu är vi desto gladare att kunna presentera två egna utbildningar: Place Branding respektive Destinationsutveckling.

Under resans gång har vi haft hjälp av ett antal referenspersoner ute i näringarna. Vi vill passa på att tacka alla inblandade. Utan er hade vi knappast kunnat skapa ett lika spännande innehåll. Vi ger båda kurserna på distans med löpande kursstart.

Manifesto workshop 20141112_160514 bsk

Place Branding + Destinationsutveckling

UTBILDNINGSPROGRAM

Våra spetsutbildningar är utvecklade för dig som arbetar med plats- och destinationsutveckling, och för dig som vill göra det. All undervisning är casebaserad och du väljer själv vilken kontaktform du och dina lärare ska använda – skype, mail eller telefon.

 


 

PLACE BRANDING

1 termin på distans, eller som uppdragsutbildning

Här lär du dig att utnyttja de unika marknadsföringsfördelar som platser har jämfört med andra varumärkeskategorier. Vi identifierar strategiska utvecklingsteman utifrån varumärkets förutsättningar. Successivt skapar du en varumärkesanalys, som kan ligga till grund för strategi och plattform.

LEKTIONER: • Strategi för platsvarumärken • Varumärkesanalys • Målgrupper och intressenter • Differentiering/Unicitet • Att skapa värdeupplevelse • Värdet av samverkan • Mål, Mät, Möt • Marknadsföring i sociala medier • Planera för det oväntade • Effekter av platsmarknadsföring


 

DESTINATIONSUTVECKLING

1 termin på distans, eller som uppdragsutbildning

Destinationsutveckling omfattar allt från affärsutveckling till värdskap och bemötande. Här lär du dig
att utveckla det som är unikt genom att ta vara på platsspecifika värden, eller skapa nya. Det bästa sättet att nå goda resultat med begränsad marknadsföringsbudget är att fokusera på upplevelsen, en unik konkurrensfördel som hjälper destinationsutvecklaren att överlista mediebruset. Vi utvecklar en modell för samverkan och diskuterar hur du kan aktivera näringen för att få olika aktörer att dra åt samma håll.

LEKTIONER: • Strategi för destinationsvarumärken • Destinationsdesign • Värdskap och bemötande • Att styra försäljning • Destinationen och storyn • Turism och näringslivssamverkan • Turism som värdeskapare • Destinationens rollfördelning • Sociala medier • Effekter av destinationsutveckling

 


 

Varje kurs omfattar 10 lektioner. Med löpande kursstart kan du sätta igång när det passar dig, bestämma intensiteten i schemat och hur lång tid du vill ta på dig. (Vi rekommenderar en lektion var fjortonde dag.) Utbildningarna avslutas med diplomering. Kurserna kan också ges som uppdragsutbildning, hos oss eller i era egna lokaler.

Pris per kurs: 8 900 kr exkl. moms. (Grupp upp till fyra personer: 14 900 kr.) 20 % av beloppet faktureras vid anmälan, resterande vid kursstart, 10 dagars betalningstid. Anmälan är bindande. Uppdragsutbildningar offereras. För mer information, ring Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

Klicka här för att ladda ner programmet som pdf.

 

Malmö stad och Polisen. Kommunikationsstrategi, kampanjproduktion.

PROBLEM: Malmö stad och Polisen ville få Malmöborna att förstå sambandet mellan den organiserade brottsligheten och de val många gör i vardagen.

LÖSNING: Vi skapade avsändaren Heja Malmö och förvandlade moralproblematiken till plånboksfrågor.

RESULTAT: Redan de första mätningarna visade en förändrad attityd till svart taxi, svartklubbar, smuggelcigaretter etc. En annan positiv effekt var att kampanjen stärkte Malmö stad och Polisen internt. Enligt Resumés jury var Heja Malmö den bästa kampanjen i Skåne 2012, alla kategorier.

Heja Malmö, kampanj för Malmö stad och Polisen

Söderhamn. Varumärkesstrategi, förankringsarbete.

PROBLEM: Söderhamn vill minska utflyttningen och få folk att flytta in till kommunen.

LÖSNING: Som vanligt undvek vi att basera varumärkesstrategin på kärnvärden och tog i stället fasta på de styrkor som var mest utslagsgivande. Vi »förbjöd« abstrakta begrepp som implementering och såg till att förankringsarbetet blev konkret och målinriktat.

RESULTAT: Första effekten var att varumärkesstrategin även blev en del av politiken. Vid årsskiftet 2013/14 kunde Söderhamn konstatera att kommunen ökat med 240 personer, Söderhamns första positiva befolkningsnetto på 21 år.

Söderhamns varumärkesplattform

Findus Foodservices. Strategi för sociala medier, kampanjblogg och coaching.

PROBLEM: Findus ville lyfta frågan om kvaliteten på maten i äldreomsorgen.

LÖSNING: Vi skapade kampanjbloggen godarenyheter.se, och coachade företagets bloggare.

RESULTAT: Findus Foodservices fick en egen kanal som gav dem fria händer att kommunicera olika aspekter av matens betydelse i äldrevården, och än en gång kunde vi konstatera att en väl genomtänkt blogg även är ett effektivt verktyg för att stärka kulturen.

