PR-prat eller resultat?

På senare år har jag konstaterat att tävlingar och diverse utmärkelser blir allt vanligare även i det offentliga. Det finns en uppsjö av ”Årets”-utnämningar om allt från digitalisering till stadsutveckling. Skrapar man lite på ytan visar det sig ofta att bara en bråkdel av Sveriges kommuner, exempelvis, har ingått i rankingen. Just detta talas det förstås tyst om när undersökningsresultatet marknadsförs.

Det är fullt förståeligt att många frestas att suga åt sig av berömmet, men det är olyckligt om det skapar ett PR-brus kring de jämförelser som är att räkna med. Jag tycker mig också se en tendens till att platsvarumärken som arbetar mycket med mer perifera rankings i sin marknadsföring inte lyckas lika bra i t.ex. Företagarnas och SKL:s jämförelser eller i i tidskriften Fokus ranking Här är bäst att bo. Det är dags att vi lär oss skillnaden mellan PR-prat och faktiska resultat. Detta var för övrigt Årets mest värdefulla blogginlägg, om jag får säga det själv.

 

arets-blogginlagg

 

Vad är skillnaden på kommunikation?

Bild på utomhuskampanj för Heja Malmö på gågatan i Malmö

Vad är det som gör att viss kommunikation fungerar när mycket annat inte gör det? Svaret kan sammanfattas med ett enda ord: Idélängd. Det pratas på tok för mycket om strategi och kreativitet. Och alldeles för lite om strategi och kreativitet.

Att du måste ha en stark kreativ idé är nog de flesta överens om, trixet är att inte nöja sig med det. Din idé ska kunna utvecklas över tiden och hålla för flera olika medier. Idag är många idéer av engångskaraktär och tyvärr är det ofta tomteblossen som belönas i reklamtävlingar. I verkligheten funkar långa idéer bättre.

När vi skulle hjälpa Malmö stad och Polisen att påverka Malmöbornas attityd till den svarta ekonomin, var vår idé att inte tala om rätt och fel utan att sätta prislappar på alla samhällsproblem. Vi arbetade helt integrerat och varvade en kampanjhemsida med Facebook, Twitter, annonser och utomhusreklam. Dessutom delade polisens volontärer ut en tryckt plånbok på stan. Successivt förvandlade vi kriskommunikation till årets kampanj alla kategorier (åtminstone om vi ska tro branschtidningen Resumé).

 

Två utbildningar om Place Branding och Destinationsutveckling

Det händer att vi blir ombedda att tipsa om bra utbildningar inom platsmarknadsföring. Tidigare har vi saknat ett riktigt bra svar på den frågan. Nu är vi desto gladare att kunna presentera två egna utbildningar: Place Branding respektive Destinationsutveckling.

Under resans gång har vi haft hjälp av ett antal referenspersoner ute i näringarna. Vi vill passa på att tacka alla inblandade. Utan er hade vi knappast kunnat skapa ett lika spännande innehåll. Vi ger båda kurserna på distans med löpande kursstart.

Manifesto workshop 20141112_160514 bsk

Place Branding + Destinationsutveckling

UTBILDNINGSPROGRAM

Våra spetsutbildningar är utvecklade för dig som arbetar med plats- och destinationsutveckling, och för dig som vill göra det. All undervisning är casebaserad och du väljer själv vilken kontaktform du och dina lärare ska använda – skype, mail eller telefon.

 


 

PLACE BRANDING

1 termin på distans, eller som uppdragsutbildning

Här lär du dig att utnyttja de unika marknadsföringsfördelar som platser har jämfört med andra varumärkeskategorier. Vi identifierar strategiska utvecklingsteman utifrån varumärkets förutsättningar. Successivt skapar du en varumärkesanalys, som kan ligga till grund för strategi och plattform.

LEKTIONER: • Strategi för platsvarumärken • Varumärkesanalys • Målgrupper och intressenter • Differentiering/Unicitet • Att skapa värdeupplevelse • Värdet av samverkan • Mål, Mät, Möt • Marknadsföring i sociala medier • Planera för det oväntade • Effekter av platsmarknadsföring


 

DESTINATIONSUTVECKLING

1 termin på distans, eller som uppdragsutbildning

Destinationsutveckling omfattar allt från affärsutveckling till värdskap och bemötande. Här lär du dig
att utveckla det som är unikt genom att ta vara på platsspecifika värden, eller skapa nya. Det bästa sättet att nå goda resultat med begränsad marknadsföringsbudget är att fokusera på upplevelsen, en unik konkurrensfördel som hjälper destinationsutvecklaren att överlista mediebruset. Vi utvecklar en modell för samverkan och diskuterar hur du kan aktivera näringen för att få olika aktörer att dra åt samma håll.

LEKTIONER: • Strategi för destinationsvarumärken • Destinationsdesign • Värdskap och bemötande • Att styra försäljning • Destinationen och storyn • Turism och näringslivssamverkan • Turism som värdeskapare • Destinationens rollfördelning • Sociala medier • Effekter av destinationsutveckling

 


 

Varje kurs omfattar 10 lektioner. Med löpande kursstart kan du sätta igång när det passar dig, bestämma intensiteten i schemat och hur lång tid du vill ta på dig. (Vi rekommenderar en lektion var fjortonde dag.) Utbildningarna avslutas med diplomering. Kurserna kan också ges som uppdragsutbildning, hos oss eller i era egna lokaler.

Pris per kurs: 8 900 kr exkl. moms. (Grupp upp till fyra personer: 14 900 kr.) 20 % av beloppet faktureras vid anmälan, resterande vid kursstart, 10 dagars betalningstid. Anmälan är bindande. Uppdragsutbildningar offereras. För mer information, ring Michael Nilsson, 0732-486186, eller maila michael@manifesto.se

Klicka här för att ladda ner programmet som pdf.

 

Goodreel – Sveriges första filmbassad

Goodreel gruppbild

Goodreel är ett filmprojekt under ledning av Manifesto. Processen är workshopbaserad och bygger på idén om co-creation, dvs. att invånare själva är med och skapar bilden av sin stad. Elva helsingborgare har deltagit i projektet, som är delfinansierat av Visionsfonden i Helsingborgs stad.

Vi på Manifesto har fungerat som projekt- och workshopledare och producerat sajten Goodreel. Se Sveriges första filmbassadörer och deras filmer här.

På övre bilden syns de flesta av deltagarna i Goodreel, från vänster övre raden: Casper Jarmo, Thea Råvik, Filippa Stålnacke, Laimonis Brakks. Nedre raden: Ingrid Sarvik, Caroline Troedsson, Andreas Sandskär och Sara Vaughn. Bilden här nedan: Viktor Wiberg och Olivia Sträng. 

Viktor Olivia

Goodreel – första filmworkshopen för ett rörligare och roligare Helsingborg

Goodreel workshop 20150221

Nu har vi sparkat igång vårt filmprojekt Goodreel som ska mynna ut i Sveriges första filmbassad. Häromveckan gick första workshopen av stapeln, två kvar innan de första filmerna kommer ut. Slutresultatet presenteras på Youtube och visas på Sveriges första filmbassad goodreel.se/helsingborg (web in progress). Håll utkik.

Goodreel/helsingborg har fått stöd av Visionsfonden i Helsingborgs stad.

Rösta på Manifesto!

KCAD 20140617_101140 1000px

I vår bransch är det val varje dag. Som konsulter blir vi inte bedömda efter vad vi lovar utan efter vad vi levererar. I Söderhamn ledde vår varumärkesstrategi till kommunens första positiva befolkningsnetto på 21 år. Och till att vi just nu hjälper grannkommunen Hudiksvall att utveckla strategin för deras varumärkesarbete.

Här är vårt partiprogram:

Skolan
Vi tycker att det är viktigt att studenter får kontakt med näringslivet. Därför tar vi emot 6–8 inhoppare om året, hittills omkring 60 studenter från olika utbildningar. Vi tjänar inga pengar på vår praktikantverksamhet men vi bjuder gärna på en del av vår arbetstid eftersom det är kul att ge ambitiösa studenter en idé om livet efter skolan.

Jobben
Eftersom strategisk varumärkesutveckling är en senior verksamhet har vi inga större möjligheter att anställa nyutexaminerade. Däremot har vi egenhändigt sett till att några av våra praktikanter har fått jobb på andra ställen. Dessutom samarbetar vi fortfarande med flera av våra inhoppare i olika former.

Integrationen
Det är inte lätt att få praktik i dagens företagsklimat, och det blir inte lättare av att man inte heter Svensson i efternamn. Vi bryr oss inte om varifrån folk kommer, vi är desto mer intresserade av vart de är på väg. Det har lett till att vi har haft praktikanter med indiskt, kroatiskt, slovakiskt och thailändskt påbrå – danskt, norskt och amerikanskt också för den delen.

Utrikes
Under de senaste åren har vi även tagit emot internationella praktikanter, från Frankrike, Rumänien och Spanien. Det ger oss intressanta jämförelser mellan utbildningar i olika länder. Bilden ovan visar ett studiebesök från Kendall School of Art & Design i Grand Rapids, Michigan, USA. Det känns som ett levande bevis för att även vår egen platsmarknadsföring fungerar som den ska.  Men tjejen från Hong Kong som undrade om hon kunde praktisera hos oss på distans kände vi oss tvungna att tacka nej till.

Kulturen
Kulturen hamnar lätt i skymundan i politiken. Samtidigt är ett levande kulturliv viktigt även för näringslivet (även om inte alla tycks tro det). För att stödja kulturen inom vårt eget område har vi startat ett designmuseum, Branding by Design Center, som vi driver på ideell basis. Sju utställningar, tjugosju utställare och hundratals besökare senare kan vi konstatera att det är förbaskat roligt att förvandla kontoret till ett litet museum emellanåt.

Våra sponsorer
Vi hade aldrig kunnat genomföra vårt partiprogram om det inte vore för våra sponsorer, dvs. våra uppdragsgivare, bl.a. Båstad, Ersta Sköndal högskola, Handelshögskolan i Stockholm, Hudiksvall, Karlshamn, Kristinehamn, Malmö stad, Mariestad och Söderhamn.

Nu söker vi fler ”sponsorer”. Vill du utveckla ert varumärke eller arbeta med mer fokus på social hållbarhet, vill vi gärna få din röst på andra sidan tråden. Ring Michael på 0732-486186. Du kan även rösta via mail till michael@manifesto.se.

Ny utbildning: Destinationsutveckling och besöksdesign

Workshop hos Manifesto. Foto: Sara Vaughn

Om besöksindustrin ska bli en svensk basnäring behöver tre saker hända: 1. Många svenska destinationer måste bli betydligt mer konkurrenskraftiga. 2. Generellt sett måste kompetensen i näringen höjas. Och sist men inte minst (3.) måste vi få in ett större mått av varumärkestänkande. I dag marknadsförs fortfarande många destinationer utan strategi i största allmänhet och utan internetstrategi i synnerhet. Vår utbildning Destinationsutveckling och besöksdesign är utvecklad för dig som redan arbetar med destinationsmarknadsföring, eller som brinner för att få göra det. Teoretiska kunskaper varvas med praktiska moment där du successivt får utveckla en strategisk plan för ditt eget destinationsvarumärke. Utbildningen är skapad i nära samarbete med yrkesverksamma destinations- och näringslivsutvecklare och ges både som distans- och uppdragsutbildning.

Kursstart i september. Här kan du ladda ned kursprogrammet och läsa mer om utbildningen.

Bilden ovan är hämtad från vår Branding Sweden workshop. Foto: Sara Vaughn.

Nya numret av Platskontoret med Sveriges kommuners marknadsföring 2013

Platskontoret-nr11 fram

Det är snart ett år sedan vi släppte förra numret av vårt nyhetsbrev Platskontoret: om platsmarknadsföring, varumärken och andra upplevelser. Det säger kanske något om hur snabbt vårt första år i Helsingborg har passerat förbi. Det tar sin lilla tid att driva ett eget museum vid sidan av den ordinarie verksamheten. Branding by Design Center må vara världens minsta designmuseum men det tar ändå en hel del tid.

Denna gång innehåller Platskontoret resultatet av vår undersökning Sveriges kommuners marknadsföring, som vi har genomfört för tredje gången. I övrigt handlar det bland annat om social design som också är temat för nästa utställning på BBDC. Premiär den 22 februari.

Här kan du ladda ned Platskontoret nr 1/2014.  Vill du ha det direkt i maillådan i fortsättningen, mailar du till info[at)manifesto.se och skriver ”Platskontoret” i ämnesraden.

Hej Dan Jönsson på Helsingborgs Dagblad!

20140203_132754_resized

Den här texten är ett svar på Dan Jönssons artikel “Väx upp, Helsingborg!” i Helsingborgs Dagblad söndagen den 2 februari.

Hej Dan Jönsson,

Under rubriken “Väx upp, Helsingborg” tar du heder och ära av två konsulter som har gjort en utredning av Helsingborgs kulturliv åt Helsingborgs stad. Det är inte vårt jobb att sätta oss till doms över andra konsulters arbete, så deras förslag kommer vi inte att ta upp här. Men eftersom du också dristar dig till att ge en generell bild av konsulter som fungerar som rådgivare åt kommuner och offentliga förvaltningar, känner vi ett behov av att nyansera din bild lite grand. Manifesto startades för 19 år sedan och är idag ett konsultföretag specialiserat på att stödja kommuner i deras varumärkesarbete. Precis som du, misstänker vi, brinner vi för kultur och vi driver ett privat designmuseum, Branding by Design Center, här i Helsingborg. Vi driver museet ideellt, så det har inte kostat skattebetalarna en krona. Vi driver museet på vår fritid, ca 300 timmar satsade vi på detta 2013, och förutom vår egen tid hade vi god hjälp av våra praktikanter.

Vi måste erkänna att vi inte känner igen oss i din beskrivning av någon sorts “politiska stylister”. Rådgivning åt offentliga förvaltningar innebär inte heller, som du skriver, att man hanterar skattepengar. Det är en i sak felaktig formulering. Manifestos arbete handlar också i mycket liten utsträckning om att “skapa profiler och slogans”. Faktum är att vi aldrig har rått någon kommun att vare sig byta profil eller använda en slogan eftersom slogans inte är särskilt utvecklande för ett platsvarumärke. Vårt arbete handlar i stället om att lägga den strategiska grunden för varumärkets fortsatta utveckling. 2010–2012 utvecklade och förankrade vi exempelvis en varumärkesstrategi för Söderhamns kommun. När vi kom in i bilden var Söderhamn drabbat av det slags ekonomiska strukturförändringar som du nämner i din artikel. Flera av ortens större arbetsgivare hade lagts ner, arbetslösheten växte och kommunen stod inför hotet om ökat utflyttning. 2013 började kommunen se de första effekterna av den nya strategin, befolkningen ökade för första gången på flera år. +240 nya invånare betyder att kommunen ökade med nästan 1 procent, på ett år. Självfallet är det många människor som har arbetat hårt för att detta ska bli verklighet och därför skulle det kännas mycket märkligt om just vår insats lyftes fram. Vi känner ändå inte igen oss i din beskrivning av “grå eminenser, med betydande makt” som “väldigt sällan syns utåt”. Vårt arbete består tvärtom till stor del av att göra påstana intervjuer och att tala med olika referenspersoner. Nu senast i Hudiksvall intervjuade vi bland andra chefredaktören tillika ansvarige utgivaren för HelaHälsinglands dagstidningar.

Vi arbetar mycket med att lyfta fram de faktiska styrkor och positiva egenskaper som alla platser besitter. Därvidlag arbetar vi på många sätt precis tvärtemot medielogiken som ofta hellre betonar en plats svagheter och negativa händelser. Låt mig ta ett annat exempel. Från år 2000 till 2012 låg vårt kontor i Malmö. Under 2011 blev mediebilden av Malmö allt mörkare och snart började vänner ute i landet undra hur det var ställt. Den massiva mediebevakningen gjorde att man lätt kunde få intryck av att denna utveckling praktiskt taget skedde över en natt, vilket vi visste var ganska långt ifrån sanningen eftersom vi själva varit på plats i mer än ett decennium. Redan som nyinflyttad hösten 2000 pekade en vän ut St Knuts Torg med orden: “Häromveckan blev en man skjuten här.” I början av 2012 kontaktade Malmö stad och Polisen oss och frågade om vi ville hjälpa dem att kommunicera med allmänheten. Vi tackade ja till uppdraget som kommunikationsrådgivare och byrå. Vi skapade Heja Malmö-kampanjen som betonade förhållandet mellan den svarta ekonomin och de val vi medborgare själva träffar i vardagen. Redan efter fyra månader visade mätningar att kampanjen haft viss effekt på attityder till kampanjens fokusområden. 2013 höjde sig Malmö 77 placeringar på Fokus kommunlista “Här är det bäst att bo”. Malmö blev därmed en av listans snabbklättrare. Heja Malmö-kampanjen bidrog säkert till lyftet, bland många andra aktiviteter staden genomförde. Söderhamns kommun ökade för övrigt tredje snabbast i Sverige på den nyss nämnda listan.

Våra resultat talar för sig själva och på senare år har vi i princip enbart arbetat med uppdragsgivare som har vänt sig direkt till oss. Effekterna av vårt arbete visar sig i allt från befolkningsökningar och kompetensförsörjning till attityd- och beteendeförändringar. Vi förstår naturligtvis att du vill att den svarta bild som du försöker måla upp av rådgivare och konsulter ska spilla över på Helsingborgs stad. Låt oss därför avslutningsvis säga något om Helsingborg och dess politiker. I skrivande stund har vi haft kontor i Helsingborg i 57 veckor. Under den här tiden har vi vid fyra olika tillfällen haft besök av 14 lokala politiker, hälften av dem kommunalråd. Vi har bland mycket annat talat om social design, och till exempel diskuterat vilka utbildningar som behövs i Helsingborg under de närmaste åren. Att 14 politiker har traskat iväg från Rådhuset för att träffa ett litet konsultföretag tror jag dels beror på att vi inte alls är som de konsultföretag som du föreställer dig, dels på att Helsingborgs politiker inte är det. Lördagen den 22 februari har vi premiär på nästa utställning på Branding by Design Center: Social Design – samhällsinnovation och intraprenörskap. Vi har öppet klockan 11 till 16 och du är varmt välkommen. Vi tror, kort sagt, att det är dags för dig att möta en konsultfirma som får de flesta av dina förutfattade meningar att komma på skam.

Petra Lundin & Michael Nilsson

PS. För ordningens skull är det bäst att vi påpekar att vi ställde upp ideellt i dessa politikermöten. DS.

 

Malmö stad och Polisen. Kommunikationsstrategi, kampanjproduktion.

PROBLEM: Malmö stad och Polisen ville få Malmöborna att förstå sambandet mellan den organiserade brottsligheten och de val många gör i vardagen.

LÖSNING: Vi skapade avsändaren Heja Malmö och förvandlade moralproblematiken till plånboksfrågor.

RESULTAT: Redan de första mätningarna visade en förändrad attityd till svart taxi, svartklubbar, smuggelcigaretter etc. En annan positiv effekt var att kampanjen stärkte Malmö stad och Polisen internt. Enligt Resumés jury var Heja Malmö den bästa kampanjen i Skåne 2012, alla kategorier.

Heja Malmö, kampanj för Malmö stad och Polisen