Från arkiv till pannå: Annonser 1995–2012

Även om vi har stort fokus på webben och det sociala medielandskapet, jobbar vi också med traditionella medier. I konferenshörnan på nya kontoret passar vi på att visa en del av annonserna vi gjort sedan starten 1995. En blandning av nunnor, skor och organiserad brottslighet. Klicka på bilderna för större format:

Annonser

 

Instant

1997: Instant Datasystem.

 

Folkhälsoinstitutet

2003: Folkhälsoinstitutet.

 

Håkanssons skor

2004: Håkanssons Skor.

 

Heja Malmö, Malmö stad och Polisen

2012: Malmö stad och Polisen.

 

DAX, CCS Healthcare

2012: DAX, CCS Healthcare.

 

Manifestos Nej-tack-till-reklam-tävling

Att tacka nej till reklam blir allt vanligare, men det är få som passar på att göra det till något kul eller personligt. Ett av de mer begåvade sätten hittade vi på Lundgrensgatan i Göteborg (jo, bilden är faktiskt äkta). Eftersom vi gärna ser mer av den här sorten, utlyser vi en Ingen-reklam-tack-tävling. Har du ett eget smart sätt att tacka nej till reklam? Då är det här en tävling för dig. Tävlingen pågår hela månaden och två vinnare får ganska fina priser. Ta en bild och maila den till info[at]manifesto.se Lycka till!

S.O.D.A. -en kväll med info

I samband med att vi kan presentera den rykande färska hemsidan till S.O.D.A. kan vi idag även bjuda in till en informationskväll den 25 maj. Under kvällen kommer vi berätta mer om utbildningen samt sudda ut eventuella frågetecken. Kvällen startar kl. 18.00 i Manifestos lokaler på Amiralsgatan 20, Malmö.

Skicka ett mail till soda@manifesto.se senast 24 maj om du kommer.

Varmt välkommen!

S.O.D.A.

Cannes Lions på Börshuset: En skön överdos kreativ reklam

Igår kväll kollade vi in världens bästa reklam från det senaste året. Världens bästa vågar vi påstå eftersom det var Cannes Lions-utställningen som gjorde ett gästspel på Börshuset. Reklamförbundet, eller Komm! som de numera kallar sig, var värdar för arrangemanget. Det var många sköna kampanjer, även om en del kändes aningen konstruerade. Sedan är det ju lättare att höja ribban för en viss sorts uppdragsgivare, helt symptomatisk fanns såväl Amnesty och MTV som reklamskolor representerade. Det är ju inte heller alltid som reklamidéer håller för att färdas världen över. Men sammantaget var det kul att få sig en välbehövlig dos av kreativ reklam, eftersom den lyser med sin frånvaro här i Skåne. Själva gör vi som bekant inte särskilt mycket av den varan längre så det var skönt att se att det även finns envägskommunikation som lyfter sig över mängden.

Stena Line är längre än Turning Torso (sic)

Jag var i Göteborg i helgen. Där bor några av världens trevligaste människor och jag känner flera av dem. I Göteborg finns som bekant också många väldigt begåvade reklammänniskor. Ingen av dem har dock varit inblandad i den här kampanjen.

För att visa att Stena Lines nya färja verkligen är jättelång jämför man den med några kända byggnadsverk; Turning Torso, Globen och Erskine-skrapan i Göteborg (”Läppstiftet”). Jag såg även en lång limousine göra reklam för färjan. Den var dock inte lika lång som limon jag såg i ett förråd i Söderhamn i somras. Den var lååååång. Ja, ni förstår själva. Det är ju inte längden som räknas. Hur många gånger ska vi behöva upprepa det?

Sköna reklamfilmer för Olympus

Ett år efter Olympus The Pen Story kommer en uppföljare som heter duga. Ibland är reklamfilm bara för kul.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fOxpKdmVvlk[/youtube]

Har du inte sett den första Pen Story-filmen hittar du den här:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m9Et7UQh1tg&feature=related[/youtube]

Årets annons är en dikt

Nu har vi gjort årets annons för vår egen räkning. En gång om året brukar vi göra en annons för införande i Resumés byråvalsguide som utkommer i dagarna. För den som händelsevis inte läser denna publikation repeterar vi copyn här. Årets bidrag till reklambruset blev en dikt på 10 rader:

Manifesto är en framtidsbyrå på 14 vårar
Fasta offerter, aldrig några kalla kårar
Vi tror på rak kommunikation
Affärsidé: Media Of Your Own
Våra kunder äger sina egna kanaler
På mediebruset förlorar de inga riksdaler
Strategier för inredning och design
Integreras med koncept som funkar online
Inga luftslott skymmer sikten
Vår verklighet överträffar dikten

Ett kreativt inlägg i den brännheta debatten

Här är en annons från 1994 som känns högaktuell just nu. Det är ett ovanligt välfunnet inlägg i debatten. Producerad av reklambyrån Aebi, Strebel and McCann-Erickson i Geneve. På ideell basis förmodar vi.

Copy i översättning: Tibet är ockuperat. Av Kina.  Bara ert intresse kan rädda Tibet från undergången. Schweizisk-Tibetanska vänskapsförbundet (GSTF). Telefon 01 251 46 23.