Findus Foodservices, Godare Nyheter

Folkhälsoinstitutet. Koncept, utomhus.

PROBLEM: Att få unga att använda kondom är lättare sagt än gjort. Hur når du ut i bruset med ett budskap som folk inte ens vill tänka på?

LÖSNING: Vi tror inte på skrämselpropaganda så vi tänkte tvärtom: vad är tråkigare än att använda kondom?

RESULTAT: Kampanjen gick utomhus lokalt i Malmö och Lund och varken förr eller senare har vi sett så mycket folk stanna upp inför reklamtavlor. Vissa pekade tillochmed ut affischerna för sina kompisar. Om vi ska tro Resumés jury var detta den bästa kampanjen i Skåne på över ett år.

Folkhälsoinstitutet

Vår första annons i Nya Kristinehamns-Posten (NKP).

Sedan i april samarbetar vi med Kristinehamns kommun. Vårt samarbete ska leda till en ny varumärkesstrategi och en ny kommunikationsplattform för Kristinehamn. I dagens nummer av Nya Kristinehamns-Posten slår vi ett slag för Kristinehamnare.com. Den här bloggen ska vara en samlingsplats för alla som vill vara med och göra Kristinehamn lite roligare. Manifesto har skapat bloggen och gjort annonsserien som publiceras i NKP under veckan. Den första annonsen ser ni här:

annons i NKP för bloggen Kristinehamnare.com

Inspirationskväll med Helsingborgs Gaseller

DI Gasell Louise Petra 640

Varje år utser Dagens industri de snabbast växande företagen i Sverige till utmärkelsen Gaseller. På Di’s årliga Gasellträffar bjuds företag in till möjligheten att få inspiration från andra företag, träffa de utnämnda Gasellerna och knyta värdefulla kontakter.

För att kunna bli utsedd till en Gasell krävs det att man uppfyller ett antal olika kriterier, bland dessa är att företaget har en omsättning som överstiger 10 Mkr, minst tio anställda, ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren och att man har sunda finanser. Läs mer på Di.

Gasellträffarna sträcker sig från Malmö i söder till Umeå i norr och i år var det premiär för träffen i Helsingborg. Manifestos AD Petra Lundin och designpraktikant Louise Dustler begav sig till Sundspärlan för en givande och inspirerande eftermiddag bland Gaseller och entreprenörer. På plats fick vi frågan ”Hur gör ditt företag för att växa i motvind?”. Som du kan se ovan på bilden från Dagens industri svarade vi att vi satsar på att synas mycket när andra inte gör det, framför allt i nya kanaler. Detta gör vi bland annat genom vår senaste satsning Branding by Design Center – världens minsta designmuseum som du hittar på vårt kontor på Henry Dunkers plats 3 i Norra Hamnen i Helsingborg, välkommen!

Vad sägs om ett utbildningspaket med tre workshops i sociala medier?

Häromdagen höll vi den sista delen i Social Media Works, en fullbokad utbildning om sociala medier för Företagarna i Höör. Ett dussin företagare deltog i tre workshops om marknadsföring och varumärkesutveckling på den sociala webben.

Nu planerar vi inför 2013 och är öppna för fler samarbeten med företag, kommuner och föreningar. Lite längre ner kan du bekanta dig med programmet för Social Media Works. Om det låter intressant kan du alltid skicka ett mail till daniel@manifesto.se så pratar vi mer. (Om det låter ointressant kan du göra likadant, och berätta vad du hellre skulle vilja se på programmet.)

Social Media Works, del 1

Social Media Works är ett utbildningspaket med tre workshops. Varje del är två timmar lång:

1. Strategi och koncept.
Den första delen handlar om den sociala webbens möjligheter och hur man kan tänka när det gäller strategi och konceptutveckling. Vi går igenom hur man kan skapa ett större engagemang kring varumärket och arbetar sedan två och två utifrån de strategiska huvudnycklarna man måste ha med sig. För att ge tankarna en bättre acceleration jobbar vi både med ett fiktivt case och strategin för det egna varumärket.

2. Bloggar och innehåll.
Del två betonar vikten av att skapa innehåll som både är kreativt och långsiktigt. Vi pratar bland annat om varför företagsbloggar får större betydelse framöver. Vi går igenom publiceringssystemet WordPress och vad man bör tänka på när man publicerar innehåll på webben, inte minst för att stå på god fot med sökmotorerna. Samtidigt bloggar vi på Manifestos övningsblogg.

3. Plattformar och verktyg.
Vid det sista utbildningstillfället fokuserar vi på det praktiska. Vi går igenom vad man behöver veta för att jobba effektivt på plattformar som t.ex. Facebook, Twitter ochYoutube. I takt med att det sociala medielandskapet mognar blir det viktigare att hålla koll på var det största och starkaste engagemanget finns, än på vilka kanaler som har flest användare. Därför tittar vi också på vilka plattformar som blomstrar just nu. Del tre lägger den praktiska grunden du behöver innan du lyfter ut ditt varumärke i de sociala kanalerna